2025-05-16, 19:40
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiendofworld
Mejlade lexbase angående åtalsunderlåtelser, fick detta svar

"Hej,

Nyhetsbyrån Lexbase har relevanta artiklar inom flera rättsområden men vi har idag inte publicerat någon artikel med fokus på advokatsamfundet. "

Antar att de kommer läggas upp i framtiden då.
Vad har åtalsunderlåtelser med advokatsamfundet att göra?
Citera
2025-05-16, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym-511
Lexbase möjliggör ju fortfarande sökningar på specifika namn som resulterar i "artiklar" om begågna brott, tror de att detta flyger?

När jag söker med tvistemål barn så får man fram vårdnadstvister, fanns sånt tillgängligt på "gamla" Lexbase?

Ja, det fanns det.
Citera
2025-05-16, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
När mailade du och hur lång tid tog det innan du fick svar?
I torsdags, det tog 1 dag.
Citera
2025-05-16, 21:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Vad har åtalsunderlåtelser med advokatsamfundet att göra?

Det är nog en autocorrect på den
Citera
2025-05-17, 07:33
Medlem
Inspirit81s avatar
GDPRwarrior
oteopsSndr3
1
1
5
m460l

i3f322
4
ia7
2
.
80
l
55

4
k

a
1
3
1
2
j
6l1a
:
u8u
m
im0h
·
Den muntliga förhandlingen den 14 maj i EU-domstolen (mål C-199/24) blev ett avgörande ögonblick för rättssäkerheten och rätten till integritet i hela EU.
Domarna pressade både svenska staten och Lexbase med skarpa, konkreta frågor – som de inte kunde besvara.
När domstolen frågade varför Lexbase bytt namn mitt under processen och vilket bolag som faktiskt driver verksamheten, stod deras advokat svarslös.
EU-kommissionen gjorde en stark insats och klargjorde att GDPR:s skydd för känsliga personuppgifter inte får kringgås av affärsmodeller som saknar insyn och ansvar.
Vi har redan lyckats synliggöra något som inte längre går att blunda för.
Tack till alla som stöttar. Oavsett domslut är detta ett genombrott för ansvar och principen att ingen ska lämnas rättslös i ett digitalt Europa.

såhärskriver gdprwarrior på facebook
Citera
2025-05-17, 08:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
GDPRwarrior
oteopsSndr3
1
1
5
m460l

i3f322
4
ia7
2
.
80
l
55

4
k

a
1
3
1
2
j
6l1a
:
u8u
m
im0h
·
Den muntliga förhandlingen den 14 maj i EU-domstolen (mål C-199/24) blev ett avgörande ögonblick för rättssäkerheten och rätten till integritet i hela EU.
Domarna pressade både svenska staten och Lexbase med skarpa, konkreta frågor – som de inte kunde besvara.
När domstolen frågade varför Lexbase bytt namn mitt under processen och vilket bolag som faktiskt driver verksamheten, stod deras advokat svarslös.
EU-kommissionen gjorde en stark insats och klargjorde att GDPR:s skydd för känsliga personuppgifter inte får kringgås av affärsmodeller som saknar insyn och ansvar.
Vi har redan lyckats synliggöra något som inte längre går att blunda för.
Tack till alla som stöttar. Oavsett domslut är detta ett genombrott för ansvar och principen att ingen ska lämnas rättslös i ett digitalt Europa.

såhärskriver gdprwarrior på facebook

Vilken bra start på dagen Men vad menar de med bytt namn under processen? Menar han den nya publiceringsmodellen på hemsidan?

Eller har jag missat något?
Senast redigerad av nickenyfik007 2025-05-17 kl. 08:22.
Citera
2025-05-17, 09:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av faqstru
Förtal kan du inte anmäla utan behöver bedriva civilrättsligt. Dock uppmuntrar jag dig till att göra det. Förenklat tvistemål har man råd med. Dessutom kan AI författa nästan hela ansökan. Du behöver såklart granska och modifiera lite grann men annars är det inte så svårt.

Det är tyvärr fel det du skriver. Förtal kan i vissa drivas av åklagare och det går utmärkt att polisanmäla. Om det finns andra brott begångna underlättar det. Det är dessutom fråga om enskilt åtal när man själv väcker talan om förtal.
Citera
2025-05-17, 10:17
Medlem
Håller med försvarsadvokat. Förtal kan man anmäla och polisen utreda det.

Jag kommer polisanmäla lexbase och fup för grovt förtal.

Förtal
Brottet förtal regleras i 5 kap 1 § brottsbalken. Med förtal avses att en någon utpekar en person annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller sprider uppgifter som är menade att utsätta personen för andras missaktning. För förtal är straffet böter.

Om brottet är att se som grovt kan man dömas till grovt förtal enligt 5 kap 2 § brottsbalken. Vid bedömningen om det är att se som grovt beaktas om gärningen var avsedd att medföra allvarlig skada genom uppgifternas innehåll, sättet för spridandets omfattning eller genom annat som varit ägnat att orsaka allvarlig skada. För grovt förtal är straffet böter eller fängelse i högst två år.
Citera
2025-05-17, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av faqstru
Förtal kan du inte anmäla utan behöver bedriva civilrättsligt. Dock uppmuntrar jag dig till att göra det. Förenklat tvistemål har man råd med. Dessutom kan AI författa nästan hela ansökan. Du behöver såklart granska och modifiera lite grann men annars är det inte så svårt.

Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsadvokat
Det är tyvärr fel det du skriver. Förtal kan i vissa drivas av åklagare och det går utmärkt att polisanmäla. Om det finns andra brott begångna underlättar det. Det är dessutom fråga om enskilt åtal när man själv väcker talan om förtal.

Citat:
Ursprungligen postat av Snoskoter2025
Håller med försvarsadvokat. Förtal kan man anmäla och polisen utreda det.

Jag kommer polisanmäla lexbase och fup för grovt förtal.

Förtal
Brottet förtal regleras i 5 kap 1 § brottsbalken. Med förtal avses att en någon utpekar en person annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller sprider uppgifter som är menade att utsätta personen för andras missaktning. För förtal är straffet böter.

Om brottet är att se som grovt kan man dömas till grovt förtal enligt 5 kap 2 § brottsbalken. Vid bedömningen om det är att se som grovt beaktas om gärningen var avsedd att medföra allvarlig skada genom uppgifternas innehåll, sättet för spridandets omfattning eller genom annat som varit ägnat att orsaka allvarlig skada. För grovt förtal är straffet böter eller fängelse i högst två år.

Som det redan påpekats går det alltid att göra en polisanmälan, sen om det ska utredas vidare är upp till polis och åklagare. Så polisanmälan rekommenderar jag alla att göra då det varken är tidskrävande eller kostar något. Går även att göra en anmäla till JK (justitiekanslern) då lexbase har fått sitt tillstånd från en myndighet men missbrukar det åt att förtala folk.

Men bästa chansen är nog att väcka talan då chanserna till skadestånd är goda nu iomed allt som hänt på sistone.
Citera
2025-05-17, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DodMenSkyldig
Samma här. Detta måste väl också gå under GDPR, alternativt förtal?

Jag tänker att det både går under gdpr men kan även vara förtal.
Gdpr förbjuder personliga uppgifter som sammanställs i en databas som vänder sig till allmänheten, det var HD tydliga med i sin dom. Lexbase har förvisso följt regelverket till viss del genom att plocka bort handlingar från databasen, men fortsätter att publicera personuppgifter och nu även målnummer och specifik domstol där dom utfärdades. Så där bryter man fortfarande mot gdpr.

Förtal biten jag kan tänka mig är att det nu skrivs artiklar om hela Sveriges befolkning som förekommer i någon form av rättslig handling. Det är journalistisk oförsvarbart att skriva artiklar hursomhelst utan någon större allmänintresse eller syfte bakom artikeln. Även journalistiken har regelverk att följa och har begränsningar. Vad är syftet bakom artikeln? Vem har skrivit det? Syftar artikeln till att upplysa allmänheten om vad som sker i samhället eller är det en form av bakgrundskontroll? Är det nödvändigt att skriva om just detta specifika händelse?
Det är frågor som kan fälla lexbase då deras "journalistik" uppenbart är ägnat åt att sammanställa information om befolkningen i en databas för kommersiellt syfte.
Citera
2025-05-17, 11:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfik007
Vilken bra start på dagen Men vad menar de med bytt namn under processen? Menar han den nya publiceringsmodellen på hemsidan?

Eller har jag missat något?
Namnbyte på bolaget som driver Lexbase:
Garrapatica AB -> Legal Newsdesk Sweden AB
Citera
2025-05-17, 11:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym-511
Namnbyte på bolaget som driver Lexbase:
Garrapatica AB -> Legal Newsdesk Sweden AB

Du skojar.. Trodde att aktiebolaget alltid hade Legal Newsdesk Sweden AB. Vilka idioter som byter namn till nyhetsbyrå mitt under en pågående process. Patetiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in