2025-05-19, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Intressant att du tycker det är urbota korkat att jämföra tiden med kända fakta hur lång tid det faktiskt tar att kremera en kropp. Självklart är det inte exakt samma teknik och tillvägagångssätt, men det säger ju något om tidsaspekten är rimlig eller inte.

Bra länk som du skickade där mer normala siffror på 20-30 kroppar på en dag förekommer. Dokumentet bekräftar även hur mycket bränsle/kol det krävdes. John Irving har ju hävdat att det krävdes 30-35 kg kol att kremera en kropp och ditt dokument bekräftar det.
Längst upp i tbellen står "karren koks" som betyder typ "antal kärror kol", sedan står siffran 60 kg under som troligtvis betyder att en kärra rymde 60 kg kol.

Det betyder att det krävdes 30-35 000 ton kol för att kremera 1 miljon kroppar, vilket revisionister har påpekat att det inte finns belägg för att det levererades så mycket kol till Auschwitz.
https://www.holocaust.claims/auschwitz-birkenau/fuel-for-cremation-part-one/

Du har nog läst länken som fan läser bibeln, för ingenstans i länken står det att förnekarnas påståenden är korrekta och att det skulle vara omöjlig att kremera så många på så kort tid, med så lite kol.

Man klarade i Gusen att kremera 94 kroppar påfa 19 timmar, i en dubbelmuffelugn, vilket ger ca 25 min/kropp i snitt, och detta med låg åtgång på kol.

Det finns även bevisligen fall i modern tid där man bökat in flera kroppar, alltså kremerat flera kroppar samtidigt och löpande. Så när förnekarna påstår att det inte skulle gå att kremera mer än en kropp åt gången så visar de bara hur oseriösa och korkade de är..

Läs på lite om skandalen med Lamb Funeral Home
https://www.latimes.com/archives/la-xpm-1988-12-30-me-1105-story.html

Förövrigt är trådens ämne bevis för att förintelsen inte skulle ägt rum, och det har hittills inte visats ett enda seriös bevis, eller ens försök till bevis från förnekarna, utan de larvar sig som vanligt om saker som INTE varit grunden för det massiva fundament av bevis av flera olika slag som förintelsen vilar på.

Vetenskapen har liksom inte haft felaktiga vittnesmål eller skrönor som grund för förintelsen, utan sådant har man granskat och sållat bort och istället har man en diger hög med bevis i form av graverande dokument, inspelade tal, forensiska fynd, bekräftade vittnesmål etc etc

Läs gärna vad bevisningen av förintelsen vilar på…
https://en.wikipedia.org/wiki/Evidence_and_documentation_for_the_Holocaust
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2025-05-19 kl. 18:35.
Citera
2025-05-19, 19:22
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du har nog läst länken som fan läser bibeln, för ingenstans i länken står det att förnekarnas påståenden är korrekta och att det skulle vara omöjlig att kremera så många på så kort tid, med så lite kol.

Man klarade i Gusen att kremera 94 kroppar påfa 19 timmar, i en dubbelmuffelugn, vilket ger ca 25 min/kropp i snitt, och detta med låg åtgång på kol.

Det finns även bevisligen fall i modern tid där man bökat in flera kroppar, alltså kremerat flera kroppar samtidigt och löpande. Så när förnekarna påstår att det inte skulle gå att kremera mer än en kropp åt gången så visar de bara hur oseriösa och korkade de är..

Läs på lite om skandalen med Lamb Funeral Home
https://www.latimes.com/archives/la-xpm-1988-12-30-me-1105-story.html

Förövrigt är trådens ämne bevis för att förintelsen inte skulle ägt rum, och det har hittills inte visats ett enda seriös bevis, eller ens försök till bevis från förnekarna, utan de larvar sig som vanligt om saker som INTE varit grunden för det massiva fundament av bevis av flera olika slag som förintelsen vilar på.

Vetenskapen har liksom inte haft felaktiga vittnesmål eller skrönor som grund för förintelsen, utan sådant har man granskat och sållat bort och istället har man en diger hög med bevis i form av graverande dokument, inspelade tal, forensiska fynd, bekräftade vittnesmål etc etc

Läs gärna vad bevisningen av förintelsen vilar på…
https://en.wikipedia.org/wiki/Evidence_and_documentation_for_the_Holocaust

Alltså din egen länk bekräftar ju att det krävdes 30-35 kg kol per kropp, precis som David Irving påstått.
Tänk att man ska behöva upprepa sig.
Citera
2025-05-19, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Alltså din egen länk bekräftar ju att det krävdes 30-35 kg kol per kropp, precis som David Irving påstått.
Tänk att man ska behöva upprepa sig.

Citera var det står det….
Citera
2025-05-19, 19:28
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Citera var det står det….

Som sagt, märkligt att man ska behöva upprepa sig. Citerar mitt eget inlägg:

Bra länk som du skickade där mer normala siffror på 20-30 kroppar på en dag förekommer. Dokumentet bekräftar även hur mycket bränsle/kol det krävdes. John Irving har ju hävdat att det krävdes 30-35 kg kol att kremera en kropp och ditt dokument bekräftar det.
Längst upp i tabellen står "karren koks" som betyder typ "antal kärror kol", sedan står siffran 60 kg under som troligtvis betyder att en kärra rymde 60 kg kol.
Citera
2025-05-20, 05:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
25 pers per kvm i gaskamrarna är för det första ingen officiell siffra som representerar varenda gasning. Du har plockat ut ett enda vittnesmål och tjatat om denna siffra i tråd efter tråd. Vittnet gjorde en UPPSKATTNING. Vittnet säger också att över häften var barn. Att mödrarna höll sin små barn vid bröstet och att nazisterna pressade in så många dom fick plats med. Det finns andra vittnesmål från andra gasningar som talar om 15-20 per kvm, och andra vittnesmål som vittnar om glesare. Det såg helt enkelt olika ut. Men när det var stora grupper så trycktes det in så många som det bara gick.

Jag vet att du fått provans test skickat till dig. Där ser du klart och tydligt att det får plats ännu fler på angiven yta. Du har även fått bilder och beskrivning till hur många personer kan kan trycka in i en telefonkiosk. Och det överstiger densiteten som vittnet uppskattade.

Det är ingen som hindrar dig att utföra liknande tester och därefter presentera resultatet. Kör hårt!

Provans tramstest bevisar skit och ingenting annat än att det går att pressa in en väldigt selektiv demografi i en liten volym med full access till syre och logistik för att pressa in ett 'rekord' av människor. Telefonkioskexemplet likaså. Som sagt, det är ingen som köper att det går att repetera den sammansättningen i en 200kvm stor lokal.

Vi vet redan demografin av intagna i Auschwitz eftersom det är publicerat av dem. Det ÄR en sund uppskattning att det var likartad demografi på alla andra läger förutom om det fanns speciella 'utrotarläger' för barn. Hade det funnits sådana hade vi fått läsa om det till ögonen trillat ur eftersom vi vet att det vore riktigt värdefull propaganda att mata massorna med.

Så då till Auschwitz egna data att jämföra med stollen Provans 'demonstration' i avseende på demografin:
https://www.auschwitz.org/en/museum/news/the-little-shoes-from-auschwitz,424.html
Vi vet att det var 17% barn och ungdomar upp till 18 år i Auschwitz så kan vi kika lite närmare på sannolikheten i vad ni stollar här försöker framföra.

Stollen Provan (som du hänvisar till) klämmer in 7 personer + en docka i en låda på 53cmx53cm och i och med det försöker påvisa att det var möjligt att repetera dikt an den konstellationen av ihopklämda kroppar i de s.k. "mördargaskamrarna'.

Även om alla med någon intellektuell hederlighet i kroppen aldrig skulle argumentera för att det går att göra denna typ av sammapressning av folk i en större skala så kan vi ändå kika på Provans sammansättning av ålder och kroppsvikt i hans 'experiment':
http://holocaust.skeptik.net/documents/provan_gerstein.html
Kod:
NAME                  AGE        WEIGHT
T.J.                  34          63kgs
T.D.                  27          62kgs
Evelyn Nagy           77          49kgs
Nathanael Provan       8          25kgs
Susanna Provan         6          26kgs
Tobias Provan          4          19kgs
Tabitha Provan         2          15kgs
Baby Doll              0           7kgs

I Provans lilla 'experiment' så ser vi att 62% är barn (inte ens ungdomar upp till 18). Således kan vi helt förkasta stollarnas 'teori' om att detta skulle vara representativt för "mördargaskamrarnas' sammansättning / densitet av folk i Auschwitz.

Auschwitz sammansättning = 17% barn och ungdomar upp till 18 år gamla.
Provans sammansättning = 62% barn upp till 8 år gamla

Att ens använda Provans löjliga 'experiment' som argument är pinsamt ohederligt. Märk väl att Auschwitz SJÄLVA publicerat den demografiska sammansättningen med avseende på barn / ungdomar.
https://www.auschwitz.org/en/museum/news/the-little-shoes-from-auschwitz,424.html

Du kan skrota Provans skitexperiment som argument, mkay?
Senast redigerad av Stor-Men-Snabb 2025-05-20 kl. 05:45.
Citera
2025-05-20, 07:14
Medlem
Tervulls avatar
Jag var aldrig ens tänkt tanken på att förintelsen skulle vara lögn. Men blev mäkta förvånad när det plötsligt blev förbjudet enligt lag att förneka den. Då insåg man ju snabbt att det ligger en hund begraven. Får folk inte ifrågasätta en sådan sak så betyder det att man döljer saker. Sedan dess har jag börjat fundera på detta och pratat med andra som känner samma sak.

Det jag undrar är hur man visste vilka som var judar. Inte ens idag med dagens totala kontrollsamhälle vet man ju vem som är jude eller inte. Hur sjutton kunde de veta det i ett så stort land som Tyskland på 1930-talet? Visst, de som praktiserade judendomen öppet men alla andra… De tvingades ha gula stjärnor på kläderna och fick inte gå ut vissa tider. Men det stod ju inte jude tatuerat i pannan på dom. Det hade väl bara varit att byta kläder och gå ut?

Sedan alla dessa dokumentärer om samma sak, samma bilder men olika budskap och innehåll som ofta berättar om samma sak fast man gör det råare och råare. Man tillför pampig skrämmande musik och om man jämför dokumentärer från 80-talet och nu om förintelsen så är det en enorm skillnad på hur man framställer det med samma bilder och samma filmklipp. Det är dessutom givet att man vill få folk att tro att det finns otaliga bilder och filmsnuttar när man i själva verket använder samma hela tiden i nya kontexter.

Jag undrar också varför judarna i lägren inte bara gick samman och attackerade vakterna. Tom i fängelser kan folk smussla undan grejer och göra vapen. Judarna var ju så många, något uppror borde de gjort. Vad hade de att förlora? Själv hade jag tusen gånger hellre dött än att leva under de fruktansvärda förutsättningar som de hävdar att de hade och att gaskammaren väntade. Nä det är fullkomligt ologiskt att de inte gick till attack.

Jag tycker verkligen att det finns många frågetecken kring förintelsen…
Senast redigerad av Tervull 2025-05-20 kl. 07:28.
Citera
2025-05-20, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Det jag undrar är hur man visste vilka som var judar. Inte ens idag med dagens totala kontrollsamhälle vet man ju vem som är jude eller inte. Hur sjutton kunde de veta det i ett så stort land som Tyskland på 1930-talet? Visst, de som praktiserade judendomen öppet men alla andra… De tvingades ha gula stjärnor på kläderna och fick inte gå ut vissa tider. Men det stod ju inte jude tatuerat i pannan på dom. Det hade väl bara varit att byta kläder och gå ut?

Först och främst kan man gå efter namn. Det finns vissa för- och efternamn som i princip enbart bärs av judar och som antagligen gick att kolla upp via folkbokföring och liknande. I länder som Polen och Litauen fanns det dessutom hela stadsdelar som nästan uteslutande beboddes av judar.
Citera
2025-05-20, 08:49
Medlem
Citat:
Jag var aldrig ens tänkt tanken på att förintelsen skulle vara lögn. Men blev mäkta förvånad när det plötsligt blev förbjudet enligt lag att förneka den. Då insåg man ju snabbt att det ligger en hund begraven. Får folk inte ifrågasätta en sådan sak så betyder det att man döljer saker. Sedan dess har jag börjat fundera på detta och pratat med andra som känner samma sak.

Sedan alla dessa dokumentärer om samma sak, samma bilder men olika budskap och innehåll som ofta berättar om samma sak fast man gör det råare och råare. Man tillför pampig skrämmande musik och om man jämför dokumentärer från 80-talet och nu om förintelsen så är det en enorm skillnad på hur man framställer det med samma bilder och samma filmklipp. Det är dessutom givet att man vill få folk att tro att det finns otaliga bilder och filmsnuttar när man i själva verket använder samma hela tiden i nya kontexter.

Jag undrar också varför judarna i lägren inte bara gick samman och attackerade vakterna. Tom i fängelser kan folk smussla undan grejer och göra vapen. Judarna var ju så många, något uppror borde de gjort. Vad hade de att förlora? Själv hade jag tusen gånger hellre dött än att leva under de fruktansvärda förutsättningar som de hävdar att de hade och att gaskammaren väntade. Nä det är fullkomligt ologiskt att de inte gick till attack.

Och vilka vilka BEVIS har du som stödjer dina påståenden
Citera
2025-05-20, 08:54
Avslutad
Citat:

Alldeles riktigt. Senaste 'alstret' från Hollywoods holocaustindustri är filmen 'The Zone of interest" som handlar om Höss tid på Auschwitz. Lagom mörk stämning för att bygga dokumentärkänsla och en hel del överdrifter för att ytterligare bygga på den känslomässiga utpressningen av omvärlden.

Kolla på en scen som är 19:38 in i filmen. Där har man på ett autentiskt 'dokumentär' vis en scen där Höss sitter i möte med Topf's representater och de går igen en ny typ av dödsrunkargasmaskin. ..med en bild rakt över ritningen dessutom så det blir tydligt att det är en dokumentär. Topfs logga och allt i ritningen, precis som det ska vara i en dokumentär.

Maskinen? Jo, med autentisk 'förintelsefysik' så kunde den bränna 500 pers till aska på 7 timmar. Det blir i runda tal 1 kremering i minuten, aska ut och klart. Här snackar vi autentisk förintelsefysik. Det finns vissa här i forat som tillskriver även det som en godtagbar 'sanning':
Citat:
Tack för att du kontinuerligt visar hur oseriösa oärliga okunniga och barnsliga ni förintelseförnekare är….

1. Du lyckades än en gång bete dig som en barnunge med att ånyo tjata om ”dödsrunkar…” vilket det ju endast är just ni barnsliga förnekare som gör. Tror du ni förnekare vinner respekt med sådant beteende…?

2. Den krematorieugnen de talar om, hade du alla fakta om den? T ex hur många kroppar den kunde laddas med i starten och sen löpande under kontinuerlig drift….?

3. Om du kokar ett ägg så tar det typ 6-7 minuter, plus säg 3-5min för uppvärmning av vattnet eller hur? Om du tar upp det nu kokta ägget ur vattnet, och direkt efter ska koka säg 10 ägg som du lägger ner i vattnet i kastrullen, tar det då 60-70 min eller mer för att koka dessa 10 ägg….?

Det blir som du skriver mer och mer överdrifter. Jag vill hävda att det går parallellt i tiden med Israels 'försvar' när de bombar skiten ur kvinnor och barn och skrämmer bort Palestinier från marken de vill åt.

Senast redigerad av Stor-Men-Snabb 2025-05-20 kl. 08:57.
Citera
2025-05-20, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Alldeles riktigt. Senaste 'alstret' från Hollywoods holocaustindustri är filmen 'The Zone of interest" som handlar om Höss tid på Auschwitz. Lagom mörk stämning för att bygga dokumentärkänsla och en hel del överdrifter för att ytterligare bygga på den känslomässiga utpressningen av omvärlden.

Kolla på en scen som är 19:38 in i filmen. Där har man på ett autentiskt 'dokumentär' vis en scen där Höss sitter i möte med Topf's representater och de går igen en ny typ av dödsrunkargasmaskin. ..med en bild rakt över ritningen dessutom så det blir tydligt att det är en dokumentär. Topfs logga och allt i ritningen, precis som det ska vara i en dokumentär.

Maskinen? Jo, med autentisk 'förintelsefysik' så kunde den bränna 500 pers till aska på 7 timmar. Det blir i runda tal 1 kremering i minuten, aska ut och klart. Här snackar vi autentisk förintelsefysik. Det finns vissa här i forat som tillskriver även det som en godtagbar 'sanning':

Det blir som du skriver mer och mer överdrifter. Jag vill hävda att det går parallellt i tiden med Israels 'försvar' när de bombar skiten ur kvinnor och barn och skrämmer bort Palestinier från marken de vill åt.

Tror du på allvar du gör förintelseförnekelse mer seriös genom att som ett infantilt barn kasta in ”dödsrunkarmaskin” i tid och otid när det ingenstans i den vetenskapliga teorin om förintelsen nämns något alla om sådan maskin helt enkelt för det aldrig någonsin haft nåt som helst med bevisningen av förintelsen att göra….

Det som de visar i den filmen, är fullständigt korrekt, Topf visade en ritning på ny kremeringsugn som var anpassad för ”löpandeband-körning” vilket även förklaras i filmen hur det skulle gå till. Finns inget som helst märkligt med det, utan är tekniskt möjligt och följer fysikens lagar etc.
Men nu valde SS bort den lösningen, den blev antagligen för dyr eller skrullets för lång tid att implementera, och man valde istället en annan väg och andra lösningar, vilket är väl dokumenterat.

Att du sen inte kan klara enkel matematik är ju närmast komiskt…

Låt säga att du har en krematorieugn, eller ett brännbål där du klarar att bränna 1 lik på en timme. Hur många lik per timme klarar man att kremera då….? 1 lik/timme

Om du istället har en jäkligt stor ugn eller bål, där du får plats med säg 60 lik samtidigt, och dessa kremeras på 1 timme. Hur många lik per timme blir det då….?

Tror du det går åt mer eller mindre bränsle beroende på om man kremerar 1 lik ensamt år gången och rensar ur och kyler ner ugnen mellan varje, eller om man håller ugnen konstant ”glödhet” och matar på nya lik kontinuerligt så fort det/de tidigare reducerats nog för att ge plats åt nya lik…?
Citera
2025-05-20, 09:52
Avslutad
Citat:
Tror du på allvar du gör förintelseförnekelse mer seriös genom att som ett infantilt barn kasta in ”dödsrunkarmaskin” i tid och otid när det ingenstans i den vetenskapliga teorin om förintelsen nämns något alla om sådan maskin helt enkelt för det aldrig någonsin haft nåt som helst med bevisningen av förintelsen att göra….

Det som de visar i den filmen, är fullständigt korrekt, Topf visade en ritning på ny kremeringsugn som var anpassad för ”löpandeband-körning” vilket även förklaras i filmen hur det skulle gå till. Finns inget som helst märkligt med det, utan är tekniskt möjligt och följer fysikens lagar etc.
Men nu valde SS bort den lösningen, den blev antagligen för dyr eller skrullets för lång tid att implementera, och man valde istället en annan väg och andra lösningar, vilket är väl dokumenterat.

Att du sen inte kan klara enkel matematik är ju närmast komiskt…

Låt säga att du har en krematorieugn, eller ett brännbål där du klarar att bränna 1 lik på en timme. Hur många lik per timme klarar man att kremera då….? 1 lik/timme

Om du istället har en jäkligt stor ugn eller bål, där du får plats med säg 60 lik samtidigt, och dessa kremeras på 1 timme. Hur många lik per timme blir det då….?

Tror du det går åt mer eller mindre bränsle beroende på om man kremerar 1 lik ensamt år gången och rensar ur och kyler ner ugnen mellan varje, eller om man håller ugnen konstant ”glödhet” och matar på nya lik kontinuerligt så fort det/de tidigare reducerats nog för att ge plats åt nya lik…?

Ok mattekungen, hur mycket bränsle går det åt i kJ eller kalorier per kropp:

..i din fantasiugn som kan kremera 60 personer på en timme och alla på samma gång?

..i ditt öppna bål som kan kremera 60 personer på en timme och alla på samma gång?

Låt mig gissa; kropparna som brinner strålar 'värme' på de nya som kastas på av Judar som jobbar i randiga bomullskläder? ..så det går samma som för att kremera en kropp?
Det har ni ju hävdat här. Självbrinnande kroppar som bränsle.

..jag vill också minnas att du hävdat 2-3kg koks per kropp?
Senast redigerad av Stor-Men-Snabb 2025-05-20 kl. 09:57.
Citera
2025-05-20, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Ok mattekungen, hur mycket bränsle går det åt i kJ eller kalorier per kropp:

..i din fantasiugn som kan kremera 60 personer på en timme och alla på samma gång?

..i ditt öppna bål som kan kremera 60 personer på en timme och alla på samma gång?

Låt mig gissa; kropparna som brinner strålar 'värme' på de nya som kastas på av Judar som jobbar i randiga bomullskläder? ..så det går samma som för att kremera en kropp?
Det har ni ju hävdat här. Självbrinnande kroppar som bränsle.

..jag vill också minnas att du hävdat 2-3kg koks per kropp?

Fiktiva ugnar/bål eller verkliga så följer det hela fysikens lagar till punkt och pricka….

Nämligen att kroppar innehåller en hel del energi, som frigörs och kan bidra till förbränningen när kroppen torkats ut från vätska, vilket sker fort om ugnen redan är ”glödhet” och genomvarm. Du kan ju fundera på varför det finns dokumenterade fall där just krematorieugnar skenat just p g a att kropparna i sig avgivit mer värmeenergi än man förväntade sig, och det hela skapat ett kritiskt läge och i vissa fall okontrollerad brand. Och jag länkade nyss till ett dokumenterat sådant fall i nutid, där man både råkade ut för sådan brand i krematoriet samt blev straffade för att ha kört multipel kremering med många kroppar samtidigt i ugnen. Läste du inte länken…? Här får du den igen… https://www.latimes.com/archives/la-xpm-1992-06-27-me-892-story.html

Hur kan det komma sig att vi i modern tid, i ett vanligt civilt krematorium har väl dokumenterade rättsfall med fällande dom för samma åtalspunkter som ska ha hänt under förintelsen i nazisternas krematorier, alltså multipla löpande kremeringar med flera kroppar samtidigt med syfte att korta ner tid och bränsleförbrukning, vilket ni förnekare hävdar skulle vara totalt omöjligt….. Kan du ge en seriös kommentar på detta….? Eller är det bara mer tramsande och förnekande av kända dokumenterade fakta och bevis vi får från dig…?

Samma sak med helt vanliga gasolgrillar där man kan råka ut för fettbränder som fortsätter brinna fast man slår av brännarna och gasolen helt.

Mängden bränsle som krävs för en kremering är kraftigt beroende på hur kremeringen sker.
På bål i det fria, och en kremering per lik, kräver massvis mer bränsle (för att enorma mängder värmeenergi får obehindrat rätt upp i luften) än om man kremerar i för ändamålet väl designat och slutet isolerat ugnutrymme som har tjocka tegelväggar som isolerar och lagrar massvis med värmeenergi som kan återstrålas till liken. De senare kräver mycket bränsle för att starta upp från genomkall och få upp i helt genomvarm driftstemperatur, vilket säkert kräver de stora mängder bränsle ni förnekare normalt hävdar per kropp, men kräver därefter mycket mindre bränsle per kropp för att underhålla denna drifttemp om man löpande tillför nya kroppar utan att ugnen någonsin blir tom eller tillåts gå ner i temp. Jag kan lova dig att om en sådan ugn är uppe i maxtemp och helt genomvarm, så kan man lägga in ett färskt lik och det självantänder av hettan och klarar sannolikt att bli mer eller mindre helt kremerat utan att man måste tillsätta mer bränsle, innan ugnen gått ner i temp för mycket.

Detta återspeglas även i den korrespondens, vittnesmål etc som bevarats mellan t ex Topf och SS, att de rekommenderar multipel kontinuerlig kremering då det minskar bränslebehovet synnerligen radikalt liksom kremeringstiderna, vilket vi har dygnsrapporten från Gusen som tydligt visar det och som även stämmer väl överens med SS egna testkremeringar som det finns korrespondens och vittnesmål om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in