Citat:
Ursprungligen postat av
trustmeiamadoctor
Linn kommer med undanflykter. Det är inte så det fungerar och det vet alla insatta.
Scenariot är såhär, Linn ansöker om intyg för C-körkort. I samband med detta noteras ett tidigare förhöjt PEth (hon kanske har sökt med stressrelaterade symtom?). Eller så ställde vårdcentralen detta krav.
Det förhöjda PEth-värdet nämns i intyget. För det är obligatoriskt att nämna om det tidigare än omnämnt i journalen.
Linn får hem ett brev med ett föreläggande från Transportstyrelsen. Där står att hon ska lämna totalt 4 stycken PEth prover över en 6 mån period. Dessa är slumpmässigt förlagda över året och man rings in för detta.
Hade Linn brytt sig om sitt körkort och sitt jobb som ambulansförare så hade hon gått ner till en hållbar konsumtion. Det gjorde hon inte.
Överklagan som lyfts i tråden nämner 5 stycken förhöjda PEth varav ett var uppåt 0,69. Det är ganska högt.
Linn vill inte släppa sin festliv men ändå behålla sitt ansvarsfulla jobb som ambulanssköterska. Detta går inte ihop.
Sen att hon har lyckats få en läkare att intyga att hon inte har ett beroende är en annan femma. Transportstyrelsen verkar se mer nyktert på det hela. Men hon har ett oansvarigt beteende och det är i mina ögon helt korrekt att inte låta henne köra en bil med en sjuk patient därbak i 140 km/h med ett tungt fordon. Rimligt att markera och även hota körkortet.
Allt hon hade behövt göra var att minska sitt drickade ett halvår till förbrukning motsvarande rekommendationerna. Sen hade allt blåst förbi och hon hade kunnat köra som vanligt.
Fast det är just detta som skrämmer mig, läkare har även krav att anmäla papperslösa, men av princip anmäler man inte, samtidigt har inte läkare krav på PEth tester ändå anmäls tydlige 1000-tals till transportstyrelsen.
Jag fick en ny läkare sista besöket, fick känslan hon var en lite drama queen. Jag som har massor av kunder brukar kunna läsa folk hyfsat, vet oftast om vilka kunder man ska passa sig för, man gör helt enkelt inte affär med dessa, likande känsla fick jag inför sista läkaren. Varav jag inte lämna blodprov när hon nu skickar jag ska ta det o sedan ringa in när det är utfört, nu efter jag läst på, detta blodprov kommer jag inte o ta. Så pass många undersökingar o prover har jag redan gjort sista tiden att jag vet allt är bra, finns ingen orsak o riskera körkortet.
Tror inte Linn festar mer än andra, tror det handlar om en normal nivå, en som man själv håller, det är socialt osv.
Men uppenbart gör läkare som man vill o själv tror på, som att inte anmäla papperslösa men kan anmäla folk till transportstyrelsen, vi får ett Trump samhälle.
Har inte läst så mycket om detta, men gått in o läst idag, följt länkar folk lagt ut, kan lugnt berätta att nu kommer inte vården få in mig för några tester mer än när jag själv känner jag behöver o kan förbereda mig inför tester. Likande jag gör vid skador, uppger aldrig vart jag fått skadan, som jag berätta med arbetsmiljöverket, läkare även där, angiver en inför arbetsmiljöverket ifall jag berätta jag skada mig på jobbet, dom startar en utredning, kosta mig tid o pengar i onödan. bästa jag skadat mig hemma, dit når inte lagen men vården blir det samma.