Citat:
Ursprungligen postat av
Timothy.McVeigh
S dom saker din slkt berttat har skert dom eler ngon annan i slkten upptckt nr dom slktforskat.
Nej, fr ingen i slkten hade slktforskat fre mig. Numera r det ltt, men frr var det svrt - och jag brjade frr

fr lnge sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Timothy.McVeigh
Sverige r antagligen vldes lttaste land att slktforska i drfr att staten sg till att prstarena hade koll p befolkningen sedan brjan sv 1600-talet fr att underltta soldatutskrivningar.
Ja. Vanligt folk kan man hitta till frn slutet av 1600-talet
men om man kommer in p ngon adelstt kan man komma mycket lngre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Timothy.McVeigh
Sjlv r jag slkt med kungen p lngt hll eftersom Kung Oscar IIs hov bevisligen betalade ut en livrnta till en kvinna i vr slkt som var servitris p ett av kungens favoritvrdshus som fdde en son dr det stod fadern oknd i registret.
Ja livrntan r ett tecken p att kungen var fadern, fast "kta" r INTE ett bevis fr s stod det fr VANLIGA oktingar.
S stod det p ALLA ANDRA i d min anknytning till DeGeer fddes men p henne stod det INGET i rutan fr far/oknd.
Till skillnad frn mnga andra adelstter - som ofta kickade ivg pigor de gjort gravida - tog DeGeers hand om sina oktingar. En kusk fick ett torp fr att han gifte sig med pigan och tog hand om barnet.
Hennes son blev chefsveterinr hos just Oscar II, som skmtade om dennes och hela fljet visste att det var DeGeers barnbarn. Antar att det var DeGeer som fixade det jobbet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Timothy.McVeigh
Tyvrr inget att skryta med eftersom han var knd fr alla sina otrohetsaffrer.
Men det kan kanske vara en ingng fr att komma mycket lngre tillbaka ven om slkten Bernadotte vl snarare var inte var fransk adelstt men uppkomling? som officer hos Napoleon.