2025-05-18, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Jag har inte gett dig något som helst underlag för en uppfattning om vad jag anser om den svenska maktapparaten.

Du tramsar bara med ditt "Är väl helt normalt att en diplomat plötsligt dör under en rättsprocess!? Eller vad tycker du?". Tycker du alltså att det låter långsökt att en rättsprocess leder till självmord om den åtalade fruktar att utredningen kommer att blottlägga matrial som riskerar att förstöra karriären och kanske även det sociala livet? Det är ungefär lika konstigt som att flera pedofler som hängs ut tar livet av sig. Alltså tyvärr inte särskilt märkligt alls utan mänskligt. Kanske inte minst när handlar om någon som jobbat mycket för nå en elitposition och som dessutom verkar gilla att ha andras ögon riktade mot sig. Frekvent twittrande, asanas påtorget i Pyonyang...

Jag menar inte att det vi vet om skeendet gör spekulationer om alternativa förklaringar helt meningslösa eller ens ointressant. Jag ser bara ett mönster i att flera av de ganska få användare som försvarar Rysslands anfallskrig mot Ukraina i tusenstals inlägg här spekulerar i att den svenska maktapparaten knäppt en av sin egna och, återigen, börjar i frågassätta det demokratiska systemet.

Så när någon i en auktoritär stat dör under mystiska omständigheter ja då är det ett bevis på diktatur. Men när en svensk diplomat dör dagen efter ett märkligt gripande mitt under en rättsprocess, då är det plötsligt “mänskligt” och “förståeligt”? Det är ju just detta blinda försvar av “våra egna” som gör det omöjligt att ha en ärlig diskussion om maktmissbruk..

Och så kommer det obligatoriska Rysslandskortet… Alltid!! Det går liksom på autopilot…
Och när diplomater dör i Ryssland: ”mord, regimen städar upp”.
Men när det händer i Sverige: ”ja men han kanske var ledsen, han gjorde yoga i Pyongyang, det förklarar allt…

Det fascinerande är att du verkar känna dig mer hotad av att någon ifrågasätter den svenska maktapparaten ,än av att en diplomat faktiskt dött under ytterst oklara omständigheter.
Citera
2025-05-18, 18:01
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
R.I.P Joachim Bergström. Jag tänker på Petyr Baelish "little finger" i Game of Thrones. Klassresa, hög intellektuell förmåga, mörka passioner och ett urspårat intresse för makt. Man kan föreställa sig att vi har en kast homosexuella elitintellektuella som balanserar på en knivsudd i politiska intriger och sina böjelser. Blöjbilder och ett försök att skandalisera stadsministern.

Utredningen av det misstänkta spioneriet fortsätter. Kommer vi att få veta om det uppdagas information som hade kunnat leda till ytterligare brottsmisstankar, och som skulle kunna förklara vad som med stor sannolikhet var ett självmord, på grund av skam?

Jag tycker nästan att det är mer skumt att det finns en så stark koppilng mellan att vurma för Ryssland i trådar om landets angrepp på Ukraina och samtidigt vara känd för att ifrågasätta västerländska normer och demokratiska processer. Ni är flera iden kategorin som tydligen ser någon form av bete i den här händelsen och som passar på att jobba nu när tråden har många läsare.

Blöjbilder alltså, hur vet du det!?

Tror att det är locket på framöver, allmänheten kommer inte att få veta mer - nu när diplomaten är död och nästa nationella säkerhetsrådgivare är på G.

Titeln har väl bara funnits sedan 2022 men verkar redan dras med en slags förbannelse.
Citera
2025-05-18, 18:01
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Jag har inte gett dig något som helst underlag för en uppfattning om vad jag anser om den svenska maktapparaten.

Du tramsar bara med ditt "Är väl helt normalt att en diplomat plötsligt dör under en rättsprocess!? Eller vad tycker du?". Tycker du alltså att det låter långsökt att en rättsprocess leder till självmord om den åtalade fruktar att utredningen kommer att blottlägga matrial som riskerar att förstöra karriären och kanske även det sociala livet? Det är ungefär lika konstigt som att flera pedofler som hängs ut tar livet av sig. Alltså tyvärr inte särskilt märkligt alls utan mänskligt. Kanske inte minst när handlar om någon som jobbat mycket för nå en elitposition och som dessutom verkar gilla att ha andras ögon riktade mot sig. Frekvent twittrande, asanas påtorget i Pyonyang...

Jag menar inte att det vi vet om skeendet gör spekulationer om alternativa förklaringar helt meningslösa eller ens ointressant. Jag ser bara ett mönster i att flera av de ganska få användare som försvarar Rysslands anfallskrig mot Ukraina i tusenstals inlägg här spekulerar i att den svenska maktapparaten knäppt en av sin egna och, återigen, börjar i frågassätta det demokratiska systemet.

Ja det är inte speciellt konstigt om han tog livet av sig. Du nämner flera relevanta anledningar. Om den " svenska maktapparaten" ägnar sig åt lönnmord vore det väl smartare att låta honom dö i en "olycka". Det hade varit bättre att döda honom direkt utan att först gripa honom.
Senast redigerad av FranzMarc 2025-05-18 kl. 18:06.
Citera
2025-05-18, 18:31
Medlem
Så, vad vet man egentligen och faktiskt?
- att T. har visat upp sina behag offentligt, och skamsevis lämnat en känslig post
- att B. har misstänkts för något och sedan påträffats avliden
förutom dessa händelser vet man offenligen ingenting
Det de har gemensamt är att T. och B. är/var gay och att de yrkesmässigt var knutna till rikets säkerhet.
Givetvis frestar detta lilla till fritt spekulerande utifrån mer eller mindre träffande kunskaper om och insikter i vad det innebär att vara gay och vad institutioner som UD och SÄPO har att beakta härvidlag.
Var och en av oss skulle nog klara av åtminstone en novell av le Carré -slag, om än något mindre elegant.
Det är också givet att var och en spekulant refererar till en egen uppfattning om världsläget, hur det ska beskrivas och hur det sedan ska tolkas, vilka intressen som är farliga för våra egna intressen, vilka nu de må vara.
Ryssar, iranier, mossad, hamas (?), de två koreorna, CIA, MI5 ... har vi en inre fiende? Vem i så fall? Sossarna, med namns nämnande alltsedan Palme, de högerextrema eller bara högern, någon sorts frimureri med homofoba preferenser, rasister, nazister och jag-vet-inte-vad. Javisst, individer inom SÄPO och eller UD ...
Den här tråden börjar visa vad som händer när någon lyckas skapa förvirring och oro. Grattis till denna någon! Nu får vi se vad en skenande ryktesflora kan ställa till med och det det är verkligen skrämmande. I det långa loppet kommer kanske det att hända, att vad som än framkommer som "sanningen" så blir den aldrig trodd. Det är min definition av "the enemy within" (för närvarande).
Jag tänker helt sataniskt komma med ytterligare ett förslag: fallen T. och B. har inget annat gemensamt än de punkter jag tog upp inledningsvis. Och det finns flera personer som har liknande bekymmer. Följaktligen kommer det att hända mer på den fronten om det inte redan har gjort det i all tysthet. Någon vill skapa kaos, någon vil slå en andra fluga i samma smäll - gissa vilken
Citera
2025-05-18, 18:45
Medlem
Många inlägg och mycket vilda spekulationer. Har det framkommit något här som har substans? Typ någon som faktiskt vet något?
Citera
2025-05-18, 18:48
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Så när någon i en auktoritär stat dör under mystiska omständigheter ja då är det ett bevis på diktatur. Men när en svensk diplomat dör dagen efter ett märkligt gripande mitt under en rättsprocess, då är det plötsligt “mänskligt” och “förståeligt”? Det är ju just detta blinda försvar av “våra egna” som gör det omöjligt att ha en ärlig diskussion om maktmissbruk..

Och så kommer det obligatoriska Rysslandskortet… Alltid!! Det går liksom på autopilot…
Och när diplomater dör i Ryssland: ”mord, regimen städar upp”.
Men när det händer i Sverige: ”ja men han kanske var ledsen, han gjorde yoga i Pyongyang, det förklarar allt…

Det fascinerande är att du verkar känna dig mer hotad av att någon ifrågasätter den svenska maktapparaten ,än av att en diplomat faktiskt dött under ytterst oklara omständigheter.

Oklara omständigheter för dig själv då eller? Anser du att polisen och/eller obducenten har en skyldighet att informera dig, och just dig, om denne mans dödsorsak två dagar senare efter hans död?
Citera
2025-05-18, 19:10
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Så, vad vet man egentligen och faktiskt?
- att T. har visat upp sina behag offentligt, och skamsevis lämnat en känslig post
- att B. har misstänkts för något och sedan påträffats avliden
förutom dessa händelser vet man offenligen ingenting
Det de har gemensamt är att T. och B. är/var gay och att de yrkesmässigt var knutna till rikets säkerhet.
Givetvis frestar detta lilla till fritt spekulerande utifrån mer eller mindre träffande kunskaper om och insikter i vad det innebär att vara gay och vad institutioner som UD och SÄPO har att beakta härvidlag.
Var och en av oss skulle nog klara av åtminstone en novell av le Carré -slag, om än något mindre elegant.
Det är också givet att var och en spekulant refererar till en egen uppfattning om världsläget, hur det ska beskrivas och hur det sedan ska tolkas, vilka intressen som är farliga för våra egna intressen, vilka nu de må vara.
Ryssar, iranier, mossad, hamas (?), de två koreorna, CIA, MI5 ... har vi en inre fiende? Vem i så fall? Sossarna, med namns nämnande alltsedan Palme, de högerextrema eller bara högern, någon sorts frimureri med homofoba preferenser, rasister, nazister och jag-vet-inte-vad. Javisst, individer inom SÄPO och eller UD ...
Den här tråden börjar visa vad som händer när någon lyckas skapa förvirring och oro. Grattis till denna någon! Nu får vi se vad en skenande ryktesflora kan ställa till med och det det är verkligen skrämmande. I det långa loppet kommer kanske det att hända, att vad som än framkommer som "sanningen" så blir den aldrig trodd. Det är min definition av "the enemy within" (för närvarande).
Jag tänker helt sataniskt komma med ytterligare ett förslag: fallen T. och B. har inget annat gemensamt än de punkter jag tog upp inledningsvis. Och det finns fs
Flera personer som har liknande bekymmer. Följaktligen kommer det att hända mer på den fronten om det inte redan har gjort det i all tysthet. Någon vill skapa kaos, någon vil slå en andra fluga i samma smäll - gissa vilken
Om man hårddrar det så vet vi egentligen bara två saker:

1. Thyberg har avgått.
2. Bergström har dött.
Citera
2025-05-18, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Om man hårddrar det så vet vi egentligen bara två saker:

1. Thyberg har avgått.
2. Bergström har dött.
Exakt så!
Citera
2025-05-18, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Självklart kan olyckor hända även i Ryssland. Problemet är när väldigt många dödliga olyckor börjar hända väldigt många olika personer. Där en gemensam nämnare är att de inte håller med den store ledaren.

Det du skriver säger ganska mycket faktiska inte om diplomatens död, utan om din och fler andras världsbild. För så fort någon ens nämner att något kan ha gått snett inom svenska maktsfären, då slår ni direkt över i krishanteringsläge. Inget är längre konstigt, allt får sin ”naturliga” förklaring och framfö allt så ska man inte ställa för många frågor.

Du skriver att ”olyckor kan hända överallt”, men det är inte där skon klämmer. Det handlar om hur vissa dödsfall hanteras, vad som får granskas och framför allt, vad som reflexmässigt tystas ner... Och det är det du och dina verkar vilja bidra till! att snabbt som attans försöka desarmera varje tanke på att något allvarligt och systemhotande kan ha skett här. I Sverige. Av våra egna.

Vi vet att gripande skedde med vad som beskrivs som våldsam kraft. Att diplomaten själv inte ens verkade förstå att det var myndigheter som grep honom – han trodde det var ett rån. Att han greps i en spionutredning, men var släppt och misstänkt på lägsta nivån så ändå dör han dagen därpå. Är det verkligen helt orimligt att undra vad som hände?
Citera
2025-05-18, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Jag tror inte han skulle ljuga i tv eftersom all fakta ändå kommer komma fram. Du verkar tro att advokater kan göra vad fan som helst, men de kan uteslutas ur Advokatsamfundet om de beter sig olämpligt.

Med din fantasi så skulle med andra ord varje advokat uteslutas ur advokatsamfundet som försvarar en mördare där bevisningen är 100% säker på vem som är gärningsman.

Rekommenderar att du tar kontakt med samfundet och diskuterar dina synpunkter och återkommer med deras synpunkt på deras ljugande medlem.
Citera
2025-05-18, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvartalet2023
Oklara omständigheter för dig själv då eller? Anser du att polisen och/eller obducenten har en skyldighet att informera dig, och just dig, om denne mans dödsorsak två dagar senare efter hans död?

Och här har vi en typisk försvarsmekanism-klättrare. Du frågar om jag ska förväntar mig ett personligt samtal från obducenten!? Detta är ju förfan inte inte ens ett argument!????. Det är ett passivt aggressivt sätt att håna … skärp dig!

Men visst kan svara.. Nej, jag kräver inte ett personligt samtal från obducenten.. Jag kräver att vi inte reflexmässigt accepterar att en diplomat dör mitt under en rättsprocess utan att någon höjer på ögonbrynen.
Citera
2025-05-18, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Varför yrar ni om självmord? Är det inte troligare att det finns de som ville tysta honom?
Näe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in