2025-05-10, 19:27
Medlem
Knattarnas avatar
”Det enda jag tänker på när jag ser åklagare Krister Petersson är Palmemordets alla offer. Han har nu sällat sig till dem och han gjorde det frivilligt, ty de som ger sig in i utredningen har en benägenhet att strax tappa omdömet.

Den är som en ond grekisk saga. Poliser, åklagare, journalister och privatspanare ger sig in i grottans dunkel och hoppas finna visdomens källa. De lockas av en sång, den är så vacker att den omöjligen går att motstå, de följer tonerna längre och längre in i grottans labyrinter, mörkret sluter sig om dem.

Ingen vet vad som sker sedan för dramat är inte synligt. Det utspelar sig i huvudet på den som gått in i mörkret. När åklagaren, polisen, privatspanaren eller journalisten åter visar sig i grottans mynning lockas han, det är alltid en han, inte längre av de oemotståndliga tonerna.

Nu rids av han av ett inre tvång. Han måste meddela världen att han funnit Sanningen.

Han ser inte ut som en eremit med långt tovigt skägg och trasiga kläder. Han ser inte ut som en religiös dåre som med uppspärrade ögon viftar med den heliga skriften.

Han ser ut som du och jag. Men han går omkring på gator och torg, i möteslokaler och tv- och radiostudior. Han rycker förbipasserande i ärmen och säger: Jag Vet!

Alla har de sin egen sanning. Det är grottans förbannelse.

/.../

Man tar sitt förstoringsglas och letar efter fingeravtryck.

Palmeutredningen gjorde tvärtom. Man började med att fantisera och fortsatte med att kraftfullt undersöka sina fantasier.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...-senaste-offer
Citera
2025-05-10, 20:20
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Varför nämner han inte samtalet på två minuter med väktarna då, istället för att smyga fram tiden?

Därför att Stig Engström inte kunde föreställa sig i sin vildaste fantasi att det 30 år senare skulle finnas fånar som trodde att han sköt Olof Palme.
Citera
2025-05-10, 20:39
Medlem
Öppen fråga.

Tror ni att Hans Holmer gjorde ett seriöst försök att lösa mordet eller ville han att allt skulle försvinna i en grå dimma?
Citera
2025-05-10, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Palmemordet. Sydafrikaspåret. Palmeåklagaren. Statsministern och FN-chefen.

Idag intervjuas den svenska forskaren Göran Björkdahl, som arbetat som senior rådgivare hos SIDA på olika ambassader i Afrika,
Flera nya och häpnadsväckande avslöjanden...som tidigare inte kommit ut!!!!
Intervjuad Göran Björkdahl
Producent och Intervjuare Thomas Gjutarenäfve

https://youtu.be/HHoPua1NtbU?si=WCELj2etCA18h9dM

Har lyssnat och fick uppfattningen att grupperingar i Sydafrika ville desinformera PU med hjälp av Göran Björkdahl och särskilt när utredningen inriktades på den avlidne Stig Engström.

Det hölls möte i Pretoria med svenska utredare och sedan lades locket på.

Var det där och då som Krister Peterssons utredning av Stig Engström och hans kontaktnät stoppades och han inte såg någon annan utväg än att deklarera att "vi kommer inte runt Stig Engström"?

Ja så kan det vara....har för mig att de nämde Sydafrikaspåret som hastigast under deras "roliga timme"

IC borde tala ut men den socialdemokratiska rörelsen kommer han dö för.
Tänkte du på i samtalet att IC hade trött ifrågasatt LP utpekande av CP.

Upplever denna GB som seriös , som vill veta sanningen om mordet.
Gandi som var här på OP begravning och samtidigt skrev på för Bofors......fy fan!
Citera
2025-05-10, 20:46
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Därför att Stig Engström inte kunde föreställa sig i sin vildaste fantasi att det 30 år senare skulle finnas fånar som trodde att han sköt Olof Palme.

Nej, det uteslöt han redan 1986:

"Men jag tänker att jaha det kan ju inte vara jag eftersom jag står en meter framför honom, och han borde se hur jag ser ut, så jag tänker väl, det kan vara två personer med likvärdig utstyrsel."
Citera
2025-05-10, 20:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Öppen fråga.

Tror ni att Hans Holmer gjorde ett seriöst försök att lösa mordet eller ville han att allt skulle försvinna i en grå dimma?

Han gjorde ett seriöst försök, och hade han vetat att JÅS var mannen i ljus rock så hade SE blivit inplockad.
Citera
2025-05-10, 20:51
Medlem
Citat:
Han gjorde ett seriöst försök, och hade han vetat att JÅS var mannen i ljus rock så hade SE blivit inplockad.

Hans Holmer kanske tyckte att SE inte var tillräckligt lik en kurd.
Citera
2025-05-10, 20:58
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

”Inplockad” = häktad? Fria fantasier i så fall.

Om man inte hade nöjt sig med JA hade man väl frågat några vittnen till. Det är inte svårare än så. Man hade bara frågat 3-4 av cirka 20 vittnen och poliser, så det fanns många kvar att beta av.
Citera
2025-05-10, 21:06
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Hans Holmer kanske tyckte att SE inte var tillräckligt lik en kurd.

Tror inte att det hade spelat någon roll om Holmér ställts inför tunga indicier.

Han ger ett lyssnande och resonerande intryck på alla ljudklipp.

Han var heller inte den ende som fått för sig att SE uppträdde i ljus rock i TV-inslaget.
Citera
2025-05-10, 21:17
Medlem
Citat:
Tror inte att det hade spelat någon roll om Holmér ställts inför tunga indicier.

Han ger ett lyssnande och resonerande intryck på alla ljudklipp.

Han var heller inte den ende som fått för sig att SE uppträdde i ljus rock i TV-inslaget.

Men är inte SE väldigt lik Christer Pettersson?
Citera
2025-05-10, 21:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Men är inte SE väldigt lik Christer Pettersson?

På vilket sätt då?

Kan inte se några likheter.

Tyvärr har jag endast träffat CP IRL. Man kan få en annan bild när man ser folk live.

En del är betydligt mindre än vad de har framstått som i rutan. Andra är mäktigare.

CP hade en ohygglig aura som påverkade omgivningen. Det var som om tid och rum kröktes runt honom.

Det går att jämföra löpsteget i alla fall. Finns klipp på när båda springer.

Finns det nåt där CA sträcker ut benen?
Citera
2025-05-10, 21:28
Medlem
Citat:
På vilket sätt då?

Kan inte se några likheter.

Tyvärr har jag endast träffat CP IRL. Man kan få en annan bild när man ser folk live.

En del är betydligt mindre än vad de har framstått som i rutan. Andra är mäktigare.

CP hade en ohygglig aura som påverkade omgivningen. Det var som om tid och rum kröktes runt honom.

Det går att jämföra löpsteget i alla fall. Finns klipp på när båda springer.

Finns det nåt där CA sträcker ut benen?

Jag försökte skoja lite efter att ha tagit en Rotebroare.

Efter att ha blivit frikänd för mordet på Olof Palme i Svea hovrätt den 12 oktober 1989 lämnade Christer Petterson sin lägenhet framför pressuppbådet och gick in till sin granne. I händerna hade han bland annat två flaskor med Baileys och en flaska Explorer Vodka.[2]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rotebroare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in