2025-05-10, 21:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Men är inte SE väldigt lik Christer Pettersson?

På vilket sätt då?

Kan inte se några likheter.

Tyvärr har jag endast träffat CP IRL. Man kan få en annan bild när man ser folk live.

En del är betydligt mindre än vad de har framstått som i rutan. Andra är mäktigare.

CP hade en ohygglig aura som påverkade omgivningen. Det var som om tid och rum kröktes runt honom.

Det går att jämföra löpsteget i alla fall. Finns klipp på när båda springer.

Finns det nåt där CA sträcker ut benen?
Citera
2025-05-10, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
På vilket sätt då?

Kan inte se några likheter.

Tyvärr har jag endast träffat CP IRL. Man kan få en annan bild när man ser folk live.

En del är betydligt mindre än vad de har framstått som i rutan. Andra är mäktigare.

CP hade en ohygglig aura som påverkade omgivningen. Det var som om tid och rum kröktes runt honom.

Det går att jämföra löpsteget i alla fall. Finns klipp på när båda springer.

Finns det nåt där CA sträcker ut benen?

Jag försökte skoja lite efter att ha tagit en Rotebroare.

Efter att ha blivit frikänd för mordet på Olof Palme i Svea hovrätt den 12 oktober 1989 lämnade Christer Petterson sin lägenhet framför pressuppbådet och gick in till sin granne. I händerna hade han bland annat två flaskor med Baileys och en flaska Explorer Vodka.[2]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rotebroare
Citera
2025-05-10, 21:30
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag försökte skoja lite efter att ha tagit en Rotebroare.

Efter att ha blivit frikänd för mordet på Olof Palme i Svea hovrätt den 12 oktober 1989 lämnade Christer Petterson sin lägenhet framför pressuppbådet och gick in till sin granne. I händerna hade han bland annat två flaskor med Baileys och en flaska Explorer Vodka.[2]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rotebroare

Misstänkte det. Tänkte fråga om du hade druckit men valde att ge ett seriöst svar.

Du går verkligen in för det här i detalj!

Ja, det var väl strax före rotebroaren som CP hade svurit dyrt och heligt på att aldrig dricka igen?

Har för mig att Aschberg sa det i ett TV-inslag.
Citera
2025-05-10, 21:32
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
//
Det hölls möte i Pretoria med svenska utredare och sedan lades locket på.

Var det där och då som Krister Peterssons utredning av Stig Engström och hans kontaktnät stoppades och han inte såg någon annan utväg än att deklarera att "vi kommer inte runt Stig Engström"?
Visst skickades svenska utredare till Sydafrika, men det var på 90-talet efter att Solveig Riberdahl hade fått ett intressant brev (det brev som snabbt läckte ut och som publicerades av Expressen 1996-10-04). Senaste PU under Krister Peterssons ledning visade aldrig något intresse för Sydafrika, utöver att de 2019 verkar ha försökt luska lite kring uppgiftslämnaren i det där brevet till Riberdahl:
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:HBO11021-00-D
Senast redigerad av Draifos 2025-05-10 kl. 21:35.
Citera
2025-05-10, 21:35
Medlem
Citat:
Misstänkte det. Tänkte fråga om du hade druckit men valde att ge ett seriöst svar.

Du går verkligen in för det här i detalj!

Ja, det var väl strax före rotebroaren som CP hade svurit dyrt och heligt på att aldrig dricka igen?

Har för mig att Aschberg sa det i ett TV-inslag.

Trots allt pekade Lisbet Palme ut Christer Pettersson som Olof Palmes mördare och vad jag vet så höll hon fast i det till hennes död.
Jag undrar om KP hade pekat ut SE som gm om Lisbet hade varit i livet?
Citera
2025-05-10, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Visst skickades svenska utredare till Sydafrika, men det var på 90-talet efter att Solveig Riberdahl hade fått ett intressant brev (det brev som snabbt läckte ut och som publicerades av Expressen 1996-10-04). Senaste PU under Krister Peterssons ledning visade aldrig något intresse för Sydafrika, utöver att de 2019 verkar ha försökt luska lite kring uppgiftslämnaren i det där brevet till Riberdahl:

"Med bara två dagar kvar till onsdagens presentation av åklagarens beslut i Palmeutredningen avslöjar brittiska The Guardian uppgifter om svensk polis utredningsåtgärder under våren.

Flera bedömare har gått ut med att det är Skandiamannen som kommer att presenteras som gärningsman – men andra har pekat på det så kallade Sydafrikaspåret.

Enligt The Guardian var Palmeutredarna i Sydafrika så sent som den 18 mars där man i huvudstaden Pretoria mötte företrädare för den sydafrikanska säkerhetstjänsten."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dafrika-i-mars
Citera
2025-05-10, 21:40
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Trots allt pekade Lisbet Palme ut Christer Pettersson som Olof Palmes mördare och vad jag vet så höll hon fast i det till hennes död.

Framför allt hade ju LP kunnat ge SE alibi på två sekunder. På över 30 år ställde ingen frågan till LP: ”Hade du ett samtal med en 52-årig man i rock och handledsväska”?

Inte ens KP:s gäng ställde den frågan.
Citera
2025-05-10, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Om du hade lyssnat på podden så talar GB mot slutet av intervjun om kontakter med Krister Petersson och att de sände utredare i mars årtal minns jag inte, 2017 eller 2020 tror jag det var. En nyhet alltså.
Citera
2025-05-10, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Framför allt hade ju LP kunnat ge SE alibi på två sekunder. På över 30 år ställde ingen frågan till LP: ”Hade du ett samtal med en 52-årig man i rock och handledsväska”?

Inte ens KP:s gäng ställde den frågan.

Om jag minns rätt så var tanken att PU skulle ha ett samtal med LP men hon avled innan man kom till skott.
Citera
2025-05-10, 21:47
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Om jag minns rätt så var tanken att PU skulle ha ett samtal med LP men hon avled innan man kom till skott.

Ja, men Mårten har sagt att det var från PU:s håll det strulade. KP fick visst ett olägligt ryggskott.

Märkligt att det ska behöva påverka något. PU borde ha kunnat skicka Hans Melander istället.

KP kanske inte ville höra det förmodade svaret från LP.
Senast redigerad av Knattarna 2025-05-10 kl. 21:50.
Citera
2025-05-10, 21:49
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Kan hända att det hade varit för känsligt rent medialt.

LP blev en bromskloss för utredningen?

P.S. Innan du försvinner in i Rotebro-dimman:

Vet du vilket förhör det var med AK som var hemligstämplat en gång i tiden?

Ser att det glunkas om det för 15+ år sedan ...
Citera
2025-05-10, 21:54
Medlem
Citat:
Kan hända att det hade varit för känsligt rent medialt.

LP blev en bromskloss för utredningen?

P.S. Innan du försvinner in i Rotebro-dimman:

Vet du vilket förhör det var med AK som var hemligstämplat en gång i tiden?

Ser att det glunkas om det för 15+ år sedan ...

Jag tror att det var det här förhöret.

"Anette Kohut om bil i hög fart på Kammakargatan i riktning mot Norrtull"

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EDE9980-00
19860319
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här