2025-05-10, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Skapar det så många problem då? Att tvinga folk att ta emot kontanter alltså.
Du och andra kan ordna så butiker mm tar emot kontanter, utan tvingande lagstiftning.

Du bara startar företaget Kontantbetalning AB. Och så har det prenumerationer på kontantbetalning där prenumeranterna betalar in en summa varje månad. Och detta använder du för att köpa tjänsten kontantbetalning av olika företag. Dvs dom tillåter kontantbetalning och får en ersättning av ditt företag för det.

På så viss uppnår ni som vill att det skall finnas kontantbetalning, att det finns. Och så betalar ni vad det kostar.
Vad kommer det sig att du inte redan genomfört detta.
Citera
2025-05-10, 13:55
Medlem
Helvete JA 🤭
Citera
2025-05-10, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Du och andra kan ordna så butiker mm tar emot kontanter, utan tvingande lagstiftning.

Du bara startar företaget Kontantbetalning AB. Och så har det prenumerationer på kontantbetalning där prenumeranterna betalar in en summa varje månad. Och detta använder du för att köpa tjänsten kontantbetalning av olika företag. Dvs dom tillåter kontantbetalning och får en ersättning av ditt företag för det.

På så viss uppnår ni som vill att det skall finnas kontantbetalning, att det finns. Och så betalar ni vad det kostar.

Oj, vad realistiskt. Annars kan man tycka att det är väldigt realistiskt att de papperslappar staten säger är värda något ska accepteras av den som är näringsidkare. Jag själv har noll problem att ta betalt i kontanter.
Citera
2025-05-10, 20:53
Medlem
Citat:

Man har som bank fått ett tillstånd med stor konkurrensbegränsning eftersom det är svårt att få banktillstånd vilket gynnat dom enormt så dom kan göra vad dom vill med kunderna.

Citat:
Det är fritt fram att starta en bank. Det är inte svårt. Det som inbillar sig att det finns någon fördel coh pengar att tjäna på att starta en bank bör ju göra det.

Säger du inte emot dig själv? Vem som helst fattar att det inte är så lätt att starta en bank, resten av ditt svammel orkar jag inte ens kommentera. Verklighetsfrånvänt.
Citera
2025-05-11, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadhandemedlivet
Säger du inte emot dig själv? Vem som helst fattar att det inte är så lätt att starta en bank, resten av ditt svammel orkar jag inte ens kommentera. Verklighetsfrånvänt.
Det första var det Blatteman som skrev i inlägg 106.

Mitt citat av honom blev inte korrekt, så därför ser det ut som jag skrivit det.

Det är tvärtom inte alls svårt att starta en bank. Du bara anställer en kompetent VD som anställer personer med rätt kompetens. De sätter ihop en kvalificerad ansökan till FI. Och sedan är det bara att köra.

Då berättar du att du har svag verklighetskontakt.
Citera
2025-05-11, 09:39
Medlem
Citat:
Oj, vad realistiskt.
Ja, med mitt förslag så ordnar ni som vill att kontanter accepteras att det blir så.

Citat:
Annars kan man tycka att det är väldigt realistiskt att de papperslappar staten säger är värda något ska accepteras av den som är näringsidkare.
Här säger du att du vill inte ta kostnaderna och eländet med kontanter. Men du vill att gänget med större våldskapital skall tvinga andra att ta det eländet.

Ser du ingen som helst bris med ditt beteende.
Citera
2025-05-11, 09:39
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Jag har inget emot det kontantlösa samhället men jag kan ändå känna att det borde vara lagstadgat att företag verksamma i Sverige bör vara skyldiga att hantera landets valuta. Av princip.
Citera
2025-05-11, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Handlare bör ha rätt att ta betalt hur dom vill. Det finns andra metoder att hjälpa kontanthandeln.
Tex bör handlare tillåtas att lägga på avgift när kunden betalar med kort eller swish.
Det kommer få fler att börja använda kontanter igen och desto fler som använder kontanter desto sämre blir det för kontantlösa handlare.

Vidare så bör bankerna vara skyldiga att hantera kontanter på sina kontor. Vad är egentligen poängen med ett bankkontor som inte hanterar kontanter? Allt dom gör på ett kontantlöst bankkontor kan göras via telefon och dator.
Så för de företag som gör bedömningen att kontanter är ett mer kostsamt medel att få betalt med så skall de kunna lägga på en avgift för de kunder som betalar kontant?
Citera
2025-05-11, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Så för de företag som gör bedömningen att kontanter är ett mer kostsamt medel att få betalt med så skall de kunna lägga på en avgift för de kunder som betalar kontant?

Det är redan tillåtet och ja det borde även i fortsättningen vara varje handlares rätt.
Tvärtom är däremot inte tillåtet.
Citera
2025-05-11, 18:43
Medlem
Citat:

Den sortens företag finns redan och dom brukar kallas för bank.
Tyvärr är det väldigt hårda regler för att få starta en bank i Sverige.
Citera
2025-05-11, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

Ja, och de som vill ska kunna lägga på en avgift för de som betalar med kort / ge rabatt till de som betalar kontant så att handlaren slipper betala dyra kortavgifter.

Men så är det ju tyvärr inte. Därför behöver vi tvingande lagstiftning.
Citera
2025-05-11, 20:14
Medlem
Citat:
Ja, med mitt förslag så ordnar ni som vill att kontanter accepteras att det blir så.

Här säger du att du vill inte ta kostnaderna och eländet med kontanter. Men du vill att gänget med större våldskapital skall tvinga andra att ta det eländet.

Ser du ingen som helst bris med ditt beteende.
Var realistisk istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in