2025-05-13, 21:04
Medlem
TheGretaResets avatar
Man plockade helt enkelt in humorn och ironin från helgonet när man hoppades på en fortsättning av bond serien. Lite som ett band väljer sångare snarare än skapar en ny skådis.
Citera
2025-05-17, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Man plockade helt enkelt in humorn och ironin från helgonet när man hoppades på en fortsättning av bond serien. Lite som ett band väljer sångare snarare än skapar en ny skådis.

Den känsliga skarven mellan 60- och 70-tal som Bond-rullarna genomled var smått kaotiska.
Med Lazenby försökte man säkra en lakej för lång tid, men han var way too smart (då, tyckte han) för att låsa
in sig i Bond-familjen för hela sju filmer.

(Harry Saltzman - ena producenten - erbjöd George Lazenby 1M$ "under bordet".
(Svart) i en attaché-väska för att skriva på detta kontrakt.)

Mannen i fråga avböjde; han hade tillsammans med sin förtroliga manager på något sätt kommit fram till
att James Bond-paketet redan var utdaterat, och att nyare tider stundade.

Även om G.L inte var utbildad skådis så är hans film en av de bättre i 007-serien; lite "down-to-earth" efter Rymden/Raket-temat i YOLT.

Detta ska upprepa sig på nytt Bond-mässigt, mellan 70- och 80-tal.
(Paketet spejsar igen i ett crescendo, för att sen - verkligen - landa på jorden när det blivit 80-tal.)

Sean C rycker in -71 mellan G.L och Moore för att casha in sitt (då) rekord-gage i kritiska Bond-tider, Roger Moore får därefter -72 telefonsamtalet han väntat på...
Citera
2025-05-20, 06:56
Medlem
Sean Connerys porträttering av Bond var bäst, men berättelserna med megalomaniska skurkar och SPECTRE blev lite tröttsamt upprepat. Roger Moores Live and Let Die var en nytändning som berättelse, men hans karaktärisering av Bond blev alltför mycket av lättsidig komik och en slags Simon Templar version. GL tänker jag inte bry mig om att beröra.

Timothy Dalton drog tillbaka Sean Connerys Bond med en tuffare attityd och lite mer "realistiska" scenarier även om Bond filmerna ofta hade lite av äventyr i sig där Licence to kill tyvärr blev lite för Miami Vice artad med knarksmugglare och tråkiga fiender. Rätt man på rätt plats med TD, men bara Living Daylights storyn var bra.

Pierce Brosnan blev som ett mellanting av Connery och Moore, ena stunden actionpackad och i nästa stund kassa skämt och ett hånleende. Det fungerade inte riktigt, sedan att många av filmernas manus var kassa med fokus på megalomaniska karaktärer när EON ville maximera försäljning till Ryssland och Asien utan att ha någon tydlig "kalla kriget" fiende.

Daniel Craig var för mig ett hopp om en återstart, men nej, det blev pannkaka. Trots att det är år sedan jag såg skiten kan jag knappt minnas vilka fienderna var och vad syftet med deras "onda plan" var. Helt anonyma filmer och helt tomma på innehåll av substans.

Nu undrar man bara vilken trebent transgender afrikan de avser sätta som 007 när Amazon har tagit över rättigheterna.
Citera
2025-05-25, 17:49
Medlem
Bästa bondfilm: The Man with the Golden Gun
Bästa James Bond: Roger Moore
Bästa Bondbrud: Goodnight (Britt Ekland)
Bästa skurk: Scaramanga (Christopher Lee).
Sämsta Bond: Pierce Brosnan (Daniel Craig är dock nära att vara sämst).
Sämsta bondfilm: Spectre
Sämsta bondbrud: Madeleine Swann (Léa Seydoux)

Min gissning är dock att nästa bondfilm kommer vara sämst på allt.
Citera
2025-05-25, 19:15
Medlem
DoktorNos avatar
Jag tar en "bästa"-lista. Åtminstone som den ser ut just nu. Det brukar ändra sig lite, beroende på dagsform och hur länge sen jag såg om filmerna.

Bästa Moneypenny: Naomi Harris
Bästa M: Bernard Lee
Bästa Bond: Timothy Dalton
Bästa Bondlåt: Goldfinger
Bästa Bondmusik: OHMSS
Bästa Blofeld: Telly Savalas
Bästa Bondfilm: From Russia With Love
Bästa Bondbrud: Izabella Scorupco
Bästa Bondskurk: Gert Froebe
Snyggast Bondskurk: Sophie Marceau
Bästa skurkkompis: Oddjob
Bästa stunt: Fallskärmshoppet i TSWLM
Snyggaste Bondbrud: Shirley Eaton
Bästa Bondpryl: Key finder nyckelring TLD
Bästa skurkpryl: Scaramangas gyllene pistol
Bästa bil: DB5:an i Goldfinger
Bästa skurkställe: Vulkanen i YOLT
Bästa Q: Desmond Llewellyn

Det finns flera "bästa" att lägga till men det får bli en annan gång
Senast redigerad av DoktorNo 2025-05-25 kl. 19:20.
Citera
2025-05-26, 22:53
Moderator
zanteras avatar
Listor kan vara intressanta, läste DoktorNo's och höll med om några av punkterna helt klart! Sen visst att ge ett argument eller en beskrivning (t.ex. om det stod mellan 2 stycken) kan det vara intressant att veta också. Kul att man inte är den enda som har Dalton som nr1.

När tror ni vi får reda på något mer om framtiden? T.ex. vem som blir nästa Bond?
Citera
2025-05-29, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagjag2
Bästa bondfilm: The Man with the Golden Gun
Bästa James Bond: Roger Moore
Bästa Bondbrud: Goodnight (Britt Ekland)
Bästa skurk: Scaramanga (Christopher Lee).
Sämsta Bond: Pierce Brosnan (Daniel Craig är dock nära att vara sämst).
Sämsta bondfilm: Spectre
Sämsta bondbrud: Madeleine Swann (Léa Seydoux)

Min gissning är dock att nästa bondfilm kommer vara sämst på allt.
En skämtsam tagning på det fortfarande existerande woke främjandet inom Amazon som tagit över rättigheterna till Bond franchisen är att nästa film kommer att ha en manlig James Bond som "byter" kön till kvinna och att filmen kommer att heta Cocktopussy.
Citera
2025-05-29, 20:57
Medlem
Nottakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Listor kan vara intressanta

Kan rekommendera denna:
http://popkorn.nu/topplistor/topp-25_bondfilmer.html
Citera
2025-05-31, 15:49
Medlem
-GGs avatar
Jag läste på Moviezine, att Mayday/Jones hade med sig en svart dildo till sexscenerna med Moore.

Det låter respektlöst.

För övrigt var det en artikel om att AVTAK är utsedd till den sämsta Bond-filmen och att inspelningen kantades av missämja och annat.

Jag blev genuint förvånad medan jag läste då det är en av mina favoritfilmer med Bond/Moore. T ex, gillar jag scenen med bruden och Bond hemma hos henne när han hjälper henne med skurkarna och sedan lagar mat, så hemtrevligt och mysigt. Hennes ståtliga hus andas romantik!
Scenen på tidningsredaktionen med branden faller mig också i smaken. Likväl som slutstriden gör, och när Zorins ondska förklaras med ett sovjetiskt gen-experiment.

Citera
2025-05-31, 19:55
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Jag läste på Moviezine, att Mayday/Jones hade med sig en svart dildo till sexscenerna med Moore.

Det låter respektlöst.

För övrigt var det en artikel om att AVTAK är utsedd till den sämsta Bond-filmen och att inspelningen kantades av missämja och annat.

Jag blev genuint förvånad medan jag läste då det är en av mina favoritfilmer med Bond/Moore. T ex, gillar jag scenen med bruden och Bond hemma hos henne när han hjälper henne med skurkarna och sedan lagar mat, så hemtrevligt och mysigt. Hennes ståtliga hus andas romantik!
Scenen på tidningsredaktionen med branden faller mig också i smaken. Likväl som slutstriden gör, och när Zorins ondska förklaras med ett sovjetiskt gen-experiment.

Även introt är bra med riktiga människor som utför hisnande men inte omöjliga saker på skidor. Undantaget när Bond gör en backside air upp i nyllet på förföljarna.

Moore hade de vassaste stuntmännen och behövde mest dyka upp för att göra några miner i närbild.

Walken hade kunnat spela Hannibal Lecter om inte Hopkins varit tillgänglig ...
Citera
2025-05-31, 19:58
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Även introt är bra med riktiga människor som utför hisnande men inte omöjliga saker på skidor. Undantaget när Bond gör en backside air upp i nyllet på förföljarna.

Moore hade de vassaste stuntmännen och behövde mest dyka upp för att göra några miner i närbild.

Walken hade kunnat spela Hannibal Lecter om inte Hopkins varit tillgänglig ...

Introt är grymt. Jag blev så sugen att jag har precis börjat att se den. Härlig film med så mycket nostalgi och minnen från när jag såg den som liten på 90-talet.
Citera
2025-05-31, 21:51
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Introt är grymt. Jag blev så sugen att jag har precis börjat att se den. Härlig film med så mycket nostalgi och minnen från när jag såg den som liten på 90-talet.
Har läst att Maud Adams var med som statist i den här filmen, vilket skulle betyda att hon var med i tre Bondfilmer. Har dock aldrig lyckats se var hon är med. Annars är ju två andra svenskar med i Levande Måltavla, Dolph Lundgren och Mary Stavin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in