2025-05-17, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag håller med dig och har länge följt den här autism-trenden som bara ökar hela tiden. Det oroar mig enormt att våra barn har de här diagnoserna och man undrar vad i världen som har förändrat såpass att vi får barn med sådana problem. Men absolut att de ska få bättre stöd i utbildningen, problemet är bara att svenska skolan de senaste 20 åren varit så enormt upptagna med att ta emot alla nyanlända och med allt vad det kräver i ökade resurser att våra egna barn och handikappade får stå tillbaka och kan ej få den hjälp som de annars ganska lätt hade fått.

På många sätt och vis är sådana här händelser starka tecken på att samhället klarar inte av de uppgifter som politikerna lagt på dem med sina beslut. Det brister och knakar för fullt och enskilda människor lider.

Ingenting har förändrats. Vi hade autister förr i tiden också, skillnaden var att där var fler lärare där, de deltog mer på gården samt mindre klasser.
Citera
2025-05-17, 11:28
Medlem
Sinraths avatar
Det är fantastiskt hur en tråd kan startas med något så allvarligt som "socialen tog min kompis barn" för att sen förklara hela läget med "ja asså dom gick inte till skolan typ för dom ville ba inte. Fattar ni inte att dom vägrade är ni dumma i huvet?! Godtycklig kidnappning! Förresten så HATAR jag sossarna!!". Antingen är TS på trolleri humör eller riktigt jävla förtegen om något han startade en tråd om att "diskutera".
Citera
2025-05-17, 11:30
Medlem
Banditas avatar
Det skall nog ha gått väldigt långt om soc kommer och tvångsomhändertar barnen genom LVU för att de är hemmasittare. Tvångsomhändertagande blir enbart aktuellt om alla andra alternativ är uttömda, eller om barnet löper allvarlig risk för att fara illa här och nu.
I en ansökan om LVU skall det även redogöras för vilka åtgärder och insatser som är beprövade sedan innan. Det är inte soc som helt fritt bestämmer vilka barn som skall "plockas" och varför, det skall hålla rättsligt också.
Citera
2025-05-17, 11:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandita
Det skall nog ha gått väldigt långt om soc kommer och tvångsomhändertar barnen genom LVU för att de är hemmasittare. Tvångsomhändertagande blir enbart aktuellt om alla andra alternativ är uttömda, eller om barnet löper allvarlig risk för att fara illa här och nu.
Det här är ju inte riktigt sant. Problemet är att socialtjänstens frivilliga del av hjälpinsatser är ytterst begränsad. De kan skylla på att alla andra hjälpinsatser är uttömda, men i praktiken behöver det inte alls vara på det sättet. Verktygslådan i den frivilliga delen är ofta alldeles för tunn och därför hamnar föräldrar ofta i konflikt med socialtjänsten, vilket leder till onödiga placeringar av barn.

Citat:
Ursprungligen postat av Bandita
I en ansökan om LVU skall det även redogöras för vilka åtgärder och insatser som är beprövade sedan innan. Det är inte soc som helt fritt bestämmer vilka barn som skall "plockas" och varför, det skall hålla rättsligt också.

Eftersom soc vinner ungefär 98 fall av 100 i domstol kan man dock säga att soc har ett väldigt stort inflytande över vilka barn som ska "plockas" och bestämmer ganska så fritt. Får de inte rätt så kan de överklaga förvaltningsrättens beslut.
Citera
2025-05-17, 11:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intressgruppen
Ingenting har förändrats. Vi hade autister förr i tiden också, skillnaden var att där var fler lärare där, de deltog mer på gården samt mindre klasser.

VI hade heller inte friskolor i samma utsträckning som idag, vilket gjorde att skolorna tog sitt ansvar på ett annat sätt än idag.

Istället för att hjälpa barnen med diagnoser att få rätt undervisning, så tvingar man in barn i en miljö där de inte passar in och sedan klagar man på utfallet av det och orosanmäler till socialtjänsten, som i värsta fall kan misstolka beteendet som brist i föräldraförmåga och placerar barnet.

Men det blir ju bara ännu värre och till en mycket hög kostnad för samhället...
Citera
2025-05-17, 11:56
Medlem
Bassplays avatar
Man blir inte av med barnen för att man blir orosanmäld, inte ens om det sker upprepade gånger.

Som startar en process för att se om det finns skäl att ta barnen, så något mer har kommit fram om dom tagit din väns barn.

Det kan vara olika saker, olika missbruk, levnadssätt osv. Vad är det du inte berättar, som socialtjänsten hittade?
Citera
2025-05-17, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svidiskesvensson
Och var lärde du dig att skriva och läsa?
Utan skola så hade du inte ens kunnat delta i denna tråd
Och du vet att du har ett fritt val att flytta till nåt ökenland där skola inte är en plikt
där du fritt får kämpa mot vad du kallar systemet och slipper bli utnyttjad och gå under namnet slav.
För det går ju bra som fan för länder utan den där hemska skolplikten. Och dessa länder behöver dig som idiot för att bromsa upp den otroligt höga iq som florerar där, så åk nu innan man måste börja använda tre siffror för att benämna iq. Du vet siffror som tex 123?
Tänker inte vinka hejdå till dig på flygplatsen, men hoppas du reser snart.
Bye bye...
Du är uppenbart skolad till att bli efterbliven. Skola kan se ut på flera sätt. Problematiken idag är att skolan lär ut en värdegrund och en syn på historia ,livet ,samhället som passar ett narrativ för att bli god slav som frågar hur högt när nån ber dom att hoppa. Skolan förändras efter vilka krafter som besitter makt. Idag lär vi barn att de finns fler än 2 kön t.e.x De är bara toppen på isberget av hur skevt de är
Citera
2025-05-17, 12:09
Medlem
Firewaias avatar
Skitbra att sos gör sitt jobb
Citera
2025-05-17, 12:13
Avslutad
Men har du inte följt tråden bakåt här? Verkligheten är tyvärr denna att soc skriver en utredning där du framstår som en pajas och detta behöver soc inte bevisa,om de säger att du är en pajas så tror domstolen på det och du ser aldrig dina barn hemma hos dig förrän de fyllt 18 om de inte har blivit totalt kvaddade av soc som svartmålar dig som förälder.
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Man blir inte av med barnen för att man blir orosanmäld, inte ens om det sker upprepade gånger.

Som startar en process för att se om det finns skäl att ta barnen, så något mer har kommit fram om dom tagit din väns barn.

Det kan vara olika saker, olika missbruk, levnadssätt osv. Vad är det du inte berättar, som socialtjänsten hittade?
Citera
2025-05-17, 12:15
Avslutad
Så dina barn är räddade från dig och befinner sig på evigt LVU🥱
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Skitbra att sos gör sitt jobb
Citera
2025-05-17, 12:15
Medlem
pannkakaegotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Ja, precis. Och de gick till skolan. Varför kan de inte det nu?

Det håller jag med om. Jag har mött otroligt många människor som låter sina barn bo på något jävla hem, för att tanten på soc sa att det var det bästa, och socialtjänsten vet ju alltid bäst typ. Helt sjukt.
Jag brukar alltid ge människor rådet att hålla sina ungar borta från kuratorer och skolpsykologer, för de är så kåta på att "hjälpa" barn som är "utsatta". De lirkar och lägger orden i munnen på de absolut svagaste ungarna, så att det har riktigt smaskiga "fall" som de kan få guldstjärna för.

Ja kan bara instämma här. Skol kuratorn på mitt barns skola är fan i mig inte klok. Har soc anmält hos 2 gg nu. Första anmälan gick inte vidare. Men nu har fanskapet gjort en till.
Trodde barnet skulle må bättre att gå och prata med någon om sin situation i skolan /kompisar mm.
Personen påstog att det hade hönt saker runt mitt barn som jag tänkte polisanmäla. När det vi senare pratade med föräldrarna till andra barnen och vårat barn så stämde inte det kuratorn sagt! Då vi föräldrar konfrontera så säger den dumme fan att han missförstått. Men ingen ursäkt. Och nu har aset gjort en ny soc anmäla...
Citera
2025-05-17, 12:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Min kompis blev av med sina barn på grund av en oros anmälan och nu har de blivit placerade i olika hem och HVB. Han har alltid varit lugn liksom hans familj men tyvärr gick inte barnet till skolan och så. Jag HATAR Sossarna och samhället i övrigt ska ni veta. Men här är tråden att diskutera för eller nackdelen med sosse-samhället, och så mycket skatt vi betalar för att de ibland kan ta våra barn ifrån oss.

...och du växte upp i en välfungerande familj med två problemfria kärleksfulla väl grundutbildade arbetande föräldrar som stöttade och hjälpte dig med läxor. Du utbildade dig och lever idag ett vanligt socialt och stabilt liv med ordnad ekonomi fri från missbruk, kriminalitet och andra dysfunktioner. Toppen.

Här har du tråden du egentligen letade efter, där hittar du Kurt-Sune och andra soc-hatande likriktade tänkare: (FB) Socialtjänsten tar barn från familjer

Citat:
Ursprungligen postat av design
Nej, men sunt förnuft kan jag lista ut att de antingen visst överklagar, bara inte offentligt, eller förstår att de faktiskt inte kan ge sina barn en trygg miljö.

Jag tror att de föräldrar med sunt förnuft försöker rätta felen som gjort att deras barn blivit placerade från första början.

Du har rätt. De allra flesta föräldrar som blir föremål för socialtjänstens utredning samt omplacering enligt SoL eller LVU 2 § och 3 § medger sina fel och brister. De som medger familjens problematik/uppfostringsproblematik präglas ofta av skam och gör allt för att inte deras familjeproblem ska exponeras, de är i högre grad villiga att ta emot/söka hjälp.

Sedan har vi en liten klick föräldrar som 1) inte anser att de har några problem och inte har gjort några fel och/eller 2) förstår socialtjänstens problembeskrivning men tar avstånd från den pga att de, tex anser att familjevåld, heder och barnaga är upp till varje familj/fader/moder att bestämma och avgöra och inte något staten sak lägga sig i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in