• 1
  • 2
2004-05-03, 14:35
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Spännande!

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...471748,00.html

Många kulturer har en samstämmig uppfattning om att den sk Syndafloden ska ha ägt rum. En universell översvämning.
Citera
2004-05-03, 14:49
Medlem
Ursas avatar
Intressant. Osannolikt, men intressant.

O/T: Måste klämma in en fråga om ordet universell; kan man verkligen använda det när man menar global (och förmodligen inte ens det)?

Menar inte att förolämpa någon. Är bara nyfiken, och har inte hittat svar på denna fråga.
Citera
2004-05-03, 15:15
Medlem
frankensteins avatar
Kors i jese namn, det måste ju vara arken. Precis som det var marsmänniskor som byggt ett människoansikte på Mars för att få kontakt med oss.
Om det verkligen skulle visa sig att det ligger ett vrak på bergstoppen ska jag personligen låte mig döpas och bli kristen.
Citera
2004-05-03, 16:19
Medlem
Nulles avatar
Helt otroligt att folk inte kan skilja på dikt och verklighet. Berättelsen om Noaks ark är ett rent påhitt, en saga. Jag tycker att det är skamligt av Aftonbladet att publicera en helt okritisk artikel utan minsta invändning. För hur troligt är det egentligen att en snubbe skulle ha räddat mänskligheten från undergång genom att skumpa omkring i en jättelik båt på 5000 meters höjd, sida vid sida med dinosaurier och mammutar?

http://skepdic.com/noahsark.html
Citera
2004-05-03, 16:32
Medlem
TicTacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein
Kors i jese namn, det måste ju vara arken. Precis som det var marsmänniskor som byggt ett människoansikte på Mars för att få kontakt med oss.
Om det verkligen skulle visa sig att det ligger ett vrak på bergstoppen ska jag personligen låte mig döpas och bli kristen.

Det där ska vi komma ihåg, en pastorstjänst i Knutby är vakant just nu.
Citera
2004-05-03, 17:02
Medlem
*suck*

Allt bygger ju på nåt opublicerat foto som var från 60 talet om jag inte missminner mig? Kameratekniken var ju ingen höjdare på den tiden. Det är säkert så att det är något som liknar en båt som är däruppe, precis som ansiktet på mars liknar ett ansikte, på samma sätt som röken ifrån 11/9 liknar ett ansikte. hm. hjärnan söker mönster.

Det är förvisso sant att många kulturer har berättelser om översvämmningar. Men det finns många som inte har det, och alla byggde inte båtar för att överleva. T ex knatade ursprungsbefolkningen på Hawaii upp i bergen.

Notera också att både berättelsernas ålder, såväl som de arkelogiska bevis man funnit för översvämmningarna inte matchar varandra plus att det finns inget som tyder på en global översvämmning så människan funnits.
Citera
2004-05-04, 21:06
Medlem
frankensteins avatar
Jag säger då det, de där hulahulamänniskorna på Hawaii är minsann smarta. Varför bygga en båt när man kan glida upp i närmsta berg och sitta och uggla.

Har redan ansökt om tjänsten i Knutby, men det föll på att jag inte ser tillräckligt exorcistisk ut. Dessutom saknar jag ett ståtligt "prästskägg".
Citera
2004-05-05, 22:28
Medlem
Enders avatar
Men hallå, det stod ju om det i Aftonbladet. Då måste det liksom vara typ sant, ju.
Citera
2004-05-06, 05:47
Medlem
Alltså vad spelar det för roll?

Vill någon stenrik gammal stofil klättra upp på ett berg och kanske bli hjälte så låt han göra det då.
Citera
2004-05-06, 06:09
Medlem
WSEs avatar
Borde det inte bli lite hemska incestmutationer på djurens inavlade avkomma? Och hur såg han till att inte pingvinerna dog av värmeslag på båten?
Citera
2004-05-06, 10:27
Medlem
Pjäxs avatar
Måste man ta allt så ordagrannt? Kan det inte vara som så att nån skön snubbe för en massa tusen år sedan fick för sig att knalla upp i bergen och bygga en båt för att rädda mänsklighet och djurliv? Det som fascinerar mig mest är hur det kommer påverka min syn på andra bibliska episoder och hur förankrade dom är i historien, om det visar sig att det kan vara den här båten... Fan, ha ett öppet sinne till vi vet vad som ligger där uppe åtminstone.

/P
Citera
2004-05-06, 13:11
Medlem
Gordon Gekkos avatar
Expedition ska söka efter Noaks ark

I sommar kommer en grupp upptäcktsresande att göra en expedition till bergsmassivet Ararat i Turkiet för att försöka hitta spår efter Noaks ark, som enligt Bibelns berättelser efter syndafloden strandade på bergets topp.

en turkisk-amerikanska gruppen kommer varken att utföra utgrävningar eller leta efter fynd utan inriktar sig i första skedet på att fotografera platsen, där det enligt en av deltagarna ska finnas spår efter ett uppåt trettio meter långt objekt i snön och isen.

1957 upptäckte turkiska stridspiloter en båtformad formation i bergskedjan, vilken dock av politiska anledningar inte kunde undersökas förrän på 1980-talet. Den expedition som då besökte området lyckades emellertid inte finna något av intresse. Nya satellitbilder har på senare tid återuppväckt intresset för området och angett en tydligare geografisk bestämning.

Enligt geologer är det dock uteslutet att, vare sig en gigantisk översvämning inträffat eller ej, ett fartyg skulle kunna stranda på Ararat, vars högsta topp är 5 000 meter över havet.

Publicerad på www.popularhistoria.se den 4 maj 2004
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in