2025-05-19, 07:27
Medlem
Så har det hänt, en nihilistisk antinatalist har begått vad som beskrivs som ett terrorbrott

https://www.washingtonpost.com/natio...ect-manifesto/

Kanske en tankeställare för de som här många gånger haft ett väldigt högt tonläge.
Även det faktum att personen haft en historia av mental sjukdom är intressant. Även här kan man se spår av depressioner, autism och trauman i livet som en klangbotten i resonemangen.
Citera
2025-05-19, 08:45
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Så har det hänt, en nihilistisk antinatalist har begått vad som beskrivs som ett terrorbrott

Kanske en tankeställare för de som här många gånger haft ett väldigt högt tonläge.
Även det faktum att personen haft en historia av mental sjukdom är intressant. Även här kan man se spår av depressioner, autism och trauman i livet som en klangbotten i resonemangen.
Förskräckligt men inte överraskande alls. Ord har konsekvenser. För de flesta misfits är internet förstås bara ett sätt att lufta sina frustrationer och få en viss bekräftelse. Men för iaf några få är det en inspiration för att gå till handling. I den här tråden har det talats om många gånger om hur allt liv borde dö ut, hur alla som skaffar barn borde få stryk, och även om att Rickard Anderssons massmord skulle vara berättigat pga hur han har behandlats av myndigheterna.
Citera
2025-05-19, 12:40
Medlem
Citat:

Se där. Fruktansvärt att han kände att han var tvingad att begå självmord.
Citera
2025-05-19, 13:18
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Fyra andra sårades, så det var nog inte bara sig själv han försökte döda. Men alla ägg och embryon klarade sig iaf.

Kan vi vara överens om att allt våld i dessa sammanhang är fel? Alla bör självklart få göra sina egna livsval som de vill, och lika självklar är rätten att argumentera och försöka övertyga andra. Men våld är fel, och även att bara tala om våld som en tänkbar och godtagbar lösning för sin sak.
Citera
2025-05-19, 14:12
Medlem
Citat:
Visst är självmord fruktansvärt, men visst är vi överens om att hans försök att döda oskyldiga är värt att fördöma?
Citera
2025-05-19, 14:59
Medlem
Citat:
Visst är självmord fruktansvärt, men visst är vi överens om att hans försök att döda oskyldiga är värt att fördöma?

Så som när du var indirekt orsak till din oskyldiga dotters död menar du?

Det blir ju vad det blir. Lidande och tvång från en sida får en motreaktion. Är det positivt? Naturligtvis inte. Det bästa är såklart om folk slutar tvinga på folk lidande öht. Sedan så är det ju ett meningslöst dåd såklart eftersom det inte får någon större verkan ändå.
Senast redigerad av Tandan 2025-05-19 kl. 15:53.
Citera
2025-05-19, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Fyra andra sårades, så det var nog inte bara sig själv han försökte döda. Men alla ägg och embryon klarade sig iaf.

Kan vi vara överens om att allt våld i dessa sammanhang är fel? Alla bör självklart få göra sina egna livsval som de vill, och lika självklar är rätten att argumentera och försöka övertyga andra. Men våld är fel, och även att bara tala om våld som en tänkbar och godtagbar lösning för sin sak.

Inte mer fel än det våld natalister utövar skulle jag säga.
Citera
2025-05-19, 17:12
Medlem
Citat:
Så som när du var indirekt orsak till din oskyldiga dotters död menar du?

Det blir ju vad det blir. Lidande och tvång från en sida får en motreaktion. Är det positivt? Naturligtvis inte. Det bästa är såklart om folk slutar tvinga på folk lidande öht. Sedan så är det ju ett meningslöst dåd såklart eftersom det inte får någon större verkan ändå.

Jag vet du tänker så, det var vad jag ville du skulle bekräfta.
Ingen skall behöva tvivla över narcissismen och nihilismen hos er.
Citera
2025-05-19, 19:19
Medlem
Citat:
Jag vet du tänker så, det var vad jag ville du skulle bekräfta.
Ingen skall behöva tvivla över narcissismen och nihilismen hos er.

Så det är narcissism att svara med att ge tillbaks för det lidande man utsatts för? På vilket sätt då?
Vad utgör nihilism i det här fallet?

Å andra sidan så ångrar jag att jag frågade eftersom du genomgående visat dig vara för dum för att diskutera filosofi med. Det kommer bara liksom komma ytterligare ogenomtänkta svar från dig. Hursom jag kände mig väl lite felaktigt skyldig att göra ett inlägg på attentatet. Det har jag i alla fall gjort.
Senast redigerad av Tandan 2025-05-19 kl. 19:24.
Citera
2025-05-19, 20:25
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Så det är narcissism att svara med att ge tillbaks för det lidande man utsatts för? På vilket sätt då?
Vad utgör nihilism i det här fallet?

Å andra sidan så ångrar jag att jag frågade eftersom du genomgående visat dig vara för dum för att diskutera filosofi med. Det kommer bara liksom komma ytterligare ogenomtänkta svar från dig. Hursom jag kände mig väl lite felaktigt skyldig att göra ett inlägg på attentatet. Det har jag i alla fall gjort.
Ditt sadistiska människohat är inte filosofi.
Citera
2025-05-19, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ditt sadistiska människohat är inte filosofi.

Det är du som hatar människor eftersom du accepterar allt lidande.

Jag förstår att det är intressant och lockande och provocerande på alla vis att diskutera med någon som är er överman både moraliskt och intellektuellt, men jag kommer avstå helt från att svara er båda eftersom ni inte har förmågan att lära er något.
Senast redigerad av Tandan 2025-05-19 kl. 20:42.
Citera
2025-05-19, 22:30
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Det är du som hatar människor eftersom du accepterar allt lidande.

Jag förstår att det är intressant och lockande och provocerande på alla vis att diskutera med någon som är er överman både moraliskt och intellektuellt, men jag kommer avstå helt från att svara er båda eftersom ni inte har förmågan att lära er något.
Du är nog inte någons överman i någonting, allra minst i filosofi, och det är nog det som stör dig i din narcissistiska självbild och som du har så svårt att leva med. Tänk om du ändå vore bäst på något? Härliga liv, men...

Asså seriöst, vad är det för ett jäkla argumenet egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in