• 5
  • 6
2025-04-22, 00:33
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raam
Självklart är det så. Underbart med alla förståsigpåare som inte fattar den enkla logiken. Min automatare gör det av sig själv när den är inställd i sitt snålaste läge. Släpper jag gasen så frihjular den. Tyvärr bara när jag ligger över en viss fart. Så kör jag under den farten och vill frihjula måste jag lägga den i N vilket suger lite.

Finns en övre gräns också ofta på kanske 130-150 där man har motorbroms av säkerhetsskäl
Citera
2025-04-22, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Då har du inga bromsar
Jo du har tryck för att bromsa 2-3 gånger. Sedan får du bara trycka hårdare på bromspedalen.
Citera
2025-04-22, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Då kan du hamna i tidningen som en tjomme för några år sedan. Han ville spara bensin i en nedförsbacke.

Rattlåset slog till under färd när motorn stängdes av.
Tja om man tar ut nyckeln så.... När jag försökte vara snål för drygt 10 år sedan och alltid stängde av motorn i en backe som var drygt 1km lång och alltid seg kö varje morgon så råkade jag ut för fadäsen att efter ett par veckor så var batteriet dött en morgon..... Tur att jag hade lite lutning på våran uppfart!
Det drar oerhört mycket ström att använda startmotorn, normalt tar det ca 6-7 minuters körning för att ladda tillbaka batteriet som det var innan du startade.
Citera
2025-04-22, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Tar du bort servobromsen lär du inte få stopp på B i len, har bil på 2000kg med breda hjul, den puttar du inte ens inne i garaget på betong.
Jo bromsarna funkar men du får trycka hårt på bromspedalen! Det som händer med motorn av är av broms-servon stängs av, men bromsarna fungerar på samma sätt som servon för ratten, det blir tyngre att styra med ratten. Satt ju i min backe i en lång bilkö och bromsade med motorn av 5-10 minuter med min tunga Volvo S40.
Citera
2025-04-22, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det finns krav på att bromsarnas servoverkan inte skall försvinna omedelbart motorn stoppar utan klara typ 2-3 inbromsningar innan det är slut på vacuum i systemet, då är bromsarna såklart fortfarande fungerande men betydligt mer tungtrampade.

Detta uppnås på lite olika sätt beroende på bil och motor.
Men man kan tillse att vacuum tillräckligt för att klara detta krav lagras antingen i själva bromsservot som huvudcylindern sitter på, eller en separat vacuumackumulator i form av en liten tank som kan sitta t ex bakom ett hjulhus i motorrummet.

På dieselbilar där motorn ju vanligen inte har ett gasspjäll som bensinmotorer så ärendet ju svårt att skapa vacuum till bromsservo så på dessa motorer kan det t ex sitta en särskild vacuumpump som drivs av motorn.

Du har helt rätt i det! Jag har varit inom bilindustrin i snart 30 år och har lite koll alla säkerhetskrav som finns. Bromsarna är ju en väldigt viktig funktion vilket vi provade väldigt ordentligt.

Men varför ens diskutera det med idioter som inte ens har en aning om vad dom dillar om.....
Citera
2025-04-22, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Du har helt rätt i det! Jag har varit inom bilindustrin i snart 30 år och har lite koll alla säkerhetskrav som finns. Bromsarna är ju en väldigt viktig funktion vilket vi provade väldigt ordentligt.

Men varför ens diskutera det med idioter som inte ens har en aning om vad dom dillar om.....

Att tillägga är att det blir mer och mer vanligt med elektromekanisk bromskraftförstärkare, i synnerhet i hybridbilar eller elektriska bilar som ju normalt kan ha klent med vacuum från motorn.

Med denna nya teknik som kan man även variera bromskraften dynamiskt beroende på situation, samt få bilen att bromsa autonomiiskt t ex när avståndskännande automatiskt farthållare behöver bromsa för att inte komma för nära trafik framför.
Citera
2025-05-13, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Tja om man tar ut nyckeln så.... När jag försökte vara snål för drygt 10 år sedan och alltid stängde av motorn i en backe som var drygt 1km lång och alltid seg kö varje morgon så råkade jag ut för fadäsen att efter ett par veckor så var batteriet dött en morgon..... Tur att jag hade lite lutning på våran uppfart!
Det drar oerhört mycket ström att använda startmotorn, normalt tar det ca 6-7 minuters körning för att ladda tillbaka batteriet som det var innan du startade.

Vet inte om han tog ur nyckeln. Kanske beror på vilken bil det är.
Citera
2025-05-13, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag har fått intrycket att bränslet är med o smörjer motorn. Vad händer om du tar bort det under en längre tid?

Typ motorbromsa i 25minuter? Ska du köra nerför ett berg?
Citera
2025-05-13, 15:39
Medlem
Knivur-273s avatar
Du kan frirulla och spara en skvätt, men jag tror inte att det blir så värst mycket.

Då måtte du ha kris i bränsletanken och tänka på några hundra meters framdrift som vore svårt att planera för.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-13 kl. 15:42.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in