2025-05-14, 15:04
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Å andra sidan, hur många andra känner vi till med detta utseende som bevisligen var på Sveavägen, eller åtminstone i den omedelbara närheten, kl. 23:19, och som påstår sig vara där när det hände?

Om kriteriet är att GM måste ”påstå sig vara där när det hände” minskar ju urvalet betänkligt ja.

Vi kan också direkt sortera bort alla som påstår att de låg och sov när det hände. Det ger ju ett skottsäkert alibi enligt vissa.
Citera
2025-05-14, 18:59
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det är en av de märkligare sakerna faktiskt. Gång på gång upprepas detta mantra. Samtidigt har han 20+ korrekta observationer varav han till några är första källa. Det hade kanske till och med räckt till en friande dom i en tvärtom-domstol.

Sedan "glöms" det också bort att en man som stämmer in på SE beskrivs på platsen av tre olika vittnen.

Man kan välja att lägga pussel där, eller alternativt se förbi det och fortfarande undra varför han inte syns till i 20 min.

Ja, det är mycket möjligt. ”Tyvärr” var det inte ingångsvinkeln för mockrättegången eftersom den var mer inriktad på att så rimligt tvivel på traditionellt vis än att bevisa oskuld. Därför kan man heller inte dra några egentliga slutsatser av att domen inte nämner något av det du tar upp här, trots att det är väldigt relevanta saker. Man snuddade lite vid det i casefilen men man tog inget fokuserat helhetsgrepp om det.

Så de som eventuellt sörjer att domarna inte tog hänsyn till OCD-spekulationer och liknande kan ju trösta sig med att det fanns mycket starkare saker som talar till SE:s fördel som de heller inte begrundade. Ändå fann man alltså inte ens att det räckte till en stark misstanke.
Citera
2025-05-14, 20:03
Medlem
Mockrättegång eller inte, men att tro att någon kan dömmas i rätten som inte varken varit gripen, siktad eller efterforskad.. ja det är i bästa fall naivt.
Citera
2025-05-14, 20:03
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Om kriteriet är att GM måste ”påstå sig vara där när det hände” minskar ju urvalet betänkligt ja.

Vi kan också direkt sortera bort alla som påstår att de låg och sov när det hände. Det ger ju ett skottsäkert alibi enligt vissa.

Menar du att perukerna i Lund skulle ställa sig välvilliga till CA-spåret? Där finns det dessvärre inget att gå på.

Inte ens "svaga indicier" eller en "generisk likhet".

SE ledde rejset 1987. Inget har förändrats.
Citera
2025-05-14, 20:19
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Menar du att perukerna i Lund skulle ställa sig välvilliga till CA-spåret? Där finns det dessvärre inget att gå på.

Inte ens "svaga indicier" eller en "generisk likhet".

SE ledde rejset 1987. Inget har förändrats.
Nu fungerar det inte så att det är en tävling mellan olika spår och att troligast vinner. CA-spåret blir inte hetare för att SE spåret blir svagare och vice versa.

Sedan är det qluedologik. Inget av spåren måste vara rätt bara för att de är de idag kända.
Citera
2025-05-14, 20:52
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nu fungerar det inte så att det är en tävling mellan olika spår och att troligast vinner. CA-spåret blir inte hetare för att SE spåret blir svagare och vice versa.

Sedan är det qluedologik. Inget av spåren måste vara rätt bara för att de är de idag kända.

Är du säker på det? Här i MOP-trådarna har vi på senare tid fått erfara följande åsikter:

1) Utpekandet av SE är förtal.

2) KP har begått ett misstag och bör ta tillbaka sitt utpekande av SE som misstänkt.

3) SE-spåret bygger på svaga indicier och generisk likhet.

4) Det är fel att peka ut en person som misstänkt för MOP.

5) Utredningen bör återupptas.

6) CA är lik fantombilden och åt en bulle på ett fik intill mordplatsen.

7) CA bör få en påkostad spelfilm, eller tv-serie, precis som SE fick.

8) SVT bör producera en motdokumentär för att väga upp utpekandet på konferensen 2020.

Som om det inte räckte med Lampers "Palmemördaren".

9) En mockrättegång är mer trovärdig än de enda vittnen som fick en bra bild av GM: YN och LJ.

10) SE är juridiskt förklarad oskyldig och SE-tråden bör stängas.

Tycker allt att det ser ut som ett rejs mellan SE och CA. En sak är säker: SE hinner först upp till krönet.
Citera
2025-05-15, 12:31
Medlem
Jeg lutar åt att Engström är Palmes baneman. Men jag har väldigt svårt att se framför mig att Engström själv skulle ha hittat och köpt de där speciella metal piercingkulorna som användes. Det får mig att tro att han har fått vapnet och kulorna, eller åtminstone kulorna, levererade. Vad tänker du?
Citera
2025-05-15, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brummell
Jeg lutar åt att Engström är Palmes baneman. Men jag har väldigt svårt att se framför mig att Engström själv skulle ha hittat och köpt de där speciella metal piercingkulorna som användes. Det får mig att tro att han har fått vapnet och kulorna, eller åtminstone kulorna, levererade. Vad tänker du?

Intressant fråga mitt i allt käbbel och kakofoni.

Stig var en kreativ och skicklig manipulatör, så något åt det hållet kanske. Men begär han in patroner strax före mordet kan han ligga pyrt till. En släkting som var avliden 1986 ställer inga frågor. Därför nyfiken på morbror Philips personalia och eventuella inresa i USA före 1968.
Citera
2025-05-15, 13:08
Medlem
Knattarnas avatar
Om man inte kan få ihop en trovärdig GM utan att göra det till en konspiration kanske man borde titta på andra GM.

”Den schweiziske domaren Mark Schweizer påpekade att valet av vapen och ammunition pekade på att mordet inte utförts av en ”professionell” mördare. Han har inte hört talas om något beställningsmord eller mord av professionella mördare där ett sådant vapen använts.”

https://gunnarwall.wordpress.com/202...spelet-i-lund/
Citera
2025-05-15, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brummell

Det är en konstig ammunition, man måste vara lite konstig i huvudet också för att köpa sån ammunition.
Eller rätt avancerad..

En avancerad ammunition använd av en amatör.

Den som skaffade vapen/ammunition var var mer avancerad än den som sköt?

Jag bara babblar nu, men man kan göra sig några tankar kring det med vapen, ammunition och en amatrörmessig «elefant» som springer in Tunnelgatan på hala skor.
Citera
2025-05-15, 13:30
Medlem
Hans Johansson sa i förhör att gm «sprang som en elefant», han «liksom rullade med kroppen».

Jo, som reumatiker blir man ju lite stel i kroppen av att sitta 15 timmar vid ett skrivbord.

Och sen komma ut i kyla och blåst också. Det är inte så lätt alltid.
Citera
2025-05-15, 14:12
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Hans Johansson sa i förhör att gm «sprang som en elefant», han «liksom rullade med kroppen».

Jo, som reumatiker blir man ju lite stel i kroppen av att sitta 15 timmar vid ett skrivbord.

Och sen komma ut i kyla och blåst också. Det är inte så lätt alltid.
Sedan ska detta gå hand i hand med teorin att han syntes som en mycket yngre man för att han rörde sig som en sådan.

Hypoteserna måste gå ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in