2025-05-12, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Det är snarare du som inte verkar vara medveten om att körkortet kan dras in på flera olika kriterier enligt körkortslagen. Rattfylleri är uppenbart men det gäller även om "körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort". Upprepade höga PEth-värden tyder på hög och långvarig alkoholkonsumtion och således kan man hävda opålitlighet i nykterhetsshänseende.

Återigen, ej olagligt, ren blaj-blaj enligt dina egna källor.
2025-05-12, 21:15
Medlem
Griselins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
precis som han säger

https://www.tv4.se/artikel/7MmAxN5JNl432tudtsKqnJ/varnar-alkoholister-kan-undvika-vard-foer-att-inte-mista-koerkortet?fbclid=IwY2xjawKPC3FleHRuA2FlbQI xMQBicmlkETFCeFkyc0hpZ3M4MER0Rm5YAR6Ny88k04j6yTw2o nBjDU5yjK0UHl4WXGtDGhVxb8FLKUCTlY6r0NZT-li44w_aem_ eD3OfkKOs2CwQjDQZb5Lbw

"Nu varnar Sven Andréasson, beroendeläkare och forskare inom socialmedicin på Karolinska institutet, för en annan konsekvens av testerna.

"Transportstyrelsen borde sluta återkalla körkort enbart grundat på PEth-tester, just för att det leder till att färre vågar söka vård, tycker Sven Andréason."

– Då motverkar man sitt syfte från Transportstyrelsen, om man genom att vara alltför rigorös i det här avhåller folk från att söka vård. För då kör de här personerna på vägarna utan behandling istället. Vilket ökar trafikrisker kan man tycka.

Ja så är det förstås och en del av förklaringen är att på våra myndigheter, bl.a. Transportstyrelsen och Försäkringskassan sitter gökar (av båda könen) som gillar, troligen får kickar av, att få klämma åt andra. Att jävlas helt enkelt, jävlas på ett sätt som ruskar om rejält i folks liv genom att t.ex. mista körkortet eller nekas ekonomiskt stöd för fetmaläkemedel. "Gökarna" njuter på riktigt, jag låter bli att beskriva närmare hur det kan yttra sig, av att tänka att "det var jag som gjorde så att nn blev utan pengar" eller "Jag njuter i fulla drag av att se Nicke masa sig iväg till socialen och vigga pengar till mat åt familjen, tänk att det var jag som bestämde att det skulle bli så när han blev av med lappen."

FK-gökarna får ju full pott när de till och med kan klämma åt läkarna, en med rätta upphöjd grupp som tack vare sin akademiska utbildning får och kan hjälpa oss feta mazarinätare från döden i massiv hjärtinfarkt. Men det hjälper inte hur mycket en vänlig läkare vänt ut och in på oss och intygat på sin läkarheder och med sitt läkarsamvete och kanske fått självaste sin chef att bestyrka behovet. "Göken" är ändå den som bestämmer och om doktorns handstil provocerar blr det avslag, ett ord som göken älskar för det andas makt. Tack för ordet
2025-05-12, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Detta med PEth-testet och körkortsindragningarna är heller inget annat än flumpolitik.

Att en kille då som dricker 23 burkar öl i veckan är helt okay medans hans kompis som dricker 26 burkar då blir av med sitt körkort för att den killen är en potentiell rattfyllerist.

Ni hör ju själva hur sjukt det låter.

Förutom de samhällsekonomiska konsekvenserna när 59-årige Svenne blir av med sitt jobb (när han blir av med körkortet) och sedan aldrig mer kommer att bli netto-skattebetalare för han kommer aldrig få ett arbete igen.

Utan också att aldrig någonsin kört onykter.

Häpnadsväckande!

Är väll bra? Det är ju exakt så narkotika politiken funkar? Märkligt att svenska folket inte tycker allt med drogtester borde förbjudas. Men när deras älskade alkohol hamnar i rampljuset ja då jävlar.

Röker jag en joint idag är jag inte påtänd 2 veckor senare . Men ändå kommer jag ge positivt utslag och bli av med körkortet om jag skulle bli stoppad.( T ex om jag åker till ett land där det är lagligt och åker hem till Sverige igen )
2025-05-12, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Är väll bra? Det är ju exakt så narkotika politiken funkar? Märkligt att svenska folket inte tycker allt med drogtester borde förbjudas. Men när deras älskade alkohol hamnar i rampljuset ja då jävlar.

Röker jag en joint idag är jag inte påtänd 2 veckor senare . Men ändå kommer jag ge positivt utslag och bli av med körkortet om jag skulle bli stoppad.( T ex om jag åker till ett land där det är lagligt och åker hem till Sverige igen )

Men vad är det så många inte förstår?!

Det som är upprörande är att testerna inte stämmer på individnivå och att gränsen 0,3 är löjligt låg. Med det värdet kanske man har druckit lite mer än vad som är bra för hälsan, men inte så mycket att man är trafikosäker överlag.

Tänk dig själv att du blev av med kortet trots att du INTE rökt något, utan för att testet de använde var kass. Skulle det vara okej?
2025-05-12, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astarte4ever
Men vad är det så många inte förstår?!

Det som är upprörande är att testerna inte stämmer på individnivå och att gränsen 0,3 är löjligt låg. Med det värdet kanske man har druckit lite mer än vad som är bra för hälsan, men inte så mycket att man är trafikosäker överlag.

Tänk dig själv att du blev av med kortet trots att du INTE rökt något, utan för att testet de använde var kass. Skulle det vara okej?
Ibland visar testerna fel och man gör en analys för att säkerställa provet. Om du tycker nivåerna är löjligt låga ska du bara veta vad de nya drog tester har för nivåer och då ska vi inte prata om hårprover som kan spåra år bakåt i tiden
2025-05-12, 23:00
Medlem
Citat:
Ibland visar testerna fel och man gör en analys för att säkerställa provet. Om du tycker nivåerna är löjligt låga ska du bara veta vad de nya drog tester har för nivåer och då ska vi inte prata om hårprover som kan spåra år bakåt i tiden

Nej, det är ju just den där analysen som inte görs. . .
Hur prover för narkotika ser ut påverkar inte om det här förfaringssättet är etiskt försvarbart eller inte.
2025-05-12, 23:12
Medlem
Citat:
Nej, det är ju just den där analysen som inte görs. . .
Hur prover för narkotika ser ut påverkar inte om det här förfaringssättet är etiskt försvarbart eller inte.

Man utför minst 2 tester men fler kan göras.
2025-05-12, 23:14
Medlem
fakbabs avatar
Citat:

Har du 0,3 har du druckit mycket mer än vad som är bra för hälsan. Allt över 0 alkohol är skadligt för hälsan för övrigt.

En grej som är bra med de här testerna är att det kanske kan få svenska folket att supa mindre. Det är tragiskt att så många inte kan ha roligt utan alkohol, plus allt våld och elände som följer i alkoholens spår. Glädjande nog minskar konsumtionen hos ungdomen. På sikt bör ju det också innebära mindre problem med rattfylla då de äldre som idag super desto mer dör ifrån.
2025-05-12, 23:18
Medlem
Citat:
Man utför minst 2 tester men fler kan göras.

Ett test till är inte en analys. Dessutom är det ju en test till på samma person. Är det en person med lång halveringstid så lär värdet vara högt även på nästa prov.

Det är inte samma sak som att säga att "testet fungerar bra för grupper med fler individer" (som forskare säger). Fler tester på en person ger inte ett säkrare värde.
2025-05-12, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Fast det är inte det som är problemet. Att Transportstyrelsen kan verkställa ett indraget körkort är det ingen som ifrågasätter.

Det är de extremt vaga grunderna, opålitliga tester. Och att man inte gör en mer omfattande underlag för varje beslut. Om vi har en som får för höga tester, men som dagliga blåser rent i alkolåset i ambulansen som får sitt körkort indraget, på grund av ett test så har vi o göra med rena rättshaverister som beslutsfattare här. Det är det som är problemet. Man måste ju ha en känsla för fall till fall och inte bara gå på ett vagt testresultat (28-42), det säger ganska mycket om hur vagt det är.
Men det är ju precis så det fungerar med narkotika, du åker på semester och röker en gås. Två veckor efter du kommer hem så tas du på blodprov där rester hittas i blodet, du riskerar att dömas för drograttfylla och ditt körkort riskeras att dras in även fast du aldrig kört påverkad.

Så har det fungerat i decennier och vi har tyckt det är bra och positivt.
2025-05-12, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Men det är ju precis så det fungerar med narkotika, du åker på semester och röker en gås. Två veckor efter du kommer hem så tas du på blodprov där rester hittas i blodet, du riskerar att dömas för drograttfylla och ditt körkort riskeras att dras in även fast du aldrig kört påverkad.

Men varför är det relevant hur man gör med narkotika?

Antingen är PEth-tester bra eller så är de inte bra. Hur Kalle Holm gör med sina narotikatester har ingenting med saken att göra. . .

Starta en egen tråd om du vill prata om narkotikatester, det är inte det som den här tråden handlar om.
2025-05-12, 23:24
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico

Det är ju för att bilkörandet kan påverkas i flera dagar efter även för den som inte längre känner sig påverkad. Kanske är det så med alkohol också.

Citat:
Cannabis (THC)
Påverkan på reaktionstid, uppmärksamhet och motorik kan kvarstå i upp till 24–72 timmar, särskilt vid regelbunden användning.
Även om användaren känner sig nykter kan mätbar försämring kvarstå.
Kroniska användare kan visa nedsatt kognitiv funktion i flera dagar.

Japp (ChatGPT):

Citat:
Även efter att alkoholnivån i blodet är 0.00‰ kan du fortfarande ha nedsatt körförmåga i upp till ett dygn, särskilt om du drack mycket eller har baksmälla. Det är därför säkrast att undvika bilkörning dagen efter kraftigt drickande, även om du känner dig "okej".

Så att blåsa och ha noll i promillehalt är alltså ingen garanti för att man inte har nedsatt körförmåga efter att ha druckit alkohol.

Sen kan man ju även drabbas av demens pga långvarig och hög alkoholkonsumtion eller drogkonsumtion, vilket inte är bra för bilkörningen förstås.
Senast redigerad av fakbab 2025-05-12 kl. 23:30.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in