Citat:
Ursprungligen postat av
Septemberflicka
Vad ljuger jag om?
Var har jag påstått att socialtjänstens journaler granskas? Jag har inte skrivit det och jag har ej heller insinuerat det. Jag skrev om något helt annat, att vi flera gånger om redan konstaterat att du har bristande läsförståelse behöver jag knappast påminna dig om.
Processen fungerar exakt som jag skrivit och som du i det fetstilta återger + att bägge parter har möjlighet att kalla vittnen och få respektive vittnen korsförhörda.
Igen - om socialtjänsten tar in underlag från lärare, rektor, skolkurator, familjebehandlare, polis, BUP (läkare/psykolog/beteendevetare osv) och skriver ihop en utredning från detta underlag - så prövas detta underlag i rätten i samband med att underlagsproducenterna vittnar. Du har hittills aldrig fattat vad detta innebär i praktiken så jag har inga större förhoppningar om att du ska fatta nu, men tänk så här:
Du är skolkurator, din kollega är skolpsykolog. Ni har av socialtjänsten ombetts inkomma med underlag gällande lille Ahmed. Ni skriver underlagen och skickar dem till socialsekreteraren som tillsammans med andra underlag sätter ihop sin utredning (det du kallar "klipper/klistrar"). Du och din kollega kallas till rätten för att tillsammans med andra professioner vittna och styrka era redogörelser. Dina påståenden kan inte annat än översättas till att du och övriga professionsvittnen håller käft och inte korrigerar om era redogörelser återgetts på felaktigt sätt? Du inbillar dig också att felaktiga tolkningar av era redogörelser, som ligger som bilagor i det material rätten begärt in, också nonchaleras av ombuden, rätten och parterna?
Om du deltagit på någon sorts förhandling övht så vet du att den sortens felaktigheter korrigeras och dokumenteras under förhandling.
Fel. Föräldrar och barn har rätt att begära vittnen samt komma till tals. De har rätt att motsätta sig det professionerna framför. Det har de i regel även haft under utredningen.
Det är för att det är ett akut omhändertagande. Det är inte meningen att föräldrarna ska hinna få information och komma med synpunkter - eller hinna skrämma barnet till tystnad - eller hinna föra ut barnet ur Sverige. Är det "falskt larm" så återkommer dessa barn relativt snart till sin familj, med eller utan fortsatta insatser.
Fel. Igen. LVU, LVM, LPT och LRV behöver aldrig prövningstillstånd. Överklagan tas alltid upp för prövning i Kammarrätten.
Fel. De "hänvisar inte bara". De gör en omprövning av det underlag som Förvaltningsrätten hade att fatta beslut på. Det görs alltså en skriftlig förhandling. Vid behov kan det även genomföras en muntlig förhandling. Kammarrätten gör en överprövning dit parterna har rätt att inkomma med kompletterande material utifrån vad de anser missades i förhandlingen vid Förvaltningsrätten.
Nu är det ju som så att det är jag, inte du, som har praktisk och teoretisk erfarenhet av rättsliga förhandlingar och parterna har definitivt reell möjlighet att försvara sig. Den objektiva bevisföringen säkras med vittnen.
Fel. De uppfylls definitivt.
Det är precis vad de gör. Det enda du kan landa i är att inse att socialtjänsten vid en förhandling är en liten part, och du behöver anse att professionsvittnena i form av psykologer, polis, lärare, beteendevetare, BUP, sjukvård, eventuellt även grannar, familj och vänner - alla är i maskopi med socialtjänsten och att de försett socialtjänsten med falska uppgifter och underlag.
Vad menar du att jag försöker övertyga om? Jag vet att socialtjänsten, med stöd av underlagsprofessionerna, vinner de allra flesta LVU-ärenden. Jag vet varför, och det hade vilken normal funtad människa som helst fattat om det hade deltagit på några förhandlingar. Troligen inte du, men många andra.
Du ljuger om precis allting. Påståendet att föräldrar har en rättvis chans i en förhandling mot socialtjänsten stämmer inte. Redan från början är föräldrar i ett tydligt underläge eftersom de saknar tillgång till samma informationsunderlag som socialtjänsten. Det skapar en grundläggande obalans som hotar rättssäkerheten.
Socialtjänsten har inte bara tid att gå igenom allt material, de kan också välja ut delar som stödjer deras berättelse. Det handlar om strategisk körsbärsplockning där formuleringar som förvärrar situationen lyfts fram medan nyanser och förmildrande omständigheter ofta utelämnas. Detta systematiskt påverkar domstolen mot ett LVU-beslut, oavsett om det är befogat.
Att socialtjänstens uppgifter i praktiken inte faktagranskas av domstolen, trots att det gäller en av de mest ingripande åtgärderna i svensk lag, är helt centralt. Bevisningen borde granskas objektivt och föräldrar ska ha full insyn i samma material som socialtjänsten har. Annars kan processen inte kallas rättssäker vare sig för föräldrar eller barn.
Att föräldrar kan kalla vittnen betyder inte att de i praktiken alltid har möjlighet att göra det. Socialtjänsten har ofta vittnen från vård, skola och myndigheter samt informationsövertag. De kan formulera och tolka vittnesuppgifter så att de stödjer deras linje, medan föräldrar sällan kan kontrollera vad som sagts utan samma underlag. Utan insyn blir det omöjligt att bemöta feltolkningar vilket hotar rättssäkerheten.
Du beskriver en idealbild av LVU-processen som sällan stämmer överens med verkligheten. Socialtjänsten samlar visserligen in yttranden från skolpersonal, BUP med flera, men dessa underlag prövas inte systematiskt i rätten. Vittnen kallas inte alltid in, och föräldrar har sällan möjlighet att förhöra dem. Många beslut tas på skriftlig grund där domstolen ofta litar på socialtjänstens tolkning och sammanställning, inte på en opartisk genomgång av källorna. Journalanteckningar återges ofta selektivt och vinklat i LVU-ansökan utan att berörda professioner vet om det.
Föräldrar har oftast inte tillgång till hela dokumentationen, eller får ut material sent eller ofullständigt, ibland på grund av sekretess. Offentliga biträden har sällan tid att analysera och kalla motvittnen inför snabba förhandlingar. Socialtjänsten har ofta haft månader på sig att förbereda sin version, medan föräldrar är under tidspress med begränsade resurser. Systemet bygger på ett informationsövertag där socialtjänstens narrativ ges oproportionerligt stort förtroende. Om rätten konsekvent faktagranskade skulle kanske fler felaktiga omhändertaganden undvikas, men det sker ofta inte.
Att säga att felaktigheter alltid korrigeras och dokumenteras under förhandlingen är en idealisering. Föräldrar och deras ombud har ofta väldigt begränsad tid att sätta sig in i omfattande material hundratals sidor och det är praktiskt omöjligt att på plats upptäcka alla fel. Socialtjänsten har redan vinklat materialet, medan föräldrar ofta saknar tillgång till allt underlag i förväg och har svårt att bemöta påståenden. Domstolen vill ofta snabbt fatta beslut, vilket gör att felaktigheter ibland inte uppmärksammas eller dokumenteras ordentligt. Rättsprincipen säger att fel ska kunna rättas, men verkligheten är ofta en annan, vilket är en anledning till att många upplever processen som orättvis.
Ja, föräldrar och barn har rätt att begära vittnen och komma till tals, och att motsätta sig vad professioner säger. Men detta förutsätter att de känner till sina rättigheter och har vittnen som kan och vill ställa upp, vilket ofta saknas.
Att beskriva akutomhändertaganden som en situation där föräldrar inte ska hinna få information eller komma med synpunkter är problematiskt och riskerar att rättfärdiga rättsövergrepp. Snabba insatser kan behövas för att skydda barn från omedelbar fara, men grundläggande rättssäkerhetsprinciper måste alltid gälla, inklusive rätten till information, försvar och att bli hörd.
Att föräldrar "inte ska hinna" reagera eller försvara sig skapar ett system där godtycke och felaktiga beslut kan fortgå utan motvikt. Att använda "skämma barnet till tystnad" eller "föra ut barnet ur Sverige" som argument för att förhindra föräldrainflytande är osakligt och nedlåtande. Forskning och erfarenheter visar att "falska larm" ofta leder till långa separationer, trauma och förtroendekris mot myndigheterna. Att påstå att barn "relativt snart" återvänder till familjen förenklar och förminskar konsekvenserna för familjer. Rättssäkerhet måste gälla även i akuta situationer – det är inget val mellan snabbhet och rättssäkerhet, båda måste finnas.
LVU, LVM, LPT och LRV behöver aldrig prövningstillstånd: överklagan tas alltid upp i Kammarrätten. Men att vinna som förälder är ytterst svårt.
Kammarrätten gör en skriftlig överprövning av förvaltningsrättens beslut och parterna kan inkomma med kompletterande material. Men i praktiken är möjligheten att få rättvis prövning begränsad. Tidsramarna är snäva, vilket gör det svårt att samla nytt material, särskilt då socialtjänsten haft månader att förbereda sig.
Muntlig förhandling beviljas inte alltid, och många ärenden avgörs på skriftligt material där socialtjänstens version dominerar och föräldrarnas möjligheter att bemöta är begränsade. Socialtjänstens underlag får ofta större trovärdighet än föräldrarnas, vilket gör överprövningen partisk.
Formella regler finns för rättssäkerhet, men verkligheten är att föräldrar ofta har mycket begränsade möjligheter att få sin sak prövad på lika villkor.