2025-05-16, 14:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Du får förhöra någon annan om Apostlagärningarna, någon som tror att den är sann.

Du svarade inte på frågan: När du inte svarar på frågor om "Jesus ord" heller, betyder det att du är ointresserad av de delarna också?
Citera
2025-05-16, 14:24
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Då du har med andra ord noll koll och alltså ingen aning om ens vad "medvetande" är och inte heller vad en "själ" är men hävdar ändå att du vet säkert vad det är? Du vet alltså inget om vetenskapen om det du diskuterar och inte heller något om bibeln teologin.

Det enda bevis vi har beträffande det vi kallar medvetande är ju att det endast kan uppstå emergent från biologiska och kemiska processer. Eller menar du att du alltså har bevis för att medvetande kan uppstå utan biologiska och kemiska processer? För då har du ju ett nobelpris som väntar på dig.
Det finns inget bevis för det fetade. Vadomär sant är att vissa inye känner till något annat medvetande än det som man anar hos människor och djur.

Jag har inga bevis för att medvetande "uppstår" men tror att medvetande skapas av Gud. Däremot erfar jag mitt och andras medvetande, men inte något medvetande från AI och ibland inte heller från vissa skeptiker.

Själen och medvetandet är som viljan — frihet — och motsatsem till processer. Djävulen och världen fångar medvetandet och framkallar tvångsartade processer kring medvetandet för att få makt.
Citera
2025-05-16, 14:34
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Javisst ja! Du kan ju inte försvara din fantasi-version av Jesus utan att vara intellektuellt oärlig och utelämna just det som saboterar din påhittade teologi.

Klassisk strategi: citera halva stycket, men "glöm" delen där Jesus faktiskt säger emot dig. Så låt mig göra jobbet åt dig, eftersom din egen oärlighet förhindrar det.

För evangelierna är ju glasklara. Såväl Matteus 24:34, Markus 13:30 och Lukas 21:32 säger ju exakt samma sak: - "Sannerligen säger jag er: Detta släkte skall inte förgå, förrän allt detta händer."

Och vilket "detta" är det? Jo, just det som du själv nyss citerade. Vedermödan, solförmörkelsen, änglarna med basuner och människosonens återkomst etc.
Så Jesus säger alltså uttryckligen att allt detta skulle ske under dåtida generationens livstid och inte 2000 år senare, inte "i framtiden", utan medan vissa fortfarande levde.

Och han upprepar detta gång på gång i NT.
- Matteus 16:28 – "Några som står här skall inte smaka döden förrän de får se människosonen komma i sitt rike."
- Markus 9:1 – "Vissa här (de han talar till) skall inte dö förrän de ser Guds rike komma i makt."
- Matteus 10:23 – "Innan ni hunnit igenom Israels städer, skall människosonen återkomma."

Så vad blir du tvungen att göra nu då?
Ju du har tre alternativ: a) Erkänn att Jesus hade fel (och då är han inte heller Gud).
b) Erkänn att evangelierna har fel (och då är din tro byggd på osanning) eller c) Erkänn att allt redan hänt och att hela din framtidsfantasi faller ihop?

Men när vi pekat ut din intellektuellt ohederliga bluff och försök att ignorerar Jesus egna ord så gissar jag att ditt nästa ohederliga drag kommer att vara att hävda att orden inte egentligen betyder vad orden betyder.

För du predikar ju alltså om en Jesus som inte finns i Bibeln och hittar på en teologi som varken Jesus, evangelierna eller någon av apostlarna lärde ut som du själv bara fantiserat fram.
d) Dina tolkningar är inte riktiga. Släktet är människosläktet, som kommer att leva till vedermödan och i vissa fall till slutet. Tre av lärjungarna anses ha fått se människosonen i rike så som det beskrivs i Matt 17:1-8.
Citera
2025-05-16, 14:38
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det finns inget bevis för det fetade.

Jo. Det enda man behöver göra för att få medvetande att upphöra är att strypa blodtillförseln till hjärnan. Ungefär 6 sekunder är allt som krävs. Medvetandet är alltså HELT UPPENBART resultatet av hjärnans aktivitet. Faktum är att ALL förändring av medvetandet som går att observera har fysiska orsaker.

Av någon anledning måste dock pajas likt du själv addera dit immateriella saker som är 100 % ofalsierfierbara, t ex en "själ". Det är rent nonsens. Det är i princip på nivån att säga "bensinbilar startar inte om inte osynliga eldsprutande drakar hjälper till med förbränningen, om du inte kan motbevisa det så är det inte bevisat att bilar startar av fysiska orsaker"

Citat:
Jag har inga bevis för att medvetande "uppstår" men tror att medvetande skapas av Gud.

Det har redan framgått att du tror saker utan goda skäl. Men tack för info.

Citat:
Själen och medvetandet är som viljan — frihet — och motsatsem till processer. Djävulen och världen fångar medvetandet och framkallar tvångsartade processer kring medvetandet för att få makt.

Citera
2025-05-16, 14:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du behöver inte upprepa att "du tror på dem", det har redan framgått. Vad du behöver göra är att faktiskt bemöta det som skrivs till dig. Det börjar bli helt absurt. Patetiskt.

Suck. Nu har vi gått full circle från "Jesus egna ord" till "ganska väl bevarat" till "de minndes så gott de kunde" och slutligen tillbaks till "specialtränade minnesexperter"

Utan att svara rakt på fråga efter fråga efter fråga.

Vad håller du på med, egentligen? Vad ÄR det här?

Du borde verkligen skämmas över hur du beter dig just nu.
Ingen av Jesus lärjungar var professionella traderare men såna sändes ut av översteprästerna för att spionera på Jesus, memorera vad han lärde ut och rapportera. Lärjungarna själva mindes nog mer vissa uttalanden vilka de berättade för varandra. Markusevangeliet kan ha nedtecknats innan Jerusalems förstörelse år 70 medan de långa citaten i de övriga evangelierna absolut kan komma från f.d. professionella traderare som flytt norrut från Jerusalem efter år 70.

Men ja, jag tror på de flesta Jesuscitaten, därför att jag förstår vad Jesus ville framföra.
Citera
2025-05-16, 14:48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Du svarade inte på frågan: När du inte svarar på frågor om "Jesus ord" heller, betyder det att du är ointresserad av de delarna också?
Antingen är du oärlig eller riktigt förstockad: du kan inte fråga mig om Apostlagärningarna för jag har ingen direkt uppfattning om den boken.

Frågor om Jesus ord svarar jag gärna på: shot!
Citera
2025-05-16, 14:51
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jo. Det enda man behöver göra för att få medvetande att upphöra är att strypa blodtillförseln till hjärnan. Ungefär 6 sekunder är allt som krävs. Medvetandet är alltså HELT UPPENBART resultatet av hjärnans aktivitet. Faktum är att ALL förändring av medvetandet som går att observera har fysiska orsaker.

Av någon anledning måste dock pajas likt du själv addera dit immateriella saker som är 100 % ofalsierfierbara, t ex en "själ". Det är rent nonsens. Det är i princip på nivån att säga "bensinbilar startar inte om inte osynliga eldsprutande drakar hjälper till med förbränningen, om du inte kan motbevisa det så är det inte bevisat att bilar startar av fysiska orsaker"

Det har redan framgått att du tror saker utan goda skäl. Men tack för info.

Men nu finns det folk som varit garanterat utan hjärnfunktion i timmar och upplevt att de befriats från sin kropp och träffat döda släktingar.
Citera
2025-05-16, 14:52
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ingen av Jesus lärjungar var professionella traderare men såna sändes ut av översteprästerna för att spionera på Jesus, memorera vad han lärde ut och rapportera. Lärjungarna själva mindes nog mer vissa uttalanden vilka de berättade för varandra. Markusevangeliet kan ha nedtecknats innan Jerusalems förstörelse år 70 medan de långa citaten i de övriga evangelierna absolut kan komma från f.d. professionella traderare som flytt norrut från Jerusalem efter år 70.

Men ja, jag tror på de flesta Jesuscitaten, därför att jag förstår vad Jesus ville framföra.

Du är ett dåligt skämt.
Citera
2025-05-16, 14:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag frågar DIG enligt din definition av troende. Kan du svara?

Stämmer följande överens med DIN bild?:

Jordelivet ----> Tillfälligt efterliv, samma för alla oavsett religion ----> Domedagen -----> Evigt efterliv, bra för de troende, dåligt/icke existerande för icke-troende
Det ligger något i det, särskilt om du med troende menar människor med förtroende för Gud.
Citera
2025-05-16, 14:55
Avslutad
Jesus var lite av en showman som gick på vatten.
Det går nog inte att bevisa nåt de som är poängen med tro eller?
Citera
2025-05-16, 14:56
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Antingen är du oärlig eller riktigt förstockad: du kan inte fråga mig om Apostlagärningarna för jag har ingen direkt uppfattning om den boken.

Du har läst. Frågan löd: Du påstod att du inte ville svara på frågor kring Apostlagärningarna för att du var ointresserad. Varpå jag påpekade att du inte heller svarade på frågor om Jesus ord och frågade dig om även denna underlåtenhet berodde på att du var ointresserad?

Förstår du nu?

Citat:
Frågor om Jesus ord svarar jag gärna på: shot!

Lögnare. Du har redan undvikt faktiska svar på ett antal frågor.
Citera
2025-05-16, 14:56
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Men nu finns det folk som varit garanterat utan hjärnfunktion i timmar och upplevt att de befriats från sin kropp och träffat döda släktingar.

Trams.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in