2025-05-17, 11:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Jag är inte PEth-fixerad, det verkar ju vara ni alkisar som är, ni som inte kan festa utan att dricka, och undviker att söka vård pga risken att bli avslöjade. Jag kan både dricka alkohol och vara utan, på fest, men väljer oftast att inte dricka då det inte ger mig så mycket och så sover man bra och mår bra nästa dag också på löppasset eller annan träning. Jag kan ha roligt utan sprit, prova får du se, det kanske behövs lite övning om man inte vet något annat sätt än att supa skallen av sig.
Det gör ingenting att en sån som du kallar mig alkoholist för att jag gärna dricker ett några öl med mina kompisar och har det trevligt, sjunger, musicerar, samtalar och träffar nya bekanta. Du vet ingenting om mig eller mitt privatliv. Jag bryr mig inte om vad du säger, du inbillat" grandiosa förträffliga A-människa", som dömer ut vanliga riktiga människor.

Däremot är du PEth-fixerad, moraliserande, dömande, drabbad av jantetänket och allmänt föraktfull mot andra. Det kommer du inte ifrån då du bevisat detta i denna tråd. Enligt mig är du patetisk.

On topic: du anser dig veta kan allt om alkohol och alkoholmarkörer: Hur länge måste jag hålla mig borta från vårdinrättningar för att inte riskera ofrivilligt PEth-test efter ikväll? Jag räknar med att konsumera 4-5 så kallade standardglas fördelat på vin och öl, möjligen en whiskey på kanske 6 cl före vickningen.
Senast redigerad av jonkebonke 2025-05-17 kl. 11:59.
2025-05-17, 11:57
Avslutad
Jag skapade precis en tabell som visar hur mycket alkohol en person regelbundet måste dricka för att uppnå olika PEth-värden. Enligt Transportstyrelsens mängdinformation på https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2025/fortydligande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/ då.

Se (FB) Är PEth-gränsvärdet på 0,3 μmol/l för lågt satt pga en felberäkning 2013?
2025-05-17, 12:06
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Jag skapade precis en tabell som visar hur mycket alkohol en person regelbundet måste dricka för att uppnå olika PEth-värden. Enligt Transportstyrelsens mängdinformation på https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2025/fortydligande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/ då.

Se (FB) Är PEth-gränsvärdet på 0,3 μmol/l för lågt satt pga en felberäkning 2013?

Du antar att det finns ett linjärt samband, källa till att det är på det sättet? Om du inte vet kan du sprida vilseledande information.
2025-05-17, 12:07
Avslutad
Citat:
Du antar att det finns ett linjärt samband, källa till att det är på det sättet? Om du inte vet kan du sprida vilseledande information.

Det borde ju du veta. Du som är expert.

Vad är källan till att man behöver dricka 28-42 glas vin i veckan för att nå 0,3 µmol/l?
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-05-17 kl. 12:13.
2025-05-17, 12:14
Medlem
Citat:
Du svarar dig själv att du är en tragisk människa? Sök hjälp är mitt råd!
Du är en tragisk människa skaffa dig ett liv istället för att lägg dig i andras
2025-05-17, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025
Nått fel är det
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/Ppx6b7/huvuden-maste-rulla-efter-peth-skandalen?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Läser man detta hänvisar jag gör rätt som vägra lämna blodprov, lite detta jag fasade över o nu fått svaret.
Kommer inte lämna blodprov fler gånger, enbart om jag känner något är fel, eller när man blir kallad för att förnya recept, då hinner man planera o varit nykter en månad innan.

Dessutom är det viktigt att reda ut vad PEth-testet faktiskt mäter. Det mäter exempelvis inte när någon druckit. Linn testades exempelvis efter en resa till alperna. Så gissningsvis skulle ingen svensk få ha körkort om testerna togs veckan efter midsommar.
2025-05-17, 13:13
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Läser man detta hänvisar jag gör rätt som vägra lämna blodprov, lite detta jag fasade över o nu fått svaret.
Kommer inte lämna blodprov fler gånger, enbart om jag känner något är fel, eller när man blir kallad för att förnya recept, då hinner man planera o varit nykter en månad innan.

Dessutom är det viktigt att reda ut vad PEth-testet faktiskt mäter. Det mäter exempelvis inte när någon druckit. Linn testades exempelvis efter en resa till alperna. Så gissningsvis skulle ingen svensk få ha körkort om testerna togs veckan efter midsommar.

Linn kommer med undanflykter. Det är inte så det fungerar och det vet alla insatta.

Scenariot är såhär, Linn ansöker om intyg för C-körkort. I samband med detta noteras ett tidigare förhöjt PEth (hon kanske har sökt med stressrelaterade symtom?). Eller så ställde vårdcentralen detta krav.

Det förhöjda PEth-värdet nämns i intyget. För det är obligatoriskt att nämna om det tidigare än omnämnt i journalen.

Linn får hem ett brev med ett föreläggande från Transportstyrelsen. Där står att hon ska lämna totalt 4 stycken PEth prover över en 6 mån period. Dessa är slumpmässigt förlagda över året och man rings in för detta.

Hade Linn brytt sig om sitt körkort och sitt jobb som ambulansförare så hade hon gått ner till en hållbar konsumtion. Det gjorde hon inte.

Överklagan som lyfts i tråden nämner 5 stycken förhöjda PEth varav ett var uppåt 0,69. Det är ganska högt.

Linn vill inte släppa sin festliv men ändå behålla sitt ansvarsfulla jobb som ambulanssköterska. Detta går inte ihop.

Sen att hon har lyckats få en läkare att intyga att hon inte har ett beroende är en annan femma. Transportstyrelsen verkar se mer nyktert på det hela. Men hon har ett oansvarigt beteende och det är i mina ögon helt korrekt att inte låta henne köra en bil med en sjuk patient därbak i 140 km/h med ett tungt fordon. Rimligt att markera och även hota körkortet.

Allt hon hade behövt göra var att minska sitt drickade ett halvår till förbrukning motsvarande rekommendationerna. Sen hade allt blåst förbi och hon hade kunnat köra som vanligt.
Senast redigerad av trustmeiamadoctor 2025-05-17 kl. 13:17.
2025-05-17, 13:16
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Det är ju precis detta som är risken med hela debatten som lyfts.

Du söker för problem med hjärtat. Atytmi? Högt blodtryck?

Besvär som kan korreleras till alkohol potentiellt sett.

Här är ju PEth ett utmärkt verktyg för att du själv ska kunna se om din konsumtiom skadar kroppen. Är provet förhöjt skulle din läkare be dig att minska. Skulle du inte ha några problem med alkohol gör du det, provet utfaller normalt, och ditt blodtryck är bättrat och du kan eventuellt sätta ut medicinen.

Istället undviker du nu att lämna prover för att du har blivit uppskrämd i media av människor med alkoholproblematik.

Du fortsätter dricka, trycker blir högre, du får fler medicinen. Arytmi? Kanske en pacemaker.

Lämna du prover och var ärlig med läkaren så kommer allt att gå bra. Har du beroendeproblematik, sök då hjälp.
Nej, personen undviker vården för att få behålla körkortet. Har du på riktigt inte fattat att det är vad hela den här tråden handlar om?
2025-05-17, 13:21
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nej, personen undviker vården för att få behålla körkortet. Har du på riktigt inte fattat att det är vad hela den här tråden handlar om?

Tack vare att folk med missbruksproblematik har gått ut i media och byggt upp en bild som inte stämmer, ja.

Om man söker för brythjälp för ett kraftigt beroende kan jag delvis hålla med dig. Där finns det en risk att man inte söker pga detta. För att man vet att man aldrig skulle klara att hålla sig nykter under prövoperioden eller klara att bli ren.

Men för gemene man som söker för somatiska besvär eller psykiska besvär som korrelerar till alkohol så finns det ingen risk att tappa kortet! Enda risken är att man kan få ett föreläggande som kräver prover som kostar lite pengar. Vi kan väl isåfall diskutera kostnaden av dessa istället för orsaken?
2025-05-17, 13:36
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Tack vare att folk med missbruksproblematik har gått ut i media och byggt upp en bild som inte stämmer, ja.

Om man söker för brythjälp för ett kraftigt beroende kan jag delvis hålla med dig. Där finns det en risk att man inte söker pga detta. För att man vet att man aldrig skulle klara att hålla sig nykter under prövoperioden eller klara att bli ren.

Men för gemene man som söker för somatiska besvär eller psykiska besvär som korrelerar till alkohol så finns det ingen risk att tappa kortet! Enda risken är att man kan få ett föreläggande som kräver prover som kostar lite pengar. Vi kan väl isåfall diskutera kostnaden av dessa istället för orsaken?
Du kommer nu med två grova anklagelser: 1) Att människor med missbruksproblematik använder media för att ljuga och 2) att media grovt åsidosätter sina skyldigheter enligt de pressetiska reglerna.

Vad har du för belägg för dessa synnerligen grova anklagelser?

Det övriga du skriver har upprepat falsifierats i tråden och jag ber dig därför att återkomma med fakta i denna nya tråd:
(FB) Är PEth-gränsvärdet på 0,3 μmol/l för lågt satt pga en felberäkning 2013?
2025-05-17, 13:40
Medlem
Citat:
Linn kommer med undanflykter. Det är inte så det fungerar och det vet alla insatta.

Scenariot är såhär, Linn ansöker om intyg för C-körkort. I samband med detta noteras ett tidigare förhöjt PEth (hon kanske har sökt med stressrelaterade symtom?). Eller så ställde vårdcentralen detta krav.

Det förhöjda PEth-värdet nämns i intyget. För det är obligatoriskt att nämna om det tidigare än omnämnt i journalen.

Linn får hem ett brev med ett föreläggande från Transportstyrelsen. Där står att hon ska lämna totalt 4 stycken PEth prover över en 6 mån period. Dessa är slumpmässigt förlagda över året och man rings in för detta.

Hade Linn brytt sig om sitt körkort och sitt jobb som ambulansförare så hade hon gått ner till en hållbar konsumtion. Det gjorde hon inte.

Överklagan som lyfts i tråden nämner 5 stycken förhöjda PEth varav ett var uppåt 0,69. Det är ganska högt.

Linn vill inte släppa sin festliv men ändå behålla sitt ansvarsfulla jobb som ambulanssköterska. Detta går inte ihop.

Sen att hon har lyckats få en läkare att intyga att hon inte har ett beroende är en annan femma. Transportstyrelsen verkar se mer nyktert på det hela. Men hon har ett oansvarigt beteende och det är i mina ögon helt korrekt att inte låta henne köra en bil med en sjuk patient därbak i 140 km/h med ett tungt fordon. Rimligt att markera och även hota körkortet.

Allt hon hade behövt göra var att minska sitt drickade ett halvår till förbrukning motsvarande rekommendationerna. Sen hade allt blåst förbi och hon hade kunnat köra som vanligt.
Fast det är just detta som skrämmer mig, läkare har även krav att anmäla papperslösa, men av princip anmäler man inte, samtidigt har inte läkare krav på PEth tester ändå anmäls tydlige 1000-tals till transportstyrelsen.

Jag fick en ny läkare sista besöket, fick känslan hon var en lite drama queen. Jag som har massor av kunder brukar kunna läsa folk hyfsat, vet oftast om vilka kunder man ska passa sig för, man gör helt enkelt inte affär med dessa, likande känsla fick jag inför sista läkaren. Varav jag inte lämna blodprov när hon nu skickar jag ska ta det o sedan ringa in när det är utfört, nu efter jag läst på, detta blodprov kommer jag inte o ta. Så pass många undersökingar o prover har jag redan gjort sista tiden att jag vet allt är bra, finns ingen orsak o riskera körkortet.

Tror inte Linn festar mer än andra, tror det handlar om en normal nivå, en som man själv håller, det är socialt osv.
Men uppenbart gör läkare som man vill o själv tror på, som att inte anmäla papperslösa men kan anmäla folk till transportstyrelsen, vi får ett Trump samhälle.

Har inte läst så mycket om detta, men gått in o läst idag, följt länkar folk lagt ut, kan lugnt berätta att nu kommer inte vården få in mig för några tester mer än när jag själv känner jag behöver o kan förbereda mig inför tester. Likande jag gör vid skador, uppger aldrig vart jag fått skadan, som jag berätta med arbetsmiljöverket, läkare även där, angiver en inför arbetsmiljöverket ifall jag berätta jag skada mig på jobbet, dom startar en utredning, kosta mig tid o pengar i onödan. bästa jag skadat mig hemma, dit når inte lagen men vården blir det samma.
2025-05-17, 13:46
Medlem
Carrocks avatar
Citat:

Citat:

Exempel på konsumtion som kan ge PEth ≈ 0,69 µmol/L:
Ca 1 flaska vin (75 cl) per dag (≈ 6 glas).

Eller 4–5 stora starköl per dag.

Eller 4 drinkar med 4 cl sprit per dag.

Linn verkar dock festa på helgerna, på en helg blir det alltså: 14 - 21 standard glas per kväll, fredag och lördag, varje helg.

Detta motsvarar alltså ungefär ett värde på 0,69. Om vi ger henne the benefit of the doubt att värden kanske påvisar lite högre så är det fortfarande en extrem överkonsumtion. Linn verkar komma från en värld där detta är helt normaliserat enligt henne så hon inte ens tänker på det.

Inte ens under hennes test period kunde hon alltså begränsa sitt drickande? I media har man försökt gett sken av att det skulle vara 2 tester, och just dessa 2 tester råkar vara de enda 2 helgerna som hon varit ute och festat, enligt Linn. Detta är så klart ett inte speciellt trovärdigt påstående. Det är lite som personer som åker dit för sexköp och påstår att det var första gången..

Håller med dig, det är bra att markera mot personer som har så grava problem med sin alkoholkonsumtion och som inte är förmögna att inse det själva. Då bör man cykla eller ta buss, och absolut inte åka ambulansbil.

Har Linns kollegor haft liknande höga tester?Kan ju också vara intressant att veta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in