2025-05-16, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Lyckades söka mig fram till "artikeln" av min dom. Det är direkt kopplad till personuppgifter. Jag fick upp det vid sök på namn, adress, brottstyp eller personnummer. Visst har de tagit bort domar, men det är fortfarande en databas uppbyggt av personuppgifter som vänder sig till allmänheten.

Detta kommer jag anmäla och uppmanar alla att göra samma.
Jag tycker att alla även ska ta sig tiden att skriva till IMY så de inte nöjer sig med den nya versionen. Det sätter press om många skriver till IMY.

Är det någon som vet hur det ligger till med HR's auto uppkoppling mot Verifieras databas?
Citera
2025-05-16, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfik007
Om tanken hade varit att inte följa EU-direktiven, hade dom inte ommöblerat sidan och ändrat sin affärsmodell från första början. De förmodligen bara fortsätt verksamheten i sin nuvarande form och flyttat servarna.

Det är uppenbart att de försöker hitta en ny gråzon här. Gunnar Axén är trots allt den ex politiker med fin merit lista, förvisso delaktig i en del kontroverser. Men att lämna landet för att bedriva en olaglig verksamhet utanför EU skulle brännmärka han och sin familjs namn i all framtiden

Tror nog inte att brännmärka han och hans familj är det värsta.
Det finns en del farliga människor bland människorna som han hänger ut.
Det skulle jag vara mest rädd för.
Även andra som jobbar inom branschen, det gäller ju inte bara Gunnar Axén.
Dem ska ju ändå ha en eloge för att dem vågar.
Tror nog bara det är en tidsfråga faktiskt.
Citera
2025-05-16, 14:45
Medlem
Citat:
Lyckades söka mig fram till "artikeln" av min dom. Det är direkt kopplad till personuppgifter. Jag fick upp det vid sök på namn, adress, brottstyp eller personnummer. Visst har de tagit bort domar, men det är fortfarande en databas uppbyggt av personuppgifter som vänder sig till allmänheten.

Jag tycker att alla även ska ta sig tiden att skriva till IMY så de inte nöjer sig med den nya versionen. Det sätter press om många skriver till IMY.

Beklagar!

Jag försöker få lite lite överblick över ”nya” tjänsten:
Är din dom friande, fällande? Blev den överklagad eller stannade i tingsrätt?

Får du upp fler eller färre träffar generellt när du söker?
Citera
2025-05-16, 16:03
Medlem
Vad skall ni anmäla dem för? Förtal?
Citera
2025-05-16, 16:04
Avslutad
Lexbase möjliggör ju fortfarande sökningar på specifika namn som resulterar i "artiklar" om begågna brott, tror de att detta flyger?

När jag söker med tvistemål barn så får man fram vårdnadstvister, fanns sånt tillgängligt på "gamla" Lexbase?
Citera
2025-05-16, 16:21
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Om detta nu ska vara journalistiskt arbete, vem är journalisten kan man tycka? Vilken journalist har skrivit dessa "artiklar" på Lexbase? Borde väl vara en faktor som bör beaktas i bedömningen hos IMY.
Citera
2025-05-16, 17:45
Medlem
polseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym-511
Lexbase möjliggör ju fortfarande sökningar på specifika namn som resulterar i "artiklar" om begågna brott, tror de att detta flyger?

När jag söker med tvistemål barn så får man fram vårdnadstvister, fanns sånt tillgängligt på "gamla" Lexbase?

Din första fråga: De tjänar pengar, alltså tänker de köpa sig så mycket tid de kan för att kunna tjäna pengar så länge som möjligt.
Tar det IMY två år att göra en tillsyn (den de påbörjade i våras) tar det väl två år till efter ändringen. Skulle jag gissa att de tänker.

Har inget att bidra med kring din andra fråga, vet ej.
Citera
2025-05-16, 18:31
Medlem
Mejlade lexbase angående åtalsunderlåtelser, fick detta svar

"Hej,

Nyhetsbyrån Lexbase har relevanta artiklar inom flera rättsområden men vi har idag inte publicerat någon artikel med fokus på advokatsamfundet. "

Antar att de kommer läggas upp i framtiden då.
Citera
2025-05-16, 18:33
Medlem
Vet någon hur nära de specifierar med plats? Skriver de endast, exempelvis "stockholm", eller även stadsdel?
Citera
2025-05-16, 18:37
Medlem
Citat:

Förtal kan du inte anmäla utan behöver bedriva civilrättsligt. Dock uppmuntrar jag dig till att göra det. Förenklat tvistemål har man råd med. Dessutom kan AI författa nästan hela ansökan. Du behöver såklart granska och modifiera lite grann men annars är det inte så svårt.
Citera
2025-05-16, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiendofworld
Mejlade lexbase angående åtalsunderlåtelser, fick detta svar

"Hej,

Nyhetsbyrån Lexbase har relevanta artiklar inom flera rättsområden men vi har idag inte publicerat någon artikel med fokus på advokatsamfundet. "

Antar att de kommer läggas upp i framtiden då.
När mailade du och hur lång tid tog det innan du fick svar?
Citera
2025-05-16, 19:06
Medlem
Citat:

Samma här. Detta måste väl också gå under GDPR, alternativt förtal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in