Flashback bygger pepparkakshus!
2013-03-07, 18:36
Medlem
nnnipzs avatar
En tråd där vi berättar om misslyckade kontakter med biltemas saker. Sånt som varit feltillverkat, trasigt eller helt enkelt bara värdelöst. Kan också ta upp biltemas okunniga personal i denna tråd.

Sak 1: Vattenpump. Skulle köpa en vattenpump till min motor. Fanns två sorter, köpte den modellen som skulle passa min motor. Dock så var packningar fel så pumpen passade inte. Åkte tillbaka och kollade packningarna till andra pumpen, dom var rätt. Biltema försökte då få mig att köpa fel pump bara för att packningarna såg ut att passa. Jag visade den gamla pumpen och de gav upp. Jag sa att de borde kolla upp skiten eftersom packningarna är fel men fick ingen respons. Drog till BDS och köpte en riktig istället.

Sak 2: Handbromsvajer. Blev försäkrad (på kundtjänsttelefon eftersom personalen inte visste ett skit) att handbromsvajern skulle passa min bil/bromsar. Fästet i bromsbackarna passade inte för fem öre...

Dock så är nästan alltid biltemas hej-jag-behöver-hjälp-vänta-lite-jag-måste-titta-i-katalogen-personal väldigt trevlig och tillmötesgående när saker blir fel
Citera
2013-03-07, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nnnipz
En tråd där vi berättar om misslyckade kontakter med biltemas saker. Sånt som varit feltillverkat, trasigt eller helt enkelt bara värdelöst. Kan också ta upp biltemas okunniga personal i denna tråd.

Sak 1: Vattenpump. Skulle köpa en vattenpump till min motor. Fanns två sorter, köpte den modellen som skulle passa min motor. Dock så var packningar fel så pumpen passade inte. Åkte tillbaka och kollade packningarna till andra pumpen, dom var rätt. Biltema försökte då få mig att köpa fel pump bara för att packningarna såg ut att passa. Jag visade den gamla pumpen och de gav upp. Jag sa att de borde kolla upp skiten eftersom packningarna är fel men fick ingen respons. Drog till BDS och köpte en riktig istället.

Sak 2: Handbromsvajer. Blev försäkrad (på kundtjänsttelefon eftersom personalen inte visste ett skit) att handbromsvajern skulle passa min bil/bromsar. Fästet i bromsbackarna passade inte för fem öre...

Dock så är nästan alltid biltemas hej-jag-behöver-hjälp-vänta-lite-jag-måste-titta-i-katalogen-personal väldigt trevlig och tillmötesgående när saker blir fel

Okej.Stötdämpare bak till en golf 2a.Billiga som fan men efter 3 månader så var dom som en cykelpump.Fick nya på garantin.Sen efter några månader samma sak igen.Då gav jag upp, det blev riktiga dämpare istället som höll bilen ut.
Citera
2013-03-07, 18:58
Medlem
8xxSeriess avatar
Köpte en tänddels sats för många år sedan till B20, fick fel fördelarlock, och 3 av 4 stift hade långa gängan (till b21/23 etc)

Ventilkåpspackning, även denna till B20, var på ena hållet alldeles för lång?

Färgspruta, använde den 1 gång, aldrig mer. Hur man än ställde in den så spottade den färg i stora droppar.
Citera
2013-03-07, 19:39
Medlem
Kabeltattarens avatar
Inte särskilt bilrelaterat, men ändå... Gjorde misstaget att köpa en sticksåg på Biltema. Helt värdelös, sågade snett som bara den. Pallade inte åka tillbaka med den så den fick åka på tippen.

Kom på att jag även köpt ett avgassystem som skulle passa en Honda Civic med samma årsmodell, motor, allting som den jag hade. Passade inte för fem öre. Hade slarvat bort kvittot så lämnade den i källargången i samband med en flytt ett par år senare. Kanske någon som hade en bil som det passade till hittade det.
Citera
2013-03-07, 20:17
Medlem
Mthrfckr13s avatar
MC-lyft. Domkraften kass efter tredje lyftet och hojen låst i högsta läge, vikt ca 300 kilo. Skitkul.

Ett par cyklar köptes till ungarna. Kvalitet lika med noll. Rosten kröp fram efter första regnet. Det mesta ramlade loss eller funkade inte. Helt värdelöst skit. Sedan blev det andra märken kan jag säga. En "Cresmonark" kan man ha ute i 17 år och den ser bättre ut. Du får vad du betalar helt enkelt.

MEN jag har en Biltema hylsnyckelsats som är 20 år gammal. Fungerar bra än. Det va den dyraste som fanns på Biltema då. Kan jämföras med Bachogrejer.

Kvalitet kostar, jag ska inte klaga på Biltema, man ska själv skaffa sig uppfattning och köpa bra grejer nån annanstans. Billigt är sällan bra. Yrkesmän köper ofta det dyraste som finns för att grejerna ska hålla.

Biltema är inte den affär idag som jag förväntar mig av en firma med ordet BIL i sitt namn. Det är ju mest kinesiskt skit och krimskrams i butiken. Leksaker, hundkoppel och värmeljus.
Liknar mer och mer Rusta och ÖB med undantag att det finns nån hylla med lite bildelar.,med kvalitet som duger till en bil som ska säljas inom kort till nån man absolut inte känner.
Citera
2013-03-07, 21:04
Medlem
Finns, precis som ovanstående skrev, gamla verktyg från Biltema som håller riktigt bra klass!

Idag skulle jag säga att 100% av allt på Biltema är skit. Skulle väl möjligen vara en jävligt söt blondin i kassan som skulle vara undantaget.
Citera
2013-03-07, 21:19
Medlem
Underbart med människor som köper det som kostar minst och sen förväntar sig att det ska funka som allt "som är samma" men kostar mer.

Jag menar absolut inte att allt som är dyrare är bättre än det som är billigare.

Men på något märkligt sätt verkar det ibland hänga ihop.

Låt inte snålheten bedra visheten.

Å andra sidan kan det ibland vara svårt..

Ska ni göra något vettigt med en biltema tråd så jaga med ljus och lykta för att lyfta det som faktiskt kanske funkar.

Allt annat blir bara pinsamt...
Citera
2013-03-07, 21:28
Medlem
LightClouds avatar
Deras lite dyrare verktyg och maskiner anser jag fungerar ypperligt.

Har en elektrisk mutterdragare jag köpte för drygt 650 kr där för några år sedan och den har gått jävligt hårt. Fungerar fortfarande kalasbra, även om den både ser ut som fan numera och har fått uthärda mycket.
Citera
2013-03-07, 21:41
Medlem
Pyzkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Köpte en tänddels sats för många år sedan till B20, fick fel fördelarlock, och 3 av 4 stift hade långa gängan (till b21/23 etc)

Ventilkåpspackning, även denna till B20, var på ena hållet alldeles för lång?

Färgspruta, använde den 1 gång, aldrig mer. Hur man än ställde in den så spottade den färg i stora droppar.
Biltemas färgspruta är de ju inget fel på Farsan fick en av morsan när dom firade 5år tillsamans 87 eller något och den funkar fortfarande Sprutar skitjämt, har lackat en zundapp utan en rining och massa huvar och dylikt med perfekt resultat
Citera
2013-03-07, 21:45
Medlem
Tycker biltema fungerar kanon. Förr, när biltema var ganska nyöppnade, så var det ju si o så med kvaliten. Men de har bättrat sig som fan, och jag har köpt både bromsok och borrhammare o massa annat där, och har inte mycket att klaga på. De gånger som någonting faktiskt går sönder, så har dom kanonbra service, bara byta grejorna, inga frågor, inget snack.

Deras motorolja håller jag mig undan dock, den är bra vattnig...
Citera
2013-03-07, 21:57
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jooster
Deras motorolja håller jag mig undan dock, den är bra vattnig...
Den håller samma krav som Castrol.

Personligen måste jag säga att deras rykte är obefogat. Enda gången jag fick fel var bromsskivor till en Cittra C3. Fick till en Volvo.
Annars kan jag inte minnas att jag fått fel.

Bromsbelägg till en Ford Focus var däremot rena dyngan. Gick inte montera.

Med tanke på hur mkt jag köper där är jag en nöjd kund.

Personalen: Nja. Är väll lite si o så med kunskapen där. Men i Karlstad finns det en äldre man, lång o gänglig. Den killen är suverän. Leta upp honom om ni handlar där o behöver hjälp.
Citera
2013-03-07, 22:08
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Den håller samma krav som Castrol.

Personligen måste jag säga att deras rykte är obefogat. Enda gången jag fick fel var bromsskivor till en Cittra C3. Fick till en Volvo.
Annars kan jag inte minnas att jag fått fel.

Bromsbelägg till en Ford Focus var däremot rena dyngan. Gick inte montera.

Med tanke på hur mkt jag köper där är jag en nöjd kund.

Personalen: Nja. Är väll lite si o så med kunskapen där. Men i Karlstad finns det en äldre man, lång o gänglig. Den killen är suverän. Leta upp honom om ni handlar där o behöver hjälp.
Han den äldre har jag också haft att göra med, han vet vad han säljer.... Jag tycker nog att de gjort en uppryckning på senare med verktygen men det har blivit mer skit i övrigt. På sistone har jag köpt ett antal elektriska element och flera har haft småskador när jag packat upp dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in