2025-05-15, 11:53
Medlem
Jag är sååå trött på att GUD hävdade från MÄNNENS PÅSTÅENDE sen några tusen år ...

En man av MÄNNEN hade skrivit på sten att kvinnor får inte vara horor...
Kvinnor måste vara ägodel och lyda...

Jag är så trött på att män hävdad och inbillad om bevis om GUD..

GUD FINNS INTE...

Männen hjärntvättar alla på jorden....
Citera
2025-05-15, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Inga problem! Men det finns så mycket att välja mellan. Vad är du mest intresserad av? Exempel i NT där Jesus ljuger direkt själv? Eller ett exempel där författarna av evangelierna ljuger å hans vägnar?

Ska vi börja med när Jesus bevisligen står mitt i guds hus och ljuger rätt upp och ner i Luk 4:16–21 som uppvärmning?

Det vore trevligt om du svarade på mitt inlägg:

(FB) Hur kan man tala om bevis?
Citera
2025-05-15, 12:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är som vanligt bara antaganden, ingen objektiv vetenskap, du kan inte bevisa det.

Vi pratar inte bara om neanderthalare, utan även om alla dom tusentals/miljontals länkar mellan människa och schimpans, förutom neanderthalare. Varför har alla dessa mellanlänkar dött ut, förutom schimpansen? Väldigt underligt.
Hur många primater har vi som INTE dött ut?
Hur lätt tror du det är att hitta lämningar?
Vet du att det tar typ tjugo år för ett skelett att förmultna bort?
Ditt perspektiv är som det hos ett barn i grundskolan.
"Varför finns det apor?"
Du hade kunnat umgås med Ray Comfort och känt dig som hemma misstänker jag.

Citat:
Du berör inte frågan om det existerar människor som gått längre i utvecklingen än andra.
För att "längre" inte är ett koncept som finns. Bara för att DU tycker något är bättre så innebär det inte att det är bättre för evolutionen. Den största drivaren för evolutionärt tryck är överlevnad och effektivitet.
Så igen, bara för att din fråga är logisk för dig så innebär det inte att det är en logisk fråga.

Citat:
Det är lättare för dig att skylla på falsk kristendom än att uppriktigt förklara om evolutionsteorin ska tillämpas på dagens människor.
Ska man få forska i gravitationsteorin utan att du klagar på att folk tillämpar den på människor? Din tvärmulade jubelkalkon.

Citat:
Känner du till det här skriftstället:
Varför inte citera från vad Håkan på övergångsstället sa tidigare idag? Menlösa pösvårtor! Ni är så patetiska med era sagor och vidskepelser. Väx upp!
Citera
2025-05-15, 12:04
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Mest förolämpningar i ditt inlägg, du borde prata med en riktig vetenskapsman.
Återkom när du bemöter NÅGOT jag skrivit innan du sadlar en hög häst.
Du är patetisk. Du kan inte.
Citera
2025-05-15, 12:05
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ah ok, bra argument! När du ändå håller på, kan du inte säga att troende är som råttor?
Nej, ni är tyvärr samma art och det kan födas en troende till vem som helst, tydligen.
Stackars föräldrar.
Citera
2025-05-15, 12:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Inga problem! Men det finns så mycket att välja mellan. Vad är du mest intresserad av? Exempel i NT där Jesus ljuger direkt själv? Eller ett exempel där författarna av evangelierna ljuger å hans vägnar?

Ska vi börja med när Jesus bevisligen står mitt i guds hus och ljuger rätt upp och ner i Luk 4:16–21 som uppvärmning?
Dåligt exempel. Jesus påstår sig inte vara den son av David som de skriftlärda broderade ut sedan Davids påstående om löftet från Gud. Jesus menar sig vara den profet som Moses sa skulle komma och som israelerna skulle lyssna till.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2025-05-15 kl. 12:49.
Citera
2025-05-15, 12:12
Medlem
Citat:
Det vore trevligt om du svarade på mitt inlägg:

(FB) Hur kan man tala om bevis?

Tack för påminnaren men vi är då alltså helt överens på följande?

Tron enligt Bibeln ska inte bygga på blind lydnad, utan på bevis. Att påståenden om gud bör prövas mot hela Skriften (GT & NT) precis så som det beskrivs i Apg 17:11 där gud förklara just hur viktigt det är att man just undersöker texterna för att se om det som påstås verkligen stämde.

Är vi båda två alltså helt överens om det?
Citera
2025-05-15, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Hur många primater har vi som INTE dött ut?

Lämpligtvis nog är det dom primater som inte kan tala och vara i liknande nivå som människan.

Citat:
Hur lätt tror du det är att hitta lämningar?
Vet du att det tar typ tjugo år för ett skelett att förmultna bort?

Det var inte det jag pratade om, utan nu levande.

Citat:
Citat:
Du berör inte frågan om det existerar människor som gått längre i utvecklingen än andra.
Citat:
För att "längre" inte är ett koncept som finns.

Menar du istället anpassat sig? Frågan kvarstår, finns det människor som har anpassat sig så att man har ett övertag över andra människor, så som människan har ett övertag över djur?

Enligt evolutionsteorin så sker evolutionen dagligen, så i princip så kan det existera nya arter av människor, eller hur?
Citera
2025-05-15, 12:16
Medlem
Citat:
Återkom när du bemöter NÅGOT jag skrivit innan du sadlar en hög häst.
Du är patetisk. Du kan inte.

Fortfarande inga argument, bara förolämpningar.
Citera
2025-05-15, 12:18
Medlem
Citat:
Nej, ni är tyvärr samma art och det kan födas en troende till vem som helst, tydligen.
Stackars föräldrar.

"tyvärr"? Hade du hoppats på att kunna benämna troende som en annan art, helst råttor?
Citera
2025-05-15, 12:19
Medlem
Citat:
Tack för påminnaren men vi är då alltså helt överens på följande?

Tron enligt Bibeln ska inte bygga på blind lydnad, utan på bevis. Att påståenden om gud bör prövas mot hela Skriften (GT & NT) precis så som det beskrivs i Apg 17:11 där gud förklara just hur viktigt det är att man just undersöker texterna för att se om det som påstås verkligen stämde.

Är vi båda två alltså helt överens om det?

Ja
Citera
2025-05-15, 13:10
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det betyder inte automatisk utrotning.

Men det gör det väldigt sannolikt. Och detta under den större delen av Homo Sapiens existens. Lek med tanken att man t ex så sent som på Columbus tid istället för Amerika upptäckte en plats som befolkades av typ neandertalare. Det är så gott som garanterat att dessa hade utrotats.

Citat:
Nej, det skrev jag inte,

"Ursprungligen postat av ttsp
Varför har alla dessa mellanlänkar dött ut, förutom schimpansen?

Citat:
det måste ha existerat tusentals länkar som kunde prata, länkar som befunnit sig mellan människa och schimpans med tanke på talförmåga. Inga av dessa har tydligen överlevt, bara människan som kan tala och schimpansen som inte kan tala.

Det finns inget rakt nedstigande led mellan människa och schimpans, din dummer. Vi har en gemensam anfader som vi var för sig har mellanlänkar till. SNÄLLA, försök förstå grundläggande saker innan du uttalar dig.

Citat:
Va? Är inte att kristna ska följa bibeln ett konkret svar?

Nej. Det finns nästan lika många tolkningar av Bibeln som det finns läsare, för att inte tala om alla olika förgreningar inom kristendomen. Så det är helt poänglöst att säga "följa bibeln".

Citat:
Påstår du att Ku Klux Klan är kristna?

Inte särskilt insatt. Jag vet bara att det kryllar och alltid kryllat av kristna i KKK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in