2025-05-13, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Oavsett vad man tror om arken så måste jag säga att det är intressant att så många av världens mytologier som har en berättelse om en stor översvämmning. Jungianskt eller historia? Who knows. Är det nån som vet vad geologin säger om saken?
Inte så konstigt eftersom det har säkert varit stora översvämningar på flera ställen, myter brukar växa med tiden
och det finns en arkeologiskt BEVISAD stor meteor e d nedfall utanför östafrika för några tusen år före "bibeltid" och tsunamin från den kan ha tagit sig upp till Egypten och Israel.
Citat:
Ursprungligen postat av Nulle
Helt otroligt att folk inte kan skilja på dikt och verklighet. Berättelsen om Noaks ark är ett rent påhitt, en saga. Jag tycker att det är skamligt av Aftonbladet att publicera en helt okritisk artikel utan minsta invändning. För hur troligt är det egentligen att en snubbe skulle ha räddat mänskligheten från undergång genom att skumpa omkring i en jättelik båt på 5000 meters höjd, sida vid sida med dinosaurier och mammutar?

http://skepdic.com/noahsark.html
Dessutom hävdar kristna att jorden blev till för bara ca 8 000 år sedan De säger t o m ett exakt år som jag inte kommer ihåg. 6xxx antar före Kristus.
Citat:
Ursprungligen postat av WSE
Borde det inte bli lite hemska incestmutationer på djurens inavlade avkomma? Och hur såg han till att inte pingvinerna dog av värmeslag på båten?
Ja bara det bevisar att det är påhitt.
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Bump! Under de senaste månaderna har det kommit en del nyheter om att organisationen Noah's Ark Scans, med en figur vid namn Andrew Jones som ledande talesperson, börjat leta efter spår av arken vid Durupinar (beklagar i-pricken), några mil från Ararat.
Du menar väl " Noah's Ark Scam" ?
Citera
2025-05-13, 14:20
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Inte så konstigt eftersom det har säkert varit stora översvämningar på flera ställen, myter brukar växa med tiden
och det finns en arkeologiskt BEVISAD stor meteor e d nedfall utanför östafrika för några tusen år före "bibeltid" och tsunamin från den kan ha tagit sig upp till Egypten och Israel.
Dessutom hävdar kristna att jorden blev till för bara ca 8 000 år sedan De säger t o m ett exakt år som jag inte kommer ihåg. 6xxx antar före Kristus.
Är det samma kille som tagit bra betalt av evangeliskt kristna amerikaner för att besöka resterna av arken?
Verkar inte så legit.
Citera
2025-05-13, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Är det samma kille som tagit bra betalt av evangeliskt kristna amerikaner för att besöka resterna av arken?
Verkar inte så legit.
Ingen aning om det är samma. Det var andra som skrev och jag skämtade om namnet

Däremot såg jag ett forskningsprogram om jättenedslaget som skapade tsunamin, som de tror är historiska bakgrunden till myten och stämmer i tid.
Citera
2025-05-13, 14:49
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ingen aning om det är samma. Det var andra som skrev och jag skämtade om namnet

Däremot såg jag ett forskningsprogram om jättenedslaget som skapade tsunamin, som de tror är historiska bakgrunden till myten och stämmer i tid.
Ett problem bara, nedslaget ska ha inträffat för över tio tusen år sedan och då fanns inget skriftspråk så hur kunde myten finns kvar idag, tror knappast att en muntlig tradition håller myten levande i över 10 000år.
Citera
2025-05-13, 14:59
Medlem
Citat:
Ett problem bara, nedslaget ska ha inträffat för över tio tusen år sedan och då fanns inget skriftspråk så hur kunde myten finns kvar idag, tror knappast att en muntlig tradition håller myten levande i över 10 000år.
Varför inte?
Innan skrift kom var ju berättandet det enda alternativet att hela reda på historier, och var dåtidens alternativ till TV och internet
Vet inte när det nedtecknades första gången men kanske 4000 år sedan och kanske fanns förstörda skrifter om det redan innan de kända.
Och storyn behöver tid också för att bli så mycket förvrängd
Citera
2025-05-13, 15:45
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ledsen. Tänkte inte på det. Som den fysiker jag är lät jag mina naturvetenskapliga fördomar dra iväg.

När det gäller amerikaner som letar efter arken 2 000 meter över havet, så gäller det att sätta sig in i hur dom tänker (ledtråd, dom litar inte på naturvetenskapen)

Dessutom står det i bibeln att arken strandade på Ararat, så amerikanen är vid fel berg.

Ararat är som alla (eller i vart fal Olof Rudbeck) vet en förvrängning av namnet "Åreskutan" så ameriksnen är riktigt fel ute.

LL
Citera
2025-05-13, 16:02
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Varför inte?
Innan skrift kom var ju berättandet det enda alternativet att hela reda på historier, och var dåtidens alternativ till TV och internet
Vet inte när det nedtecknades första gången men kanske 4000 år sedan och kanske fanns förstörda skrifter om det redan innan de kända.
Kan du ge några exempel på saker som skedde för över 10 000 år sedan som du inte läst om eller sett på TV-Film utan bara fått berättat för dig av en gammal gubbe eller gumma , och naturligtvis ska det finnas någon form av fysiska bevis för händelsen också?
Citera
2025-05-13, 16:20
Medlem
Citat:
Kan du ge några exempel på saker som skedde för över 10 000 år sedan som du inte läst om eller sett på TV-Film utan bara fått berättat för dig av en gammal gubbe eller gumma , och naturligtvis ska det finnas någon form av fysiska bevis för händelsen också?
Nu menade han väl mer på att man fram tills skriftkonstens tillkomst, berättade muntligen, men efter de skrevs det ner.

Vilka fysiska bevis skulle du vilja se för att bli övertygad?

Ska tilläggas att jag inte själv tror på detta, men om nån kommer med bevis, så kan jag ändra mig.
Citera
2025-05-13, 16:55
Medlem
Citat:
Citat:
Varför inte?
Såklart inte så länge, eftersom berättarkonsten minskat sedan det kom andra berättandesätt som t ex böcker, som i början var mycket nedtecknande av muntliga berättelser.

MEN inom släkten både på pappas och mammas sida berättas saker om händelser ända från 1700-talet...
(Berättades INNAN jag började släktforska, det var faktiskt p g a dessa som jag började. T ex anknytningen till den ena adelssläkten hittade jag bevis på, den på andra sidan hittade jag inte alls.)
Citera
2025-05-13, 20:06
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:

Bättre kandidat till Mellanösterns översvämningsmyter är att de tidiga civilisationerna byggdes vid floder som då och då översvämmades kraftigt och spolade bort allt. Det kanske hände tillräckligt sällan för att alla just vid varje tidpunkt levande inte upplevt det men allas farfar eller farfarsfar hade gjort det.

Även att Svarta havet fylldes upp många tusen år f Kr är en möjlig kandidat. Även om det dock är rätt långt bort från Sumer...
Senast redigerad av Hurt-Åke 2025-05-13 kl. 20:24.
Citera
2025-05-13, 20:18
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
När det gäller amerikaner som letar efter arken 2 000 meter över havet, så gäller det att sätta sig in i hur dom tänker (ledtråd, dom litar inte på naturvetenskapen)

Dessutom står det i bibeln att arken strandade på Ararat, så amerikanen är vid fel berg.

Ararat är som alla (eller i vart fal Olof Rudbeck) vet en förvrängning av namnet "Åreskutan" så ameriksnen är riktigt fel ute.

LL
Nja, han som skrev den där bibeltexten stammade ibland när han skrev, och egentligen var det Arat, eller Arad, som avsågs. En stad och ett område i västligaste Rumänien som varit bebott sedan långt innnan indoeuropéerna. Säker källa. https://en.wikipedia.org/wiki/Arad,_Romania

Edit: Har du bytt avatar?
Citera
2025-05-13, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Citat:
Bättre kandidat till Mellanösterns översvämningsmyter är att de tidiga civilisationerna byggdes vid floder som då och då översvämmades kraftigt och spolade bort allt. Det kanske hände tillräckligt sällan för att alla just vid varje tidpunkt levande upplevt det men allas farfar eller farfarsfar hade gjort det.

Även att Svarta havet fylldes upp många tusen år f Kr är en möjlig kandidat. Även om det dock är rätt långt bort från Sumer...
Det tror jag INTE eftersom det du pratar om är inte så ovanligt så varför skulle det skapas myt om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in