2025-05-15, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Jag är sååå trött på att GUD hävdade från MÄNNENS PÅSTÅENDE sen några tusen år ...

En man av MÄNNEN hade skrivit på sten att kvinnor får inte vara horor...
Kvinnor måste vara ägodel och lyda...

Jag är så trött på att män hävdad och inbillad om bevis om GUD..

GUD FINNS INTE...

Männen hjärntvättar alla på jorden....

Vet hur de är.
Dyker upp med någon "spännande energi" i 5 minuter sen kör över alla som att det är en papperskorg här.
Saknar lojalitet mot planeten och skryter om det.

Man mår bättre som en naturlig varelse de är insane.

De tror att ditt huvud startar vid horisonten..
Citera
2025-05-15, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Men det gör det väldigt sannolikt. Och detta under den större delen av Homo Sapiens existens. Lek med tanken att man t ex så sent som på Columbus tid istället för Amerika upptäckte en plats som befolkades av typ neandertalare. Det är så gott som garanterat att dessa hade utrotats.

Och hur långt ifrån är tanken att man kunde ha förslavat neanderthalarna för att man ansåg att dom var underlägsna? Och var det inte just det man gjorde i Afrika?

Citat:
"Ursprungligen postat av ttsp
Varför har alla dessa mellanlänkar dött ut, förutom schimpansen?

Det finns inget rakt nedstigande led mellan människa och schimpans, din dummer. Vi har en gemensam anfader som vi var för sig har mellanlänkar till. SNÄLLA, försök förstå grundläggande saker innan du uttalar dig.

Jag har inte påstått det heller din idiot, jag tror du försöker ducka grundfrågan.

Citat:
Nej. Det finns nästan lika många tolkningar av Bibeln som det finns läsare, för att inte tala om alla olika förgreningar inom kristendomen. Så det är helt poänglöst att säga "följa bibeln".

Det diskvalificerar inte t.ex. skriftstället:

"Då tog Petrus till orda: »Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor utan tar emot var och en som fruktar honom och som gör vad som är rättfärdigt, vilket folk han än tillhör. " (Apg 10:34-35 Bibel2000)

Påstår du att Ku Klux Klan kan använda sig av detta skriftställe?

Citat:
Inte särskilt insatt. Jag vet bara att det kryllar och alltid kryllat av kristna i KKK.

Du är insatt nu när jag har pekat ut ett skriftställe som motsäger Ku Klux Klan:

"Då tog Petrus till orda: »Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor utan tar emot var och en som fruktar honom och som gör vad som är rättfärdigt, vilket folk han än tillhör. " (Apg 10:34-35 Bibel2000)

Tror du att Ku Klux Klan ignorerar detta skriftställe eller försöker bortförklara det? Eller menar du att skriftstället är helt i linje med rasism?
Citera
2025-05-15, 13:32
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Lämpligtvis nog är det dom primater som inte kan tala och vara i liknande nivå som människan.
Vi har hittat dem. Det är Denisover och Neandertalare.

Citat:
Det var inte det jag pratade om, utan nu levande.
Varför skulle det finnas levande?
Det är vi. Vi är mellanformen.

Citat:
Menar du istället anpassat sig?
Anpassning betyder inte bättre, bara effektivare på att vara här. Vi kommer inte utvecklas till stålmannen bara för att han är bättre.

Citat:
Frågan kvarstår, finns det människor som har anpassat sig så att man har ett övertag över andra människor, så som människan har ett övertag över djur?
Ja, förmodligen. Psykopater. Vit hud där solen är svag. Menar du sånt?

Citat:
Enligt evolutionsteorin så sker evolutionen dagligen, så i princip så kan det existera nya arter av människor, eller hur?
Det beror på vad man menar med art.
Förnekar du att evolutionen sker löpande hela tiden?
Citera
2025-05-15, 13:33
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Fortfarande inga argument, bara förolämpningar.
Klart, när du KLIPPER BORT allt utom en mening din utombordade troglodyt till syltmanglare.
Citera
2025-05-15, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Vet hur de är.
Dyker upp med någon "spännande energi" i 5 minuter sen kör över alla som att det är en papperskorg här.
Saknar lojalitet mot planeten och skryter om det.

Man mår bättre som en naturlig varelse de är insane.

De tror att ditt huvud startar vid horisonten..

Jag är trött på män som uppfinnade plast och tvingar människor jobbar i samhället. Slavjobb åt dom. Männen lyckades hjärntvätta människor att bli slavjobb och att Gud finns!
Män skrev en sten och en biblenbok så alla föll dit i fällan...

Om GUD inte finns och om finns inga gränser och inga kriget när män sitter på sten och pillar i navel då hade alla människor varit fri från slavjobb. Amish folk gräver och odla för mat på bordet ....

Inget plast... inget biblen bok ... inget olja och bränsle... inget alkohol.... inget kriminella....
Citera
2025-05-15, 13:34
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
"tyvärr"? Hade du hoppats på att kunna benämna troende som en annan art, helst råttor?
Tyvärr är ni del av oss. Det hade varit bra om vi kunde göra oss av med den specifika genuppsättningen som gör människor klentänkta och vidskepliga.
Citera
2025-05-15, 13:39
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Tror du att Ku Klux Klan ignorerar detta skriftställe eller försöker bortförklara det? Eller menar du att skriftstället är helt i linje med rasism?

Påstår du på riktigt att det är räddningen?
Är det det bästa du har?

Ok, djävulens advokatdags då.
Gud kanske inte gör skillnad på människor, men det står ingenting om människan.
Man kan påstå att ett annat folk INTE gör vad som är rättfärdigt.
Man kan skicka folk till Gud, där han kan ta emot dem direkt, om man inte gillar dem.

Det är inte ett argument mot något KKK står för.
Herre jösses Amalia i en flaggstång.
Citera
2025-05-15, 13:52
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Och hur långt ifrån är tanken att man kunde ha förslavat neanderthalarna för att man ansåg att dom var underlägsna?

Vad i hela friden har detta att göra med huruvida det lirar med evolutionsteorin att neanderthalarna dog ut?

Citat:
Jag har inte påstått det

Jo, det har du. Gång på gång. Bevisligen.

Citat:
Det diskvalificerar inte t.ex. skriftstället:

"diskvalificerar"????

Citat:

Så du tror att 100 % av alla kristna tolkar denna vers exakt likadant och alltid gjort det?

Citat:
Påstår du att Ku Klux Klan kan använda sig av detta skriftställe?

Jag känner som sagt inte till deras tankevärld i detalj. Jag kan bara konstatera att människor genom alla tider funnit stöd i bibeln för att rättfärdiga vidriga handlingar. Som t ex folkmord, slaveri och kvinnoförtryck. Vilket visar med all tänkbar tydlighet att det är urbota fånigt att tala om att "följa bibeln" som kriterium för vad som utgör "riktig kristendom". Det är skrattretande korkat

Citat:
Eller menar du att skriftstället är helt i linje med rasism?

Jag menar att bibeln HELT UPPENBART innehåller bra saker, dåliga saker, smarta saker, korkade saker, goda saker, onda saker osv. Bibeln är ett sammelsurium.
Citera
2025-05-15, 14:04
Medlem
Citat:
Citat:
Lämpligtvis nog är det dom primater som inte kan tala och vara i liknande nivå som människan.

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Vi har hittat dem. Det är Denisover och Neandertalare.

Ok, får jag tala med dom? Just, ja, dom är utdöda lämpligt nog.

Citat:
Varför skulle det finnas levande?
Det är vi. Vi är mellanformen.

Så det är antingen eller? Antingen kan man prata med dom=människor, eller så är det schimpanser=kan inte prata med dom.

Varför är det så stort steg, trots att evolutionsteorin pratar om att en art förvandlas långsamt under miljoner år till en annan art ?

Citat:
Anpassning betyder inte bättre, bara effektivare på att vara här. Vi kommer inte utvecklas till stålmannen bara för att han är bättre.

Ok, effektivare då. Menar du att det finns en möjlighet att det existerar människogrupper som är "effektivare" än andra grupper att vara här? T.ex. vita extremistgrupper som anser sig vara "effektivare" än svarta grupper? Är detta helt omöjligt enligt evolutionsteorin att vissa människogrupper blir mer "effektiva" än andra människogrupper?

Citat:
Ja, förmodligen. Psykopater. Vit hud där solen är svag. Menar du sånt?

Du får svara eftersom det är du som påstår att det finns en möjlighet enligt evolutionsteorin att vissa människogrupper är mer "effektiva" än andra människogrupper.

Att vara psykopat kan ju ha en väldigt stor fördel ur evolutionistisk synpunkt, eller hur?

Citat:
Citat:
Enligt evolutionsteorin så sker evolutionen dagligen, så i princip så kan det existera nya arter av människor, eller hur?

Citat:
Det beror på vad man menar med art.

Ah, nu börjar ni ifrågasätta vad en art är?

Tillämpa t.ex. att man har utvecklat andra kulturer som gör att man inte vill föröka sig med en annan kultur, så som din kollega uttryckte det: "beteendemässiga förändringar där de utvecklat ett annorlunda sätt att uppvakta varandra som inte längre fungerar"

(FB) Hur kan man tala om bevis?

Citat:
Förnekar du att evolutionen sker löpande hela tiden?

Jag förnekar inte att människor och djur kan anpassa sig till miljön, men det betyder inte att arter magiskt omvandlas till andra arter.
Citera
2025-05-15, 14:07
Medlem
Citat:
din utombordade troglodyt till syltmanglare.

Ska vi anteckna hur många fantasifulla förolämpningar du kan komma på?
Citera
2025-05-15, 14:12
Medlem
Citat:
Ja

Kul att vi är överens.

För då vill jag lyfta en text i bibeln som just handlar om hur vi vet om någon som utger sig för att vara profet och som alltså påstår sig tala från eller för Gud eller uppenbara Guds vilja.
För det är ju kanske det område där bevis och prövning är extra centralt, eller hur?

Gud förklarar ju tydligt i 5 Mosebok 13:1–5 att följande gäller beträffande falska profeter.

Citat:
"Om en profet eller drömskådare träder fram hos dig, utlovar ett tecken eller under och vill övertala dig att tjäna andra gudar, som du inte känner, och om detta tecken eller under inträffar, skall du inte lyssna till vad en sådan profet eller drömskådare säger, ty Herren, er Gud, vill sätta er på prov för att se om ni verkligen älskar Herren, er Gud, av hela ert hjärta och med hela er själ. Herren, er Gud, skall ni följa, honom skall ni frukta, hans bud skall ni hålla, honom skall ni lyda, honom skall ni tjäna och hålla er till. Men profeten eller drömskådaren skall dödas, eftersom han manade till trolöshet mot Herren, er Gud, som har fört er ut ur Egypten och befriat er ur slavlägret. Han ville locka dig bort från den väg som Herren, din Gud, har befallt dig att gå. Du skall utrota det onda ur folket."

Så det är glasklart med andra ord, att det alltså inte några mirakel i sig som avgör om profeten är sann eller falsk. Utan det är budskapet. Så även om tecken sker så ska profeten förkastas om han lär ut något som strider mot Mose lag.

Så då kommer vi till problemet, eftersom detta stämmer exakt in på Jesus.

För vad gör Jesus enligt evangelierna? Jo ha utför ju tecken och under som att bota sjuka, gå på vatten och mättar tusentals hungriga etc.

Vad gör man mer? Jo han ändrar ju på sabbatsbudet i Mark 2:27–28 vilket är en direkt del av Moses lagar och han påstår sig även kunna förlåta synder vilket gud gör klart i GT är det är något som endast Gud får göra.

Jesus säger ju också att att han kommit för att “uppfylla lagen”, men omtolkar den bevisligen gång på gång (t.ex. i Matt 5) vilket även är exakt vad gud säger är något som avslöjar om en profet är falsk.

Och värst här av allt är givetvis att Jesus inte uppfyller en endaste av de de centrala messianska profetiorna i Tanach som gud så tydligt säger att en messias måste göra för just vara en messias. Inte en endaste.

Så vad har vi då alltså om vi tittar på Jesus? Jo! Vi har:
En profet som trollar och påstår att han gör under, men som bryter mot guds lag. Någon som påstår sig tala från Gud, men som bevisligen inte stämmer överens med vad gud angivit att en sådan person måste uppfylla för att kunna påstå det.

Så enligt de beviskrav som du just själv har bekräftat så är det alltså glasklart att Jesus är en falsk profet. Det är bara som sagt att slå upp bibeln och granska Jesus påståenden om gud enligt Apg 17:11 så är det klart.

Håller du fortfarande med? Eller är det nu som du kommer att argumentera att det som du just sa att du för ett inlägg sedan var överens om, inte längre gäller? Eller kommer du bara att hävda att texterna och orden i bibeln egentligen inte betyder det som de faktiskt betyder?
Citera
2025-05-15, 14:13
Medlem
Förstod att de skulle skämma ut sig med de där energierna.
Gör inget annat än försöker kontrollera energin.
Då har de inget eget liv ens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in