Citat:
Ursprungligen postat av
DodMenSkyldig
Samma här. Detta måste väl också gå under GDPR, alternativt förtal?
Jag tänker att det både går under gdpr men kan även vara förtal.
Gdpr förbjuder personliga uppgifter som sammanställs i en databas som vänder sig till allmänheten, det var HD tydliga med i sin dom. Lexbase har förvisso följt regelverket till viss del genom att plocka bort handlingar från databasen, men fortsätter att publicera personuppgifter och nu även målnummer och specifik domstol där dom utfärdades. Så där bryter man fortfarande mot gdpr.
Förtal biten jag kan tänka mig är att det nu skrivs artiklar om hela Sveriges befolkning som förekommer i någon form av rättslig handling. Det är journalistisk oförsvarbart att skriva artiklar hursomhelst utan någon större allmänintresse eller syfte bakom artikeln. Även journalistiken har regelverk att följa och har begränsningar. Vad är syftet bakom artikeln? Vem har skrivit det? Syftar artikeln till att upplysa allmänheten om vad som sker i samhället eller är det en form av bakgrundskontroll? Är det nödvändigt att skriva om just detta specifika händelse?
Det är frågor som kan fälla lexbase då deras "journalistik" uppenbart är ägnat åt att sammanställa information om befolkningen i en databas för kommersiellt syfte.