2025-03-28, 07:15
  #997
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Har du gått ut i media? Det är en enorm rättsskandal du och många andra drabbats av och fortsätter drabbas av, godtyckliga övergrepp. Inte ens AI kan ge korrekt information om detta utan medger att variationen är så stor och att peth värdet kan skilja mycket mellan olika personer TROTS samma mängd alkohol. Dvs ren tur/otur, en blir klassad som missbrukare och en annan inte.

Ett lotteri.



Jag skrev om detta tidigare.
Peth värden beror på hur mycket du väger , hur stor du är eller liten och hur tålig du är av alkohol.
Du kan bli skit full av 3-4 glas medans någon annan behöver 15 burkar öl för att känna av något men kan endå slå ut samma .

Jag dricker ”normalt”. Jag hade ett Peth värde på 0.55 när man tog blodprover .Då hade jag semester i en vecka och det var sommar. Lite mer alkohol än vanligt, på vinter dricker jag nästan aldrig.
Dagen innan blodprov hade jag avslutat semestern och var bakfull. Jag hade ingen aning om att man skulle ta ett Peth prov bakom min rygg. Då hade jag avstått alkohol i 2-3 veckor innan ett prov!
När jag skulle göra andra provet så avstog jag alkohol i 25 dagar, då visar provet endå 0.07 i Peth värde fast jag inte druckit en droppe på 25 jävla dagar. Då är jag en helgs drickare på sommar månaderna. Inte en alkis.

Problemet är om du dricker 1-2 glas vin varje dag så slår inte det ut hårt på Peth provet, men dricker du all in på en fredag kväll altså shots och flera drinkar varje fredag kväll så slår det ut jävligt hårt på ett Peth prov.
Dessa Peth prov är OMÖJLIGA
__________________
Senast redigerad av Snusbuslus 2025-03-28 kl. 07:17.
2025-03-28, 07:21
  #998
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonfisk
Vet ej varför en del läkare tar pEth-prover på rutin? Känner diabetiker som aldrig dricker men som pEth-testas frekvent (trots att värdet visat 0,05 varje gång) Kanske någon läkare kan svara på den frågan i tråden.

Blev informerad två veckor innan det andra provet togs. Drack inget alls. Läkaren trodde mig inte, det skulle tydligen vara helt omöjligt att få 0,39 efter över 2 veckors nykterhet.

Sannolikhetsanmälan om att missbruk eventuellt kunde föreligga skickades till Transportstyrelsen med dessa 2 förhöjda värden.
Fram med namnen på dessa vidriga läkare!
2025-03-28, 11:59
  #999
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonfisk
Räcker tydligen att svimma eller trilla omkull utomhus med förhöjt PEth-värde i kroppen för att bli dömd till flera års nykterhet..

"Dennis tvingas lämna alkotest med tre dagars varsel – trots att han aldrig begått ett trafikbrott. 66-årige Dennis Lager har inte dömts ens för en fortkörning, men när han svimmade visade ett av proverna att han hade druckit mycket alkohol veckorna innan ambulansen kom, vilket läkarna meddelade Transportstyrelsen."

"– Jag skulle aldrig någonsin få för mig att sätta mig bakom ratten då jag druckit en droppe, säger Dennis Lager. – Det kostar 500 kronor per gång som jag ska betala och om jag har ett enda prov med för högt PEth-värde förlorar jag körkortet"

https://www.blt.se/2025-03-28/dennis-tvingas-lamna-alkotest-med-tre-dagars-varsel-trots-att-han-aldrig-begatt-ett-trafikbrott/
Det här samt övriga fall som framkommit kan omöjligen ha stöd i lagen. Det här verkar ju faktiskt handla om rent maktmissbruk av vissa läkare och tjänstemän på Transportstyrelsen.

Dessa enskilda läkare och tjänstemän skulle behöva bli offentliggjorda och intervjuade i media. Detta är ju något som har ett stort allmänintresse.

Om det här handlar om tjänstefel är det extra angeläget att allmänheten blir informerade om det. Tjänstefel är ett allvarligt brott med flera års fängelse på straffskalan. Vi får hoppas att medierna gräver vidare i detta träsk.
2025-03-29, 09:45
  #1000
Avslutad
"Vi anger inte" sa läkarna om papperslösa. PEth är något de gärna rapporterar till myndigheterna. När ska detta vansinne upphöra?

"På Kalles diabeteskontroll tar läkaren, utan hans vetskap, ett blodprov som visar alkoholintag bakåt i tiden. Han får diagnosen missbruk - och körkort, körkortstillstånd och jobb dras in. Det var som allt föll samman säger Kalle"

https://www.nwt.se/2025/03/29/lakare-tog-alkoholprover-utan-kalles-vetskap-forlorade-jobbet-allt-foll-samman-2484f/?fbclid=IwY2xjawJUkbxleHRuA2FlbQIxMQABHU0OPb-mnScLpK2zEH7AyAd1lhwBHKnqKyR-sEWFPp89DY01BG-x66zMUQ_aem _UeNB2udiDjhXk2J2diJr-Q
2025-03-29, 10:04
  #1001
Medlem
MrMarios avatar
Haha, så typiskt Sverige.
Myndigheterna begår hur grova övergrepp som helst på vanliga laglydiga medborgare som arbetar och betalar skatt, samtidigt som JK beviljar miljonskadestånd till mördare och gängkriminella om de fått sitta häktade 5 minuter för lång tid.

Man kan väl anta att vanliga människor som fått sina körkort indragna på folkrättsvidriga grunder och därmed förlorat jobb mm. inte kommer få några skadestånd av JK.
2025-03-29, 12:42
  #1002
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonfisk
"Vi anger inte" sa läkarna om papperslösa. PEth är något de gärna rapporterar till myndigheterna. När ska detta vansinne upphöra?

"På Kalles diabeteskontroll tar läkaren, utan hans vetskap, ett blodprov som visar alkoholintag bakåt i tiden. Han får diagnosen missbruk - och körkort, körkortstillstånd och jobb dras in. Det var som allt föll samman säger Kalle"

https://www.nwt.se/2025/03/29/lakare-tog-alkoholprover-utan-kalles-vetskap-forlorade-jobbet-allt-foll-samman-2484f/?fbclid=IwY2xjawJUkbxleHRuA2FlbQIxMQABHU0OPb-mnScLpK2zEH7AyAd1lhwBHKnqKyR-sEWFPp89DY01BG-x66zMUQ_aem _UeNB2udiDjhXk2J2diJr-Q
Alla patienter som utsatts för läkare som tar prover, sätter diagnoser, anmäler till Transportstyrelsen och så vidare på lösa grunder borde anmäla detta till IVO.
https://www.ivo.se/beratta-for-ivo/klagomal-halso-sjukvard/

Vården ska enligt lag utföra sitt arbete i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Då bedömningar och diagnoser baserade på PEth-värden uppenbarligen har svag vetenskaplig evidens har förmodligen många läkare brutit mot lagkraven.

IVO skulle verkligen behöva utreda allt detta i grunden och vid behov ställa läkare som gjort fel till svars.
2025-03-29, 14:04
  #1003
Medlem
Rimners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Alla patienter som utsatts för läkare som tar prover, sätter diagnoser, anmäler till Transportstyrelsen och så vidare på lösa grunder borde anmäla detta till IVO.
https://www.ivo.se/beratta-for-ivo/klagomal-halso-sjukvard/

Vården ska enligt lag utföra sitt arbete i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Då bedömningar och diagnoser baserade på PEth-värden uppenbarligen har svag vetenskaplig evidens har förmodligen många läkare brutit mot lagkraven.

IVO skulle verkligen behöva utreda allt detta i grunden och vid behov ställa läkare som gjort fel till svars.

Ivo klarar inte att hitta sin egen röv med båda händerna och en spegel av alla missförhållanden i ex äldrevården att döma. Tror det behövs politisk uppstyrning
2025-03-29, 14:12
  #1004
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimner
Ivo klarar inte att hitta sin egen röv med båda händerna och en spegel av alla missförhållanden i ex äldrevården att döma. Tror det behövs politisk uppstyrning
Jag vet. Hela vården präglas av lagtrots och IVO struntar i det. Tyvärr finns det inte heller någon politisk vilja att styra upp det hela.

Att anmäla till IVO är ändå viktigt eftersom det dels faktiskt sätter press på IVO, dels ger en dokumentation som media kan använda. Om IVO väljer att strunta i allting är det något som media kan gräva i – och offentliggöra tjänstemän hos IVO som missköter sig.
2025-03-29, 15:11
  #1005
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rimner
Tror det behövs politisk uppstyrning
Politikerna är inte ens villiga att drogtesta sig själva efter att det hittats spår av kokain på kansliets toaletter.

Kommer konstant rapporter om ökad mängd droger efter mätningar i avloppsvattnet.
Nästa steg vore att mäta exakt vilken toalett det kommer ifrån. Då ligger regeringen pyrt till. Haha. Svenskar har aldrig druckit så lite som nu men ändå är fokuset på att jaga de som riskbrukar alkohol.

Varför är det inte fler skriverier om Peth? Tystas någon? Ligger det korruption bakom?

Läser om patienter som blir nekade PSA-tester i vården samtidigt som var och varannan smygtestas med dyra peth-prover. Delvis till forskningstudier och sen för att frånta körkort. Känns som patienter blivit ofrivilliga labbråttor. Den nya biobankslagen kanske spelar in. Det står luddigt att "I normalfallet ska samtycke ges". Svenskt PEth-blod är en guldgruva?

Företag som säljer labbutrustning och liknande verkar blomstra just nu. Capitainer har tagit fram ett torrt peth på filterpapper. Karolinska har just nu en studie om torrt PEth samt anordnar After work med företaget. Hoppas ölen var god och att alla PEth-testades efteråt!

https://kisciencepark.se/event/ki-science-park-science-after-work-240613/
2025-03-29, 15:27
  #1006
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Haha, så typiskt Sverige.
Myndigheterna begår hur grova övergrepp som helst på vanliga laglydiga medborgare som arbetar och betalar skatt, samtidigt som JK beviljar miljonskadestånd till mördare och gängkriminella om de fått sitta häktade 5 minuter för lång tid.

Man kan väl anta att vanliga människor som fått sina körkort indragna på folkrättsvidriga grunder och därmed förlorat jobb mm. inte kommer få några skadestånd av JK.

Ja och man bör väl kunna anta att nästa skjutning (lik den i Örebro) kan ske på transport styrelsen. Jag är inte själv drabbad men de som har, vilket myndighets förakt de måste känna!
2025-03-29, 15:52
  #1007
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Ja och man bör väl kunna anta att nästa skjutning (lik den i Örebro) kan ske på transport styrelsen. Jag är inte själv drabbad men de som har, vilket myndighets förakt de måste känna!
Hört rykten om att vapenlicenser återkallas vid höga peth-värden så det skulle i så fall minimera den risken.

Svenskar knyter näven i fickan. Hade detta kunnat införas i något annat land utan ramaskri?

Det svensken gör är möjligen att sätta sig körkortslös bakom ratten och sedan blir stoppad av polisen.
2025-03-29, 17:06
  #1008
Medlem
Om jag förstått allting rätt så har nu Transportstyrelsen i praktiken infört en ny lag (PEth-lagen).

Detta då utan att informera svenska folket om den nya lagens villkor och vad som därmed gäller och vad som kan ske om man råkar ut för den.

Kan detta vara lagligt?

1: Att (smyg) införa en ny lag utan information till folket i landet?

2: Att införa en ny lag med vad som tycks vara på undermåliga och internationellt ej vedertagna vetenskapliga grunder.

Nu är inte jag vemsomhelst utan jag är yrkesverksam inom tung trafik sedan lång tid tillbaka och jag har aldrig hört talas om PEth innan den här tråden så jag är faktiskt en aning chockad.
__________________
Senast redigerad av Eysedease 2025-03-29 kl. 17:08.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in