2025-05-09, 09:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Attackcykeln
Fel kön, fel hudfärg, för ung.

Här kommer ytterligare ett textfragment, som säger en del om miljö och persongalleri:

I en papperspåse i väskan under sängen hade Ka en flaska sherry. De fyra dvärginnorna som hon delade husvagn med var samtliga upptagna av något spektakel, så hon hade hela dagen på sig att berusa sig. Att i ensamhet desinficera minnet med sprit, tvätta huvudet rent från de senaste vansinnigheterna som tagit sig in från yttervärlden, och skaffa mod, få fatt i de egna idéerna. De djärva, som skulle ta henne därifrån, med eller utan Glauer.

Måste vara "Skynda, kom och se" av Lotta Lundberg. En familjemedlem till mig har läst boken. Lotta är en vit kvinna och äldre än Johannes (född 1961).
Citera
2025-05-09, 11:44
Medlem
Attackcykelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Måste vara "Skynda, kom och se" av Lotta Lundberg. En familjemedlem till mig har läst boken. Lotta är en vit kvinna och äldre än Johannes (född 1961).

Det stämmer alldeles utmärkt.
Boken handlar om en trupp med kortväxta som flyr Kontinentaleuropa när farliga vindar börjar blåsa i mitten av 1930-talet. De hamnar i miniatyrstaden Liliputia på Gröna lund. Det är en läsvärd bok som förtjänar större uppmärksamhet.

Över till dig, anwe8.
Citera
2025-05-09, 11:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Attackcykeln
Det stämmer alldeles utmärkt.
Boken handlar om en trupp med kortväxta som flyr Kontinentaleuropa när farliga vindar börjar blåsa i mitten av 1930-talet. De hamnar i miniatyrstaden Liliputia på Gröna lund. Det är en läsvärd bok som förtjänar större uppmärksamhet.

Över till dig, anwe8.

Tack.

Här kommer mitt bidrag:

Satan, tvärtom, är mager, asketisk och fanatiskt hängiven av logik. Han läser Machiavelli, Ignatius av Loyola, Marx och Hegel; han är kall och barmhärtig mot mänskligheten, ur en slags matematisk barmhärtighet. Han är fördömd att alltid göra det som är mest motbjudande för honom: att bli en slaktare, för att avskaffa slaktandet, att offra lamm så att inga fler lamm ska slaktas, att piska människor med piskor så att de lär sig att inte låta sig piskas, att avklä sig alla skrupler i namn av en högre skruplighet, och att utmana mänsklighetens hat på grund av sin kärlek till den – en abstrakt och geometrisk kärlek.
Senast redigerad av anwe8 2025-05-09 kl. 12:29.
Citera
2025-05-09, 13:32
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Tack.

Här kommer mitt bidrag:

Satan, tvärtom, är mager, asketisk och fanatiskt hängiven av logik. Han läser Machiavelli, Ignatius av Loyola, Marx och Hegel; han är kall och barmhärtig mot mänskligheten, ur en slags matematisk barmhärtighet. Han är fördömd att alltid göra det som är mest motbjudande för honom: att bli en slaktare, för att avskaffa slaktandet, att offra lamm så att inga fler lamm ska slaktas, att piska människor med piskor så att de lär sig att inte låta sig piskas, att avklä sig alla skrupler i namn av en högre skruplighet, och att utmana mänsklighetens hat på grund av sin kärlek till den – en abstrakt och geometrisk kärlek.

Ännu långskott från mig: Ur Djävulen och Gud av Mare Kandre?
Citera
2025-05-09, 14:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Ännu långskott från mig: Ur Djävulen och Gud av Mare Kandre?

Fel.

Författaren tog självmord i London på 1980-talet.
Citera
2025-05-10, 10:39
Avslutad
Citat:
Tack.

Här kommer mitt bidrag:

Författaren föddes i kejsardömet Österrike-Ungern i början av 1900-talet.
Citera
2025-05-10, 11:41
Medlem
Kenpos avatar
Citat:
Författaren föddes i kejsardömet Österrike-Ungern i början av 1900-talet.

Bör väl vara Arthur Koestler då? Men citatet kan jag inte placera direkt. Gissar slumpmässigt på Natt klockan tolv på dagen.
Senast redigerad av Kenpo 2025-05-10 kl. 11:51.
Citera
2025-05-10, 12:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kenpo
Bör väl vara Arthur Koestler då? Men citatet kan jag inte placera direkt. Gissar slumpmässigt på Natt klockan tolv på dagen.

Korrekt - avseende både författare och titel. Citatet hämtades ur Koestlers "Natt klockan tolv på dagen".

Koestlers magnum opus, som anses vara en av de mest inflytelserika skildringarna av Stalintiden, publicerades 1940. Romanens huvudperson är kommunisten Rubasjov, som åtalas i något som påminner om Moskvarättegångarna. I dessa så kallade "skenrättegångar", som i verkligheten ägde rum 1936–1938, anklagades och dömdes ledande bolsjeviker till döden.

Över till dig!
Senast redigerad av anwe8 2025-05-10 kl. 13:11.
Citera
2025-05-10, 18:02
Avslutad
Citat:

I och med att du svarade rätt så är det din tur att leverera ett citat ur en bok.
Citera
2025-05-10, 20:28
Medlem
Kenpos avatar
Tack. Här alltså nästa stycke att placera rätt:

Citat:
Han var just nu lycklig över att befinna sig i sällskap med gott vin, som han med orätt ansåg sig vara en kännare av, och med sköna kvinnor, som han visste allt om, men han skulle också ha varit road av att dricka kaffe i sällskap med några gamla kvinnor i urblekta svarta klänningar, innanför de vitkalkade väggarna i ett fattighus. Han kände sig hemma i sin kostym som hade burits av en förnäm eunuck vid det kejserliga hovet i Kina, och han kunde mycket väl ha gällt som en intrigant och begåvad gammal eunuck, som har tagit en genväg till överlägsenhet och likgiltighet, och som från sin egen upphöjda ståndpunkt betraktar mindre okonstlade människors krumsprång med sympati och utan fördomar.
Citera
2025-05-11, 15:47
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Tack. Här alltså nästa stycke att placera rätt:

Känns franskt. Marguerite Duras?
Citera
2025-05-11, 16:06
Medlem
NoTruces avatar
Gissar också på franskt. Stendhal, Rött och svart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in