2025-05-13, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Oavsett vad man tror om arken s mste jag sga att det r intressant att s mnga av vrldens mytologier som har en berttelse om en stor versvmmning. Jungianskt eller historia? Who knows. r det nn som vet vad geologin sger om saken?
Inte s konstigt eftersom det har skert varit stora versvmningar p flera stllen, myter brukar vxa med tiden
och det finns en arkeologiskt BEVISAD stor meteor e d nedfall utanfr stafrika fr ngra tusen r fre "bibeltid" och tsunamin frn den kan ha tagit sig upp till Egypten och Israel.
Citat:
Ursprungligen postat av Nulle
Helt otroligt att folk inte kan skilja p dikt och verklighet. Berttelsen om Noaks ark r ett rent phitt, en saga. Jag tycker att det r skamligt av Aftonbladet att publicera en helt okritisk artikel utan minsta invndning. Fr hur troligt r det egentligen att en snubbe skulle ha rddat mnskligheten frn undergng genom att skumpa omkring i en jttelik bt p 5000 meters hjd, sida vid sida med dinosaurier och mammutar?

http://skepdic.com/noahsark.html
Dessutom hvdar kristna att jorden blev till fr bara ca 8 000 r sedan De sger t o m ett exakt r som jag inte kommer ihg. 6xxx antar fre Kristus.
Citat:
Ursprungligen postat av WSE
Borde det inte bli lite hemska incestmutationer p djurens inavlade avkomma? Och hur sg han till att inte pingvinerna dog av vrmeslag p bten?
Ja bara det bevisar att det r phitt.
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Bump! Under de senaste mnaderna har det kommit en del nyheter om att organisationen Noah's Ark Scans, med en figur vid namn Andrew Jones som ledande talesperson, brjat leta efter spr av arken vid Durupinar (beklagar i-pricken), ngra mil frn Ararat.
Du menar vl " Noah's Ark Scam" ?
Citera
2025-05-13, 14:20
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Inte s konstigt eftersom det har skert varit stora versvmningar p flera stllen, myter brukar vxa med tiden
och det finns en arkeologiskt BEVISAD stor meteor e d nedfall utanfr stafrika fr ngra tusen r fre "bibeltid" och tsunamin frn den kan ha tagit sig upp till Egypten och Israel.
Dessutom hvdar kristna att jorden blev till fr bara ca 8 000 r sedan De sger t o m ett exakt r som jag inte kommer ihg. 6xxx antar fre Kristus.
r det samma kille som tagit bra betalt av evangeliskt kristna amerikaner fr att beska resterna av arken?
Verkar inte s legit.
Citera
2025-05-13, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
r det samma kille som tagit bra betalt av evangeliskt kristna amerikaner fr att beska resterna av arken?
Verkar inte s legit.
Ingen aning om det r samma. Det var andra som skrev och jag skmtade om namnet

Dremot sg jag ett forskningsprogram om jttenedslaget som skapade tsunamin, som de tror r historiska bakgrunden till myten och stmmer i tid.
Citera
2025-05-13, 14:49
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ingen aning om det r samma. Det var andra som skrev och jag skmtade om namnet

Dremot sg jag ett forskningsprogram om jttenedslaget som skapade tsunamin, som de tror r historiska bakgrunden till myten och stmmer i tid.
Ett problem bara, nedslaget ska ha intrffat fr ver tio tusen r sedan och d fanns inget skriftsprk s hur kunde myten finns kvar idag, tror knappast att en muntlig tradition hller myten levande i ver 10 000r.
Citera
2025-05-13, 14:59
Medlem
Citat:
Ett problem bara, nedslaget ska ha intrffat fr ver tio tusen r sedan och d fanns inget skriftsprk s hur kunde myten finns kvar idag, tror knappast att en muntlig tradition hller myten levande i ver 10 000r.
Varfr inte?
Innan skrift kom var ju berttandet det enda alternativet att hela reda p historier, och var dtidens alternativ till TV och internet
Vet inte nr det nedtecknades frsta gngen men kanske 4000 r sedan och kanske fanns frstrda skrifter om det redan innan de knda.
Och storyn behver tid ocks fr att bli s mycket frvrngd
Citera
2025-05-13, 15:45
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ledsen. Tnkte inte p det. Som den fysiker jag r lt jag mina naturvetenskapliga frdomar dra ivg.

Nr det gller amerikaner som letar efter arken 2 000 meter ver havet, s gller det att stta sig in i hur dom tnker (ledtrd, dom litar inte p naturvetenskapen)

Dessutom str det i bibeln att arken strandade p Ararat, s amerikanen r vid fel berg.

Ararat r som alla (eller i vart fal Olof Rudbeck) vet en frvrngning av namnet "reskutan" s ameriksnen r riktigt fel ute.

LL
Citera
2025-05-13, 16:02
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Varfr inte?
Innan skrift kom var ju berttandet det enda alternativet att hela reda p historier, och var dtidens alternativ till TV och internet
Vet inte nr det nedtecknades frsta gngen men kanske 4000 r sedan och kanske fanns frstrda skrifter om det redan innan de knda.
Kan du ge ngra exempel p saker som skedde fr ver 10 000 r sedan som du inte lst om eller sett p TV-Film utan bara ftt berttat fr dig av en gammal gubbe eller gumma , och naturligtvis ska det finnas ngon form av fysiska bevis fr hndelsen ocks?
Citera
2025-05-13, 16:20
Medlem
Citat:
Kan du ge ngra exempel p saker som skedde fr ver 10 000 r sedan som du inte lst om eller sett p TV-Film utan bara ftt berttat fr dig av en gammal gubbe eller gumma , och naturligtvis ska det finnas ngon form av fysiska bevis fr hndelsen ocks?
Nu menade han vl mer p att man fram tills skriftkonstens tillkomst, berttade muntligen, men efter de skrevs det ner.

Vilka fysiska bevis skulle du vilja se fr att bli vertygad?

Ska tillggas att jag inte sjlv tror p detta, men om nn kommer med bevis, s kan jag ndra mig.
Citera
2025-05-13, 16:55
Medlem
Citat:
Citat:
Varfr inte?
Sklart inte s lnge, eftersom berttarkonsten minskat sedan det kom andra berttandestt som t ex bcker, som i brjan var mycket nedtecknande av muntliga berttelser.

MEN inom slkten bde p pappas och mammas sida berttas saker om hndelser nda frn 1700-talet...
(Berttades INNAN jag brjade slktforska, det var faktiskt p g a dessa som jag brjade. T ex anknytningen till den ena adelsslkten hittade jag bevis p, den p andra sidan hittade jag inte alls.)
Citera
2025-05-13, 20:06
Medlem
Hurt-kes avatar
Citat:

Bttre kandidat till Mellansterns versvmningsmyter r att de tidiga civilisationerna byggdes vid floder som d och d versvmmades kraftigt och spolade bort allt. Det kanske hnde tillrckligt sllan fr att alla just vid varje tidpunkt levande inte upplevt det men allas farfar eller farfarsfar hade gjort det.

ven att Svarta havet fylldes upp mnga tusen r f Kr r en mjlig kandidat. ven om det dock r rtt lngt bort frn Sumer...
Senast redigerad av Hurt-ke 2025-05-13 kl. 20:24.
Citera
2025-05-13, 20:18
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Nr det gller amerikaner som letar efter arken 2 000 meter ver havet, s gller det att stta sig in i hur dom tnker (ledtrd, dom litar inte p naturvetenskapen)

Dessutom str det i bibeln att arken strandade p Ararat, s amerikanen r vid fel berg.

Ararat r som alla (eller i vart fal Olof Rudbeck) vet en frvrngning av namnet "reskutan" s ameriksnen r riktigt fel ute.

LL
Nja, han som skrev den dr bibeltexten stammade ibland nr han skrev, och egentligen var det Arat, eller Arad, som avsgs. En stad och ett omrde i vstligaste Rumnien som varit bebott sedan lngt innnan indoeuroperna. Sker klla. https://en.wikipedia.org/wiki/Arad,_Romania

Edit: Har du bytt avatar?
Citera
2025-05-13, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Citat:
Bttre kandidat till Mellansterns versvmningsmyter r att de tidiga civilisationerna byggdes vid floder som d och d versvmmades kraftigt och spolade bort allt. Det kanske hnde tillrckligt sllan fr att alla just vid varje tidpunkt levande upplevt det men allas farfar eller farfarsfar hade gjort det.

ven att Svarta havet fylldes upp mnga tusen r f Kr r en mjlig kandidat. ven om det dock r rtt lngt bort frn Sumer...
Det tror jag INTE eftersom det du pratar om r inte s ovanligt s varfr skulle det skapas myt om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in