2025-05-17, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DodMenSkyldig
Samma här. Detta måste väl också gå under GDPR, alternativt förtal?

Jag tänker att det både går under gdpr men kan även vara förtal.
Gdpr förbjuder personliga uppgifter som sammanställs i en databas som vänder sig till allmänheten, det var HD tydliga med i sin dom. Lexbase har förvisso följt regelverket till viss del genom att plocka bort handlingar från databasen, men fortsätter att publicera personuppgifter och nu även målnummer och specifik domstol där dom utfärdades. Så där bryter man fortfarande mot gdpr.

Förtal biten jag kan tänka mig är att det nu skrivs artiklar om hela Sveriges befolkning som förekommer i någon form av rättslig handling. Det är journalistisk oförsvarbart att skriva artiklar hursomhelst utan någon större allmänintresse eller syfte bakom artikeln. Även journalistiken har regelverk att följa och har begränsningar. Vad är syftet bakom artikeln? Vem har skrivit det? Syftar artikeln till att upplysa allmänheten om vad som sker i samhället eller är det en form av bakgrundskontroll? Är det nödvändigt att skriva om just detta specifika händelse?
Det är frågor som kan fälla lexbase då deras "journalistik" uppenbart är ägnat åt att sammanställa information om befolkningen i en databas för kommersiellt syfte.
Citera
2025-05-17, 11:38
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfik007
Vilken bra start på dagen Men vad menar de med bytt namn under processen? Menar han den nya publiceringsmodellen på hemsidan?

Eller har jag missat något?
Namnbyte på bolaget som driver Lexbase:
Garrapatica AB -> Legal Newsdesk Sweden AB
Citera
2025-05-17, 11:49
Medlem
nickenyfik007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym-511
Namnbyte på bolaget som driver Lexbase:
Garrapatica AB -> Legal Newsdesk Sweden AB

Du skojar.. Trodde att aktiebolaget alltid hade Legal Newsdesk Sweden AB. Vilka idioter som byter namn till nyhetsbyrå mitt under en pågående process. Patetiskt
Citera
2025-05-17, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Förtal biten jag kan tänka mig är att det nu skrivs artiklar om hela Sveriges befolkning som förekommer i någon form av rättslig handling. Det är journalistisk oförsvarbart att skriva artiklar hursomhelst utan någon större allmänintresse eller syfte bakom artikeln. Även journalistiken har regelverk att följa och har begränsningar. Vad är syftet bakom artikeln? Vem har skrivit det? Syftar artikeln till att upplysa allmänheten om vad som sker i samhället eller är det en form av bakgrundskontroll? Är det nödvändigt att skriva om just detta specifika händelse?
Det är frågor som kan fälla lexbase då deras "journalistik" uppenbart är ägnat åt att sammanställa information om befolkningen i en databas för kommersiellt syfte.

Japp. De kommer aldrig att komma runt huvudfrågan: vad är allmänintresset i att helt anonyma personer med helt vanliga liv är dömda för brott som vådslöshet i trafik, ringa narkotikabrott eller - ännu mer märkligt blivit friade för sådana brott.

Dock tror jag att Lexbase enda syfte just nu är att vinna tid. Det motsvarar Hitler i Bunkern 1945. Utgången är given, men det finns fortfarande några miljoner att tjäna (eller tömma bolaget på) innan det är prövat hela vägen genom rättssystemet.
Citera
2025-05-17, 12:59
Bannlyst
Citat:
https://www.sverigesradio.se/artikel...tsdatabaser--2

Kommuner och myndigheter verkar vara aktiva kunder hos databaserna. Så spenderas våra skattemedel och finansierar databasernas olagliga verksamhet och fortsätter kränka människors integritet och försvårar att man försörjer sig genom arbete. Istället för att reflektera över och inse att man gjort fel, vill de att det tvärtom ska fortsätta som det gjort.

Hur mycket information behöver de egentligen veta om en person? känsliga yrken kan ju alltid begära utdrag ur belastningsregistret och ännu känsligare yrken kan tom Säpo göra en säkerhetskontroll. Så jag förstår verkligen inte denna bakgrundskontoll skitsnacket. Hur har resten av världen egentligen klarat sig? Med deras skrämseltaktik att "kriminella kommer infiltrera företag och myndigheter" så hade väl resten av världen gått under, eller? Tyskland, Belgien, Storbritannien, Danmark, Norge, Finland etc har inte sådana databaser, är det så illa att leva där?

https://www.tiktok.com/@dennis_wedin...71669736377622

Det är lustigt att han vill att lexbase ska vara kvar när hans parti som sitter i regeringen föreslår grundlagsändring för att förbjuda sidor som just lexbase. Eller "grundlagsändringen" bara var ett spel för galleriet? Vi fick ju se hur båda förslagen på grundlagsändring 2018 och 2022 nedröstades och de drabbade gång på gång fick lämnas åt sitt öde. Här är ännu en solklar anledning att inte lita på dessa typer av människor, politiker och myndigheter. De jobbar inte åt folket, utan mot folket.
Gunnar Axén verkar bara vara en klassisk svenne.
Citera
2025-05-17, 14:33
Medlem
Nyfiken fråga PolisenOrebro är du polis i Örebro?
Citera
2025-05-17, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoskoter2025
Nyfiken fråga PolisenOrebro är du polis i Örebro?

Jag misstänker att din fråga bryter mot forumets regler. Inget jag tänker anmäla, såklart, men tänkte bara upplysa dig så du inte riskerar ditt konto i onödan.

Citat:
1.06. Användarnas anonymitet
Att på forumet (via inlägg eller i PM) eftersöka, posta, eller hota att posta, personuppgifter eller annan information som kan avslöja en annan användares identitet är förbjudet, med undantag för sådana uppgifter som användaren själv publicerat i forumet. Att sammankoppla användares alternativa konton eller konton på andra forum eller webbplatser är förbjudet.
Citera
2025-05-17, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Japp. De kommer aldrig att komma runt huvudfrågan: vad är allmänintresset i att helt anonyma personer med helt vanliga liv är dömda för brott som vådslöshet i trafik, ringa narkotikabrott eller - ännu mer märkligt blivit friade för sådana brott.

Dock tror jag att Lexbase enda syfte just nu är att vinna tid. Det motsvarar Hitler i Bunkern 1945. Utgången är given, men det finns fortfarande några miljoner att tjäna (eller tömma bolaget på) innan det är prövat hela vägen genom rättssystemet.

De har ju massa jurister och advokater vid sin sida, så säkerligen har de fått förklarat för sig hur detta kan sluta. Men det verkar som att de bestämt sig att köra ända in i kaklet. Sen om de tänker att de har en chans att vinna eller tänker att de kan tjäna pengar under tiden vet jag inte.
Axen är dock ganska duktig på det här med undanröja utan att bli påkommen, så de kanske håller på att tömma bolaget på pengar.

Gunnar Axens goda vän, Alexander Ernstberger tidigare vd för Allra som dömdes till 6 års fängelse, släpptes nyligen villkorligt. Undra hur mycket av de 150 miljonerna som undanhålls får Axen del av?

Undra om Ernstberger ens förekommer på lexbase längre. Han gjorde det innan men kan inte hitta honom där nu. Märker att Ernstberger inte är så förtjust att förekomma i databaserna och har tagit bort sig från mrkoll, ratsit mm. Han fanns dock med för någon vecka sen, men nu har han tagit bort sig och sin familj.

Har han även kontaktat sin goda vän Axen och bett om att bli bortplockad och det godkändes? Någon som har tillgång till sökfunktionen på lexbase som kan bekräfta det?
Citera
2025-05-17, 16:58
Medlem
tram123s avatar
Citat:
De har ju massa jurister och advokater vid sin sida, så säkerligen har de fått förklarat för sig hur detta kan sluta. Men det verkar som att de bestämt sig att köra ända in i kaklet. Sen om de tänker att de har en chans att vinna eller tänker att de kan tjäna pengar under tiden vet jag inte.
Axen är dock ganska duktig på det här med undanröja utan att bli påkommen, så de kanske håller på att tömma bolaget på pengar.

Gunnar Axens goda vän, Alexander Ernstberger tidigare vd för Allra som dömdes till 6 års fängelse, släpptes nyligen villkorligt. Undra hur mycket av de 150 miljonerna som undanhålls får Axen del av?

Undra om Ernstberger ens förekommer på lexbase längre. Han gjorde det innan men kan inte hitta honom där nu. Märker att Ernstberger inte är så förtjust att förekomma i databaserna och har tagit bort sig från mrkoll, ratsit mm. Han fanns dock med för någon vecka sen, men nu har han tagit bort sig och sin familj.

Har han även kontaktat sin goda vän Axen och bett om att bli bortplockad och det godkändes? Någon som har tillgång till sökfunktionen på lexbase som kan bekräfta det?

Dessa sidor vet att de är körda inom en snar framtid men som du är inne på så vill de mjölka ut det sista och tömma bolaget på pengar.
Sen när domen kommer och dessa sidor börjar bli stämda så kommer det inte finnas ett korvöre kvar att hämta i bolaget
Citera
2025-05-17, 18:34
Medlem
Verkar inte bli vit spärrad än. Men förstår vad du menar men reglerna. Sorry.
Citera
2025-05-17, 19:06
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Som det redan påpekats går det alltid att göra en polisanmälan, sen om det ska utredas vidare är upp till polis och åklagare. Så polisanmälan rekommenderar jag alla att göra då det varken är tidskrävande eller kostar något. Går även att göra en anmäla till JK (justitiekanslern) då lexbase har fått sitt tillstånd från en myndighet men missbrukar det åt att förtala folk.

Men bästa chansen är nog att väcka talan då chanserna till skadestånd är goda nu iomed allt som hänt på sistone.

Leder det någonstans att anmäla?
Citera
2025-05-17, 19:57
Medlem
Ernstberger är inte med.

Citat:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in