2025-05-12, 19:32
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Kan du citera den text som du anser bevisa det du säger?

Igen?

Citat:
Legal Acceptance of PEth and Evaluating a PEth Result
The PEth has been accepted in administrative hearings across
the United States (36–41). In a presentation to the United States
7th Circuit Court, a noted authority in family law stated, “the
PEth in blood and EtG in nail/hair are in current use all over the
world and have been accepted by the professionals in this specialized
world. . . These tests are being used all over the country
for family court matters as well.” (42). The virtues of the PEth
were also presented to the Texas Bar Association in 2017 (43).
It is clear that the PEth has been judged to be meaningful in aiding
in court decisions.

A “positive” PEth finding (>20 ng/mL) in the lower range
(e.g., 20–80 ng/mL) indicates that the person has very likely
consumed at least 2.5 or more standard drinks for several days
prior to the test or had binged rather heavily. While a low PEth
value does not reveal the pattern of consumption, the unassailable
conclusion is that the employee has consumed alcohol
within the past month or so.

When the PEth value is within the 80–200 ng/mL range, it is
readily interpreted as the employee having ingested significant
quantities of alcohol within the past few weeks, either by bingeing
or regular consumption. As the laboratory PEth finding is
the minimum concentration of the deteriorating PEth, the
research findings noted above can provide some suggested intensities
of the alcohol consumption, but for perspective only.

When PEth values are above 200 ng/mL, then the clinician
can be confident that the employee has been drinking very heavily
and likely frequently
.
2025-05-12, 19:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Igen?

Din citering visar inget av det jag efterfrågade.
2025-05-12, 19:36
Avslutad
Citat:
Ja det är ju denna som Transportstyrelsen själva hänvisar till, via referenser. Dock visas värdena där i nanogram/milliliter och 0,2 där motsvarar 0,2845 i mikromol/l, dvs ungefär 0,3.

https://www.researchgate.net/publication/326382700_The_PEth_Blood_Test_in_the_Security_Envi ronment_What_it_is_Why_it_is_Important_and_Interpr etative_Guidelines

Det här är intressant i din länk
"PEth production begins as soon as ethanol is consumed and peaks within 8 h after alcohol ingestion 20, 21. Once formed, it degrades very slowly, which is important for its utility as a biomarker. There are marked Individual differences in the degradation half-life of PEth. Schrock et al. 22 data indicated that subjects who had ingested a single dose of alcohol sufficient to produce a calculated BAC of 0.10 g/100 mL had a PEth elimination half-life of 3 days, and Javors et al. 23 determined a PEth half-life of 4.6 days. Helander et al. 24 found a mean half-life of 6.1 days. The shorter half-lives tended to be found in studies involving “alcoholics” or heavy drinkers (e.g., >5 drinks per day on a regular basis). In a meta-analysis of 12 studies, Viel et al. 16 concluded that the PEth elimination half-life was between 3 and 5 days. Gnann et al. 20 documented that among “social” drinkers who were dosed with enough alcohol to “simulate extensive drinking,” the half-life varied widely, ranging between 4.5 and 10.1 days. That study involved only 11 subjects, and no measures of a central tendency were reported which would have made their findings possible to compare with other studies."
2025-05-12, 19:47
Avslutad
Nedanstående studie stödjer Läkartidningens uppgifter om
"Enligt Statens folkhälsoinstitut [10] bedöms en konsumtionsnivå av alkohol som riskfylld om den för män överstiger 168 g ren alkohol och för kvinnor 108 g per vecka. För CDT motsvarar ett förhöjt värde en genomsnittlig konsumtion på minst cirka 420 g per vecka (60 g/dag) och för B-PEth anges ett värde på cirka 2,0 μmol/l motsvara en genomsnittlig konsumtion på cirka 350 g per vecka (50 g/dag). Med andra ord indikerar förhöjda värden av CDT och ett B-PEth på cirka 2,0 μmol/l en klart skadlig alkoholkonsumtion."
https://lakartidningen.se/wp-content/uploads/OldWebArticlePdf/1/11791/LKT0915s1099_1103.pdf

"Phosphatidylethanol (PEth) detected in blood for 3 to 12 days after single consumption of alcohol-a drinking study with 16 volunteers"
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27596747/

Du måste tänka på att PEth accumuleras i upp till ca 1 månad vid veckovis/dagligt drickande. Till slut nås en platå om mängden alkohol inte ökar. Det räcker inte med att titta på en enstaka vecka eller dag.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-05-12 kl. 19:50.
2025-05-12, 19:48
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
För att översätta ett PEth-värde i μmol/l till enheten μg/l (eller ng/ml) multipliceras värdetmed 703 (molekylvikten för PEth 16:0/18:1).

https://lakartidningen.se/wp-content/uploads/2023/05/23029.pdf

Denna referens är faktiskt lite extra intressant angående tramset om vad indikera skulle betyda, vilket jag svarade är beroende på sammanhanget. Men i detta sammanhang:

Citat:
Enligt den nationella PEth-harmoniseringen 2013 [15]
tolkas mätvärden under 0,05 µmol/l som låg, sporadisk
alkoholkonsumtion eller nykterhet, medan mätvär-
den över 0,30 µmol/l indikerar regelbundet högt alko-
holintag.

Samma användning av ordet indikera som jag använde och som det kom flera tramskommentarer om.

I ingressen till artikeln står det:

Citat:
VÄRDET KAN INDIKERA MEN INTE SLÅ FAST KONSUMTIONSNIVÅER

Det är ju precis så det fungerar och detta är allmänt känt i forskningsvärlden och givetvis är Transportstyrelsen fullt medvetna om detta.
2025-05-12, 19:58
Medlem
mediekratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
precis som han säger

https://www.tv4.se/artikel/7MmAxN5JNl432tudtsKqnJ/varnar-alkoholister-kan-undvika-vard-foer-att-inte-mista-koerkortet?fbclid=IwY2xjawKPC3FleHRuA2FlbQI xMQBicmlkETFCeFkyc0hpZ3M4MER0Rm5YAR6Ny88k04j6yTw2o nBjDU5yjK0UHl4WXGtDGhVxb8FLKUCTlY6r0NZT-li44w_aem_ eD3OfkKOs2CwQjDQZb5Lbw

"Nu varnar Sven Andréasson, beroendeläkare och forskare inom socialmedicin på Karolinska institutet, för en annan konsekvens av testerna.

"Transportstyrelsen borde sluta återkalla körkort enbart grundat på PEth-tester, just för att det leder till att färre vågar söka vård, tycker Sven Andréason."

– Då motverkar man sitt syfte från Transportstyrelsen, om man genom att vara alltför rigorös i det här avhåller folk från att söka vård. För då kör de här personerna på vägarna utan behandling istället. Vilket ökar trafikrisker kan man tycka.
Håller med att det här kommer att få starkt negativa konsekvenser för personer som dricker för mycket. De kommer aldrig vilja uppsöka vård för risk att de kan bli av med körkortet. Dvs - att få hjälp ur missbruk kommer att leda till att förlora körkortet. Alkoholister slutar inte köra bil bara för att de inte har körkort heller för den delen.
2025-05-12, 19:59
Medlem
Citat:
Du överdriver. Det krävs ett mycket högt alkoholintag för att få höga PEth-värden, dvs det drabbar inte de som tar sig ett par groggar på fredagen. I det aktuella fallet handlar det om en ambulansjukvårdare, som dessutom sökte tillstånd för att få köra tung ambulans. Det ställer förstås extra höga krav att kunna framföra ett sådant fordon i höga farter och därav hade man ett rutinmässigt PEth-test i samband med att anställningen började. Linn var säkert fullt medveten om detta när hon sökte jobbet.

Linn hade inte bara två prover över 0,3 utan hon hade hela 5 stycken över och det högsta var 0,69 vilket är ett mycket högt värde. Hon har överklagat återkallandet till Förvaltningsrätten men beslutet har legat kvar. Hon har överklagat till Kammarrätten men de tog inte upp fallet, troligen för att det finns en etablerad rättspraxis kring liknande fall. Hon har överklagat till Högsta förvaltningsdomstolen. Istället för att ta itu med sin höga alkoholkonsumtion så har hon valt att bli rättshaverist. Hon visar inte bara via sina höga PEth-värden utan även via sitt rättshaveristiska beteende att hon inte är lämplig som ambulansförare.

Och varför har hon undanhållit viktig information i artiklar i media? Svartmålat den text där det framgår att hon haft 5 värden över 0,3 och det högsta hela 0,69. Hon vill få medhåll från allmänheten baserat på ofullständig information där hon undanhållit hela bilden. Det är ju ändå en viss skillnad på allvarlighetsgrad i att "ha två värden över 0,3 utav ett tjugotal prover" mot att ha haft 5 över 0,3 varav det högsta 0,69. Att hon inte ser allvaret i sitt alkoholbruk och dessutom undanhåller information om det förstärker bilden av att hon har alkoholproblem och inte heller verkar ha förmåga att minska sin konsumtion.

Flera tusen har redan blivit av med körkortet på detta sätt. Genom att Din läkare vill ta en PEth prov.
Min granne som för övrigt är en fullt normal lagom aktiv och arbetande människa nekade och fick då beskedet att detta tvingas läkarna informera om. Uteblivet test kan även det leda till indraget körkort.
jag vet nu flera som helt enkelt nu slutar besöka läkare för hälsokontroller.
Jag själv är blodgivare och har tvärt sluta lämna blod. Finns ingen som helst anledning att riskera problem om jag varit på fest 2 helger i rad och kanske druckit och ätit mat på stan med vänner där i mellan.

Hela konceptet är så skandalöst sjukt och lagvidrigt.
Hur detta har kunnat bli verklighet är svårt att förstå då det kränker människor på så många sätt.
2025-05-12, 20:04
Avslutad
Citat:
https://lakartidningen.se/wp-content/uploads/2023/05/23029.pdf

Denna referens är faktiskt lite extra intressant angående tramset om vad indikera skulle betyda, vilket jag svarade är beroende på sammanhanget. Men i detta sammanhang:

Samma användning av ordet indikera som jag använde och som det kom flera tramskommentarer om.

I ingressen till artikeln står det:

Det är ju precis så det fungerar och detta är allmänt känt i forskningsvärlden och givetvis är Transportstyrelsen fullt medvetna om detta.

Läkartidningens refererens pekar på
"Nationell harmonisering av alkoholmarkören PEth"
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2013/09/nationell-harmonisering-av-alkoholmarkoren-fosfatidyletanol-peth/

Den refererar i sin tur till
"Formation of phosphatidylethanol and its subsequent elimination during an extensive drinking experiment over 5 days."
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1530-0277.2012.01768.x

Och den studien visar på
"Maximum measured concentrations of EtOH were 0.99 to 1.83 g/kg (mean 1.32 g/kg). These values were reached 1 to 3 hours after the start of drinking (mean 1.9 hours). For comparison, 10 of 11 volunteers had detectable PEth 16:0/18:1 values 1 hour after the start of drinking, ranging from 45 to 138 ng/ml PEth 16:0/18:1. Over the following days, concentrations of PEth 16:0/18:1 increased continuously and reached the maximum concentrations of 74 to 237 ng/ml between days 3 and 6."

Som sagt, den studien var bara i 5 dagar. 237 ng/ml motsvarar ca 0,33 μmol/l. Tänk då om deras studie hade pågått i 30 dygn. PEth hade slagit i taket. Haha! Du har precis motbevisat dig själv. Läkartidningens info i https://lakartidningen.se/wp-content/uploads/OldWebArticlePdf/1/11791/LKT0915s1099_1103.pdf verkar fortfarande rimlig. Du har inte bevisat ett skit!
2025-05-12, 20:07
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Flera tusen har redan blivit av med körkortet på detta sätt. Genom att Din läkare vill ta en PEth prov.
Min granne som för övrigt är en fullt normal lagom aktiv och arbetande människa nekade och fick då beskedet att detta tvingas läkarna informera om. Uteblivet test kan även det leda till indraget körkort.
jag vet nu flera som helt enkelt nu slutar besöka läkare för hälsokontroller.
Jag själv är blodgivare och har tvärt sluta lämna blod. Finns ingen som helst anledning att riskera problem om jag varit på fest 2 helger i rad och kanske druckit och ätit mat på stan med vänner där i mellan.

Hela konceptet är så skandalöst sjukt och lagvidrigt.
Hur detta har kunnat bli verklighet är svårt att förstå då det kränker människor på så många sätt.

Jag är blodgivare och gör det för att hjälpa andra. Bara bra om man skulle hitta något onormalt i mitt blod så att jag får reda på detta. Tror dock inte att de kollar PEth men det får de gärna göra för min del.

Självklart är vägran att lämna prov suspekt, ett typiskt beteende för någon som har alkoholproblem.
2025-05-12, 20:12
Medlem
Citat:
Jag är blodgivare och gör det för att hjälpa andra. Bara bra om man skulle hitta något onormalt i mitt blod så att jag får reda på detta. Tror dock inte att de kollar PEth men det får de gärna göra för min del.

Självklart är vägran att lämna prov suspekt, ett typiskt beteende för någon som har alkoholproblem.

Det kan det ju så klart vara. Men troligtvis är det en person som anser att sjukvården inte skall agera angivare åt en myndighet i sverige. Utan just bara bedriva sjukvård.

Något säger mig dock att detta är bra för överbelastad svensk sjukvård då folk nu söker mindre ofta eller bara när sjukdomstillstånden blivit så allvarliga att det blir akut.
2025-05-12, 20:22
Medlem
Detta med PEth-testet och körkortsindragningarna är heller inget annat än flumpolitik.

Att en kille då som dricker 23 burkar öl i veckan är helt okay medans hans kompis som dricker 26 burkar då blir av med sitt körkort för att den killen är en potentiell rattfyllerist.

Ni hör ju själva hur sjukt det låter.

Förutom de samhällsekonomiska konsekvenserna när 59-årige Svenne blir av med sitt jobb (när han blir av med körkortet) och sedan aldrig mer kommer att bli netto-skattebetalare för han kommer aldrig få ett arbete igen.

Utan också att aldrig någonsin kört onykter.

Häpnadsväckande!
2025-05-12, 20:31
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Detta med PEth-testet och körkortsindragningarna är heller inget annat än flumpolitik.

Att en kille då som dricker 23 burkar öl i veckan är helt okay medans hans kompis som dricker 26 burkar då blir av med sitt körkort för att den killen är en potentiell rattfyllerist.

Ni hör ju själva hur sjukt det låter.

Förutom de samhällsekonomiska konsekvenserna när 59-årige Svenne blir av med sitt jobb (när han blir av med körkortet) och sedan aldrig mer kommer att bli netto-skattebetalare för han kommer aldrig få ett arbete igen.

Utan också att aldrig någonsin kört onykter.

Häpnadsväckande!

Nej det sjukaste är att en rattfull person som blir dömd för grov rattfylla kan få alkolås i sin bil och behålla sitt körkort efter några månader och fortsätta köra.

Medans den personen som aldrig åkte dit eller kört rattfull gör 2 peth tester som är över 0,3 blir av med körkortet under väldigt lång tid utan spärrtid och kan inte få alkolås.
Detta är sjukt.

Det är det nykteristerna vill ha.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in