2025-05-08, 19:42
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Det beror snarare på att Tesla saknar tekniken. Dom ligger långt efter sina konkurrenter.

Trist för Tesla om de behöver lägger till Lidar för att öka tillförlitligheten. Då är hela deras gigantiska katalog med inspelning värdelös eftersom den saknar den indatan. Jag är övertygad om att de någon gång kommer behöva avvika från spåret med bara vanliga kameror och ingen radar/lidar.
Citera
2025-05-08, 19:45
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Angående FSD och konkurrens och att det bara är möjligt om man har total vertical integration:
Här är en ny aktör jag hittat som gått lite under lidarn
https://aurora.tech/
Grundat av han som var CTO på Googles satsning på autonomi.

Delvis egenutvecklad teknik.
Delvis byggt på Nvidia DRIVE

Dagsaktuellt framsteg och bevis på var de är på utvecklingskurvan:
https://www.youtube.com/watch?v=TZv1krlPfb4

40 mil utan någon bakom ratten men ganska säker på att det finns en safety driver med stoppknapp rakt bakom kameran eller via tele-op. Har de inte det så är de så självsäkra så jag genast måste vikta om lite aktier och vara lång i $AUR. Men ärligt talat: 100 på att de har en tele-op saftey driver som iaf kan trycka på bromsen.

Men det är som jag sagt tidigare:
FSD unsupervised kommer lösas och godkännas först på landsväg och motorväg. Städer kommer sen.
Det gäller alla tillverkare.

Jag ville bara kasta in detta i tråden som ytterligare ett bevis på att Tesla inte är en magisk enhörning som ensamma kommer lösa FSD. Det är uppenbart att det blir fler och fler system som är seriösa konkurrenter. Inte tvärt om.

Låt oss säga att unsupervised blir lagligt i Europa 2030 och att alla nya bilar grejar det på motorväg och landsväg men inte alla grejjar det inne i städerna.

Finns incitamentet kvar att betala för stadskörningsdelen om man kan få landsvägskörningen gratis från alla andra bilmärken (och även stadskörning inkluderat i priset av en del)?

FSD är inte triljad-kassakon.

Men det är en nödvändig teknik för alla fordon efter 2030 för att de ska vara konkurrenskraftiga. Men alla nya fordon kommer ha det iaf på landsväg.

Mercedes had redan billar som är autonomt självkörande på vissa motorvägssträckor. Finns också självkörande lågfartssystem i drift i vissa communities i USA.
Citera
2025-05-08, 20:21
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Mercedes had redan billar som är autonomt självkörande på vissa motorvägssträckor. Finns också självkörande lågfartssystem i drift i vissa communities i USA.

Aurora har unsupervised, och då menar jag inte i pipeline, utan sedan i början på månaden ute i trafiken på kommersiella villkor.

Mercedes är fortf supervised. Lågfartssystemet är waymo antar jag och det är också unsupervised.

Men Tesla som ska ställa ut 10-30 bilar i juni i Austin med saftey drivers eller Teleop har INGEN konkurrens enligt en del här
Citera
2025-05-08, 20:24
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Aurora har unsupervised, och då menar jag inte i pipeline, utan sedan i början på månaden ute i trafiken på kommersiella villkor.

Mercedes är fortf supervised. Lågfartssystemet är waymo antar jag och det är också unsupervised.

Men Tesla som ska ställa ut 10-30 bilar i juni i Austin med saftey drivers eller Teleop har INGEN konkurrens enligt en del här

men zzzzznark det är bara massa trehjulingar med stödhjul du drar fram medans Team Tesla gör final adjustments på sin F1-bil

Aktien rusar idag - kör du shorts eller blir det suit till slut?
Citera
2025-05-08, 20:30
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
men zzzzznark det är bara massa trehjulingar med stödhjul du drar fram medans Team Tesla gör final adjustments på sin F1-bil

Aktien rusar idag - kör du shorts eller blir det suit till slut?

"Final adjustments" - sedan 2014

Jag redovisar allt jag tänker göra eller inte göra i förväg. Backtracka så ser du att jag ser en möjlighet att gå kort som känns säkrare på 300 eller strax över 300. Så nej. Det är frestande då uppgången idag inte är byggd på någonting specifikt men är ok med att missa ett eventuellt stort fall om det sker innan 300.

Det är nu nästan halvvägs in i Q2 och det blir allt mer tydligt att Q2 kommer bli ett minusresultat och gå med förlust. Det är inte rimligt att Tesla kommer att raketa upp på ett knippe robotaxis med saftey-drivers. Men Teslas värdering är ju orimlig. Därav håller jag ut ett tag till med risk att missa fallet.
Citera
2025-05-08, 20:33
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Jag redovisar allt jag tänker göra eller inte göra i förväg. Backtracka så ser du att jag ser en möjlighet att gå kort som känns säkrare på 300 eller strax över 300. Så nej. Det är frestande då uppgången idag inte är byggd på någonting specifikt men är ok med att missa ett eventuellt stort fall om det sker innan 300.

Det är nu nästan halvvägs in i Q2 och det blir allt mer tydligt att Q2 kommer bli ett minusresultat och gå med förlust. Det är inte rimligt att Tesla kommer att raketa upp på ett knippe robotaxis med saftey-drivers. Men Teslas värdering är ju orimlig. Därav håller jag ut ett tag till med risk att missa fallet.

Ja, fan hoppas de tar en rejäl smäll nu i Q2 och aktien tankar ner mot 200 - behöver köpa mer!

Long term är Teslas case fortfarande starkt, även om du tror att Kina och diverse startups lätt kommer både ifatt och kör om. En tio år gammal Model S är fan fortfarande en top-10 elbil
Citera
2025-05-08, 20:38
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Trist för Tesla om de behöver lägger till Lidar för att öka tillförlitligheten. Då är hela deras gigantiska katalog med inspelning värdelös eftersom den saknar den indatan. Jag är övertygad om att de någon gång kommer behöva avvika från spåret med bara vanliga kameror och ingen radar/lidar.
Ja. Det finns ingen anledning till att vägra lidar. Elon är en autistisk barnunge som hellre äventyrar människors säkerhet än erkänner att han haft fel om kameror vs lidar.
Citera
2025-05-08, 20:40
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ja, fan hoppas de tar en rejäl smäll nu i Q2 och aktien tankar ner mot 200 - behöver köpa mer!

Long term är Teslas case fortfarande starkt, även om du tror att Kina och diverse startups lätt kommer både ifatt och kör om. En tio år gammal Model S är fan fortfarande en top-10 elbil
200 är åt helvete för högt, den ska ner till iaf $20. Jag hoppas svenska fonder (inte minst AP fonderna) säljer av nu när dom har chansen. Rapporten var väldigt tydligt, det går extremt dåligt för Tesla.
Citera
2025-05-08, 20:41
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:

Nu har jag ju lärt mig att dåligt resultat inte nödvändigtvis innebär att Tesla går ned.
Det är därför jag avvaktar med korta positioner.

Long term case kan faktiskt vara starkt. Fram för allt om Groklon lämnar till en CEO som driver företaget ist för att fokusera på nya transgenderlagar i Colorado som var dagens fokusområde tydligen.

Men riktigt så long term är inte jag. Jag är inte trader med superkorta innehav men försöker ha horisonter på 6 månader till 2 år på mina investeringar och koppla dem till förändringar i världen. Det passar mig bra. Förstår att andra kan ha längre horisonter. Tesla är undantaget där jag då jag är inne är väldigt kort.

Tesla som det styrs nu kommer ha några jobbiga år igen.
Citera
2025-05-08, 20:47
Medlem
DVikings avatar
Citat:
200 är åt helvete för högt, den ska ner till iaf $20. Jag hoppas svenska fonder (inte minst AP fonderna) säljer av nu när dom har chansen. Rapporten var väldigt tydligt, det går extremt dåligt för Tesla.

20? Kan vi inte likaväl droppa till 2? Två förlustkvartal på raken nu 2025 och sen har vi KK-värdering från alla tröttbjörnar som satsar hus och fru på att blanka. Bra köpläge för oss som missade 2012
Citera
2025-05-08, 21:01
Medlem
handtralalas avatar
Citat:

Mercedes har dock tagit på sig ansvar för när den kör autonomt, men sant att det måste finnas en fall back-förare.

Lågfartssystem jag tänkte på var mer typ autonoma minibussar inom vissa områden.

Waymo förefaller vara längst fram, ljusår före Tesla, vars level 5 system är något jag tror på när jag ser det hända. Kanske om tio år med nuvarande utvecklingstakt.
Citera
2025-05-08, 21:30
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Det beror snarare på att Tesla saknar tekniken. Dom ligger långt efter sina konkurrenter.

Ehh, det är ett rätt endimensionellt sätt att se på det. De har en helt annan teknisk approach, visst ligger man efter konkurrenterna i utrullningen men potentialen är extremt mycket större när man väl kommer igång. Det är lite som att SonyEricsson hade smartphones år 2002, men den approachen var ett skämt jämfört med vad Apple skulle erbjuda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in