2025-05-18, 20:14
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Om man hårddrar det så vet vi egentligen bara två saker:

1. Thyberg har avgått.
2. Bergström har dött.
Mnjae, vet vi inte faktiskt att: 30 minuter efter att T tillträtt sin tjänst så mottog regeringen(?), säpo(?), DN (?) komprometterande bilder på T. Dessa bilder borde T ha berättat om innan han accepterade sin nya anställning. T avgick omedelbart.

Att: det var den numera avlidne B, som av oklara anledningar levererade Grindr-bilderna till någon eller några av ovanstående mottagare.

Att: B greps under våldsamma former, satt på häktet i några dagar, anmälde polis för omotiverat våld, blev släppt.

Att: B är död, oklart hur.
Senast redigerad av allegrageller 2025-05-18 kl. 20:17.
Citera
2025-05-18, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Mnjae, vet vi inte faktiskt att: 30 minuter efter att T tillträtt sin tjänst så mottog regeringen(?), säpo(?), DN (?) komprometterande bilder på T. Dessa bilder borde T ha berättat om innan han accepterade sin nya anställning. T avgick omedelbart.

Att: det var den numera avlidne B, som av oklara anledningar levererade Grindr-bilderna till någon eller några av ovanstående mottagare.

Att: B greps under våldsamma former, satt på häktet i några dagar, anmälde polis för omotiverat våld, blev släppt.

Ja, den här säsongen av ”Dips” har spårat!
Citera
2025-05-18, 20:28
Medlem
Citat:

Vi vet ... frågetecken, frågetecken. Vet vi att det var B som levererade?? När förvandlas ett antagande, hur kvalificerat det än må vara, till en sanning? Jag vill veta hur du vet? Dumförklara mig inte!
Citera
2025-05-18, 20:29
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:

Håller inte med det fetmarkerade. Var och en har rätt att dela vilka bilder på sig själva som de vill. Det är en privat som inte har med hans lämplighet som säkerhetsrådgivare att göra och det finns därför ingen anledning att redovisa det. Lika lite som han behöver redovisa alla sina vänner och före detta partners. Han behöver bara nämna de kontakter som kan misstänkas för att spionera eller idka påverkan.
Citera
2025-05-18, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Och här har vi en typisk försvarsmekanism-klättrare. Du frågar om jag ska förväntar mig ett personligt samtal från obducenten!? Detta är ju förfan inte inte ens ett argument!????. Det är ett passivt aggressivt sätt att håna … skärp dig!

Men visst kan svara.. Nej, jag kräver inte ett personligt samtal från obducenten.. Jag kräver att vi inte reflexmässigt accepterar att en diplomat dör mitt under en rättsprocess utan att någon höjer på ögonbrynen.

Stämmer bra att jag hånar dig pga av du två dagar efter mannens död ifrågasätter självmord som orsak och spekulerar vilt om ifall han blev mördad. Tror du ens att du kan få svaret på den fråga härinne? Eller tänker du själv svara på det? Tycker bara att din spekulation är smaklös.
Citera
2025-05-18, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Håller inte med det fetmarkerade. Var och en har rätt att dela vilka bilder på sig själva som de vill. Det är en privat som inte har med hans lämplighet som säkerhetsrådgivare att göra och det finns därför ingen anledning att redovisa det. Lika lite som han behöver redovisa alla sina vänner och före detta partners. Han behöver bara nämna de kontakter som kan misstänkas för att spionera eller idka påverkan.
Om vi inte vet ifall han medvetet undanhållit informationen vet vi inte om det är en säkerhetsrisk, är det något han velat dölja är det såklart en säkerhetsrisk då någon kan utpressa honom. Att det är en privat sak påverkar såklart inte det utan vanligtvis är det just privata saker som gör att man kan bli en säkerhetsrisk.
Citera
2025-05-18, 21:11
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Vi vet ... frågetecken, frågetecken. Vet vi att det var B som levererade?? När förvandlas ett antagande, hur kvalificerat det än må vara, till en sanning? Jag vill veta hur du vet? Dumförklara mig inte!
Nu har jag kollat AB:s tidslinje:

”en serie intima bilder från en dejtingsajt som skickas till regeringskansliet. De uppges föreställa Thyberg.

Även Aftonbladet och DN får bilderna.”

Att det var B som levererade är en mediasanning. Jag råkar dock ha en bekant i mediesfären i 08 som har bekräftat detta. Tyvärr kan jag inte namnge min källa eftersom jag gillar att få lite information då och då. Du får ta det för vad det är.
Citera
2025-05-18, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvartalet2023
Stämmer bra att jag hånar dig pga av du två dagar efter mannens död ifrågasätter självmord som orsak och spekulerar vilt om ifall han blev mördad. Tror du ens att du kan få svaret på den fråga härinne? Eller tänker du själv svara på det? Tycker bara att din spekulation är smaklös.

Det är rätt avslöjande att du verkar bli betydligt mer upprörd över att jag ifrågasätter makten än över att en svensk diplomat dött under oklara omständigheter..!? Det säger rätt mycket om var dina lojaliteter ligger.. inte i att söka sanning, utan i att behålla en bekväm världsbild där “sånt aldrig händer här”..
Men här är själva problemet… i en fungerande demokrati är det vår förbannade skyldighet att ifrågasätta makten! särskilt när något ser ut som mörkläggning… Att reflexmässigt kalla det “smaklöst” att ställa frågor två dagar efter ett dödsfall är bara ett annat sätt att säga: ”Låt bli. Tänk inte. Lyd.”

Och så länge folk som du och dina hellre attackerar frågeställaren än frågan, då är det något som inte stämmer. Det om inte annat är otäckt!
Citera
2025-05-18, 21:21
Medlem
ozyrecons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix

Inget av det du skriver stämmer. Ska du ha SÄK 1 och 2 måste du berätta om privata angelägenheter som kan användas emot dig eller närmaste anhöriga. Du ska berätta allt, även mycket privata detaljer. Det förväntas av en person som söker jobb i dessa säkerhetsklasser. Det spelar ingen roll om du ska jobba för regeringen som säkerhetsrådgivare eller ha känslig position på Säpo, FRA eller Bofors. Din säkerhetsklassning ryker direkt om du inte berättar du är på olika dejtingappar, går på swingersklubbar eller har en släkting som är grovt kriminell. Vill du inte berätta om detta för någon är det okej, men då har du heller inte på en säkerhetsklassad arbetsplats att göra, då finns andra arbete du kan söka om du tycker det är integritetskränkande.
Senast redigerad av ozyrecon 2025-05-18 kl. 21:25.
Citera
2025-05-18, 21:27
Medlem
Madagascars avatar
Detta är en mega-story. En hög UD-diplomat är död under oklara omständigheter. Men det kommer inte fram mycket nytt. Vågar inte journalister och media gräva i detta?
Citera
2025-05-18, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Detta är en mega-story. En hög UD-diplomat är död under oklara omständigheter. Men det kommer inte fram mycket nytt. Vågar inte journalister och media gräva i detta?

Ligger nog mycket i det!
Citera
2025-05-18, 21:43
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozyrecon
Inget av det du skriver stämmer. Ska du ha SÄK 1 och 2 måste du berätta om privata angelägenheter som kan användas emot dig eller närmaste anhöriga. Du ska berätta allt, även mycket privata detaljer. Det förväntas av en person som söker jobb i dessa säkerhetsklasser. Det spelar ingen roll om du ska jobba för regeringen som säkerhetsrådgivare eller ha känslig position på Säpo, FRA eller Bofors. Din säkerhetsklassning ryker direkt om du inte berättar du är på olika dejtingappar, går på swingersklubbar eller har en släkting som är grovt kriminell. Vill du inte berätta om detta för någon är det okej, men då har du heller inte på en säkerhetsklassad arbetsplats att göra, då finns andra arbete du kan söka om du tycker det är integritetskränkande.

Det är omöjligt att berätta allt om ens liv. Vilka butiker man handlar i, vilka webbsidor man besöker, vilka barndomsvänner man haft, om sina släktingars privatliv? Man behöver bara svara på det som man utfrågas om och det man bedömer själv vara relevant att berätta. Varför skulle Thyberg tycka det vara relevant att berätta om gamla bilder på honom själv som han frivilligt lagt ut på en privat dating-sajt? Det är hans privatliv och har inte med tjänsten att göra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in