Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Du har frågat inom inrednings branschen. Jag har talat om veckotidningsbranshen.
Som jag har haft insyn i. Men ingen insyn nu längre. Tidningar betalar arvode för alla olika uppdrag.
Det är ju det de lever på. Att fylla sin blaska med intressanta och läsvärda artiklar.
Som ex En gång när min mamma inte fick ihop till arrendet för sommartorpet, hörde hon av sig till olika veckotidningar,
med ett förslag om hennes renoverade torp. Och hon var inte kändis.
Det var en veckotidning som nappade och skrev en trevlig artikel om renoveringsjobbet med torpet.
Och Mamma fick i arvode exakt det beloppet som arrendet var på, så hon hade nog begärt den summan.
Att min mamma visste att det gick var ju för att hon jobbade på ett stort tidningsförlag.
Obs inte Allt i hemmet. Det fanns inga riktiga inredningstidningar då.
Jag tror inte heller att hus och heminredningsbranshen behöver betala numer.
För vanligt folk tycker att det är en ära att få visa upp sitt hus eller trädgård.
Det ligger i deras eget intresse att få med sitt hus i ett glassigt månadsmagasin.
Och Stoppa Pressarna annonserar efter skvaller på Ciara och Måns,
Det står att publicerade bidrag betalas. Så vad inbillar du dig?
Att kändisar inte tar betalt för sin tid och nyhetsvärdet?
När allting annat kostar i tidningen.
OBS: Jag tror att kändisar och politiker ställer upp på intervjuer gratis när det gäller deras
jobb. För det är ju i deras eget intresse. Men hemma-hos-reportage ligger nog inte i deras intresse eller att berätta om sina liv.
För att höja tidningsbilagorna.
Vi talar om nutid, och då vet chefredaktören ifråga garanterat bättre än du vad som gäller.
Och hon skriver att inga tidningar i Sverige, oavsett bransch, betalar dem de skriver om.
Fram med fakta från någon annan chefredaktör, annars gäller det som den jag hänvisar till skriver.
Stoppa pressarna betalar folk som
tipsar, för
tipset. De betalar inte kändisar för
reportage som du påstår.
Tidningar lever på att skriva reportage ja, men de betalar inte dem de skriver om. Varför skulle de göra det när folk ställer upp gratis för publicitet?
Skvallertidningar, som SP, skriver ofta om folk utan att ens kontakta dem (undantaget när de frågar om de har en kommentar), och vanliga veckotidningar gör intervjuer, ofta med folk/kändisar som är aktuella på ett eller annat sätt,
men de betalar inte för intervjun.
Att kändisar skulle tipsa om skvaller om sig själva är inte sannolikt. SP och andra vill ju ha skandalöst skvaller (missbruk, otrohet, skilsmässa etc), och att sprida sånt om sig själv är inte många beredda att göra, speciellt inte för nån ynka tusenlapp som är vad ett skvallertips ger.