Citat:
Ursprungligen postat av
killawife
Jo, det är sant att dessa småbatterier är väldigt ömtåliga, jag har köpt till motorcyklar och mopeder rätt många gånger. Men jag tycker nog att om det är så att man måste ha dom på underhållsladdning ett visst antal gånger per månad för att ens garanti ska gälla, då bör de ju informera om det? Men det finns ingen sån info alls nånstans.
Jag kan ju nämna att när jag jobbade på Biltema så test-mätte vi alltid dessa små-batterier innan försäljning då det var rätt vanligt att de tappat spänning bara stående i hyllan och var nere på 10-11 volt och därmed i princip kassa när kunden köpte sitt "nya" batteri.
För rätt många år sen köpte jag ett startbatteri på Biltema till en bil och jag har för mig att alla batterier då - små som stora - var tomma, alltså utan batterisyra och detta fylldes då upp av dem vid köp. Man fick vänta ett tag eftersom det bara var vissa i personalen som fick utföra detta och batteriet var också tvunget att stå någon timme eller två när man väl fått det innan man kunde använda det.
Detta måste ju vara ett rätt idiotsäkert sätt att veta att alla batterier som säljs är fräscha så varför gick man ifrån det? Jo jag vet att många batterier som finns idag är helt förslutna från fabrik men det borde då varit i allas intresse att införa ett sätt att ändå kunna fylla på syran för själva butiken, typ envägs-pluggar som man slog ner och som sedan inte gick att öppna igen. Eller?