2025-05-16, 08:27
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Jo, det är sant att dessa småbatterier är väldigt ömtåliga, jag har köpt till motorcyklar och mopeder rätt många gånger. Men jag tycker nog att om det är så att man måste ha dom på underhållsladdning ett visst antal gånger per månad för att ens garanti ska gälla, då bör de ju informera om det? Men det finns ingen sån info alls nånstans.
Jag kan ju nämna att när jag jobbade på Biltema så test-mätte vi alltid dessa små-batterier innan försäljning då det var rätt vanligt att de tappat spänning bara stående i hyllan och var nere på 10-11 volt och därmed i princip kassa när kunden köpte sitt "nya" batteri.

För rätt många år sen köpte jag ett startbatteri på Biltema till en bil och jag har för mig att alla batterier då - små som stora - var tomma, alltså utan batterisyra och detta fylldes då upp av dem vid köp. Man fick vänta ett tag eftersom det bara var vissa i personalen som fick utföra detta och batteriet var också tvunget att stå någon timme eller två när man väl fått det innan man kunde använda det.

Detta måste ju vara ett rätt idiotsäkert sätt att veta att alla batterier som säljs är fräscha så varför gick man ifrån det? Jo jag vet att många batterier som finns idag är helt förslutna från fabrik men det borde då varit i allas intresse att införa ett sätt att ändå kunna fylla på syran för själva butiken, typ envägs-pluggar som man slog ner och som sedan inte gick att öppna igen. Eller?
Citera
2025-05-16, 12:56
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
För rätt många år sen köpte jag ett startbatteri på Biltema till en bil och jag har för mig att alla batterier då - små som stora - var tomma, alltså utan batterisyra och detta fylldes då upp av dem vid köp. Man fick vänta ett tag eftersom det bara var vissa i personalen som fick utföra detta och batteriet var också tvunget att stå någon timme eller två när man väl fått det innan man kunde använda det.

Detta måste ju vara ett rätt idiotsäkert sätt att veta att alla batterier som säljs är fräscha så varför gick man ifrån det? Jo jag vet att många batterier som finns idag är helt förslutna från fabrik men det borde då varit i allas intresse att införa ett sätt att ändå kunna fylla på syran för själva butiken, typ envägs-pluggar som man slog ner och som sedan inte gick att öppna igen. Eller?

Ja, det hade egentligen varit mycket bättre men det handlar väl lite om säkerhet och sånt att man inte gör det. I mitt fall hade det inte spelat nån roll då det är ett så kallat AGM batteri så det har ingen lös syra i sig.
Om man beställer bly-syra batterier på nätet så får man ett tomt batteri och en engångsförpackning med syra så man kan fylla det själv. I en annan butik jag jobbade i sålde vi mopeder där man fick batteriet ofyllt. En kund kom in med sin moped då batteriet inte fungerade och när jag kollade på det så hittade jag den oöppnade förpackningen med syra. Jag frågade kunde om det och då hade han fyllt batteriet med batterivatten för han hade inte fattat vad förpackningen med batterisyra var för nåt. Många kunder förstår inte vad en manual är för nåt.
Citera
2025-05-16, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wallenit
Finns, precis som ovanstående skrev, gamla verktyg från Biltema som håller riktigt bra klass!

Idag skulle jag säga att 100% av allt på Biltema är skit. Skulle väl möjligen vara en jävligt söt blondin i kassan som skulle vara undantaget.
I Botkyrka och i Södertälje bara blattar, inga söta blondiner!
Citera
2025-05-19, 13:05
Medlem
SportquattroS1s avatar
Köpte en kedjekniv för nån vecka sedan. Ungefär 2 skär orkade den med innan hjulen var helt rundade.

Man kan ju tycka att delarna som ska skära i stålrör borde ha någon form av härdning, men dessa var nästan lika mjuka som ost...

https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...kap-2000051979
Citera
2025-05-19, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Jo, det är sant att dessa småbatterier är väldigt ömtåliga, jag har köpt till motorcyklar och mopeder rätt många gånger. Men jag tycker nog att om det är så att man måste ha dom på underhållsladdning ett visst antal gånger per månad för att ens garanti ska gälla, då bör de ju informera om det? Men det finns ingen sån info alls nånstans.
Jag kan ju nämna att när jag jobbade på Biltema så test-mätte vi alltid dessa små-batterier innan försäljning då det var rätt vanligt att de tappat spänning bara stående i hyllan och var nere på 10-11 volt och därmed i princip kassa när kunden köpte sitt "nya" batteri.

Köpte ett batteri där för kanske en månad sedan till mc och kassörskan mätte det innan hon tog betalt. Vet inte vad det visade men hon verkade nöjd. Var går gränsen för att de ska kassera det för försäljning? Köpte ett annat till en annan mc förra året och då mätte ingen det. Förvisso betalade jag det i självscanningskassan. Jag brukar ladda upp dem till max innan jag monterar/byter. Har en laddare som både laddar snabbt och bryter själv när den är klar. Både batterierna är Biltema Gel med motsvarande beteckning som original Yuasa för mc:n. Stod det inget krav på kontinuerlig underhållsladdning under vintern bör det räcka med att man håller koll på det och laddar kanske varannan månad.
Senast redigerad av KamratBlue 2025-05-19 kl. 13:35.
Citera
2025-05-19, 23:02
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Köpte ett batteri där för kanske en månad sedan till mc och kassörskan mätte det innan hon tog betalt. Vet inte vad det visade men hon verkade nöjd. Var går gränsen för att de ska kassera det för försäljning? Köpte ett annat till en annan mc förra året och då mätte ingen det. Förvisso betalade jag det i självscanningskassan. Jag brukar ladda upp dem till max innan jag monterar/byter. Har en laddare som både laddar snabbt och bryter själv när den är klar. Både batterierna är Biltema Gel med motsvarande beteckning som original Yuasa för mc:n. Stod det inget krav på kontinuerlig underhållsladdning under vintern bör det räcka med att man håller koll på det och laddar kanske varannan månad.

Jag bad kassörskan att mäta mitt innan jag köpte det, just för att jag vet hur detta sköts. Men jag har faktiskt en liten uppdatering ang. detta och den är rätt otrolig. Jag skrev om det en facebook grupp där man skriver omdömen om Biltema-produkter och en kille tipsade om att släppa batteriet i golvet från låg höjd ett par gånger så att sulfatering ska släppa och det funkade. Jag har laddat det under natten och nu senast jag kollade så var det uppe i 100%. 26% innan "droppet". helt otroligt.
Citera
2025-05-19, 23:21
Medlem
skoputss avatar
Värdelös yxa, omöjlig att klyva med
Citera
2025-05-20, 00:03
Medlem
En elektrisk gräsklippare där ett par plastpluppar i plattan som knivarna är fästa vid, skulle passa in i hål i knivarna. Efter några års klippande var förstås dessa plastpluppar nedslitna och knivarna levde sitt eget liv. Men bra kvinna reder sig själv. Jag surrade ståltråd hårt i mellanrummet mellan knivarna och plattan, så att knivarna skulle följa med när denna snurrar. Har fungerat perfekt i ett par år nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in