2025-05-07, 21:57
  #85
Medlem
svårt att söka jobb? ni är i fel bransch mina vänner.

- "hej! får jag sommarjobba hos er? jag går första året på min ingenjörsutbildning nu"
-"absolut! skickar du vilken period det gäller så tar jag det med HR!"
- "tackar tackar"

året efter:

-"hej. får jag sommarjobba hos er i år igen? kan jag få en lönejustering?"
-"absolut! skickar du vilken period det gäller så tar jag det med HR! jag justerar upp din lön med 4000kr"
- "tackar tackar"

året efter det:

- "hej. jag tar examen till sommaren. hur ser det ut med fast anställning?
- "hej! klart du ska ha fast anställning, vad är ditt löneanspråk?"

ja, ungefär så enkelt har det varit för mig... förstår inte hur ni misslyckas
Citera
2025-05-07, 22:02
  #86
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Du är medveten om att arbetsmarknaden fungerar på samma sätt i Norge va, eller tror du att man står och delar ut jobb till alla nyutexaminerade från videregående och högre utbildning i Norge?






Du slår fantamej rekord i idioti mer eller mindre varje dag här inne. Det är rätt starkt, faktiskt.
Selvsagt, men det er jo mange svensker som kommer hit for å søke arbeid, ikke omvendt.

Så mye for "konge og faderland"




Hva tror du han gjør som er dumt?
Citera
2025-05-07, 22:11
  #87
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drepe
Selvsagt, men det er jo mange svensker som kommer hit for å søke arbeid, ikke omvendt.

Så mye for "konge og faderland"

Självklart. Lönerna är högre i Norge. Jag har själv bott och arbetat i Norge i 11 år.

Det har inte så mycket med patriotism, eller brist på sådan, att göra.


Citat:
Ursprungligen postat av drepe
Hva tror du han gjør som er dumt?

Han är socialdemokrat och klarar inte av att räkna. Det bör räcka som svar.
Citera
2025-05-07, 22:51
  #88
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Självklart. Lönerna är högre i Norge. Jag har själv bott och arbetat i Norge i 11 år.

Det har inte så mycket med patriotism, eller brist på sådan, att göra.




Han är socialdemokrat och klarar inte av att räkna. Det bör räcka som svar.
Ja, det har med patriotisme og nasjonalisme å gjøre. Hvis du var patriot, ville du selvfølgelig vært i ditt eget land og bygget det opp i stedet for å snylte på andre land, selv om de tilbyr høyere lønninger.

Men ja, kom hit, bo her og påstå at Sverige er bedre. Er det ikke det araberne gjør?

Hva hadde innlegget hans med telling å gjøre?
Citera
2025-05-08, 11:56
  #89
Medlem
Rhodezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Nej, ingen har tagit över min tjänst. Vet du inte vad nedskärningar innebär?

Såklart jag söker andra jobb. Minst 6 stycken i månaden är ett krav från arbetsförmedlingen.
Jag har inte skrivit att någon som ens antyder att någon skulle ha tagit över din tjänst.
Så det är Arbetsförmedlingens krav som anger hur många jobb du söker eller? Det är inte att du känner en skyldighet att skaffa dig ett jobb och sluta ligga andra till last?
Citera
2025-05-08, 12:04
  #90
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhodez
Jag har inte skrivit att någon som ens antyder att någon skulle ha tagit över din tjänst. Så det är Arbetsförmedlingens krav som anger hur många jobb du söker eller? Det är inte att du känner en skyldighet att skaffa dig ett jobb och sluta ligga andra till last?

Det som styr antalet jobb jag söker är hur många det finns som är relevanta för mig. Relevanta innebär alltså att jag har någon form av dokumenterad kompetens eller erfarenhet av dem, samt att de ligger inom rimligt avstånd. Ibland finns inte sex stycken sådana och då får jag fylla ut genom att söka nåt jobb som jag inte har skuggan av en chans att få, bara för att kravet är sex stycken. Men det kan också bli åtta eller tolv, beroende på hur läget är.

Jag är en tillgång i alla sammanhang jag befinner mig och är aldrig någon till last.
Citera
2025-05-08, 12:06
  #91
Medlem
Rhodezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det som styr antalet jobb jag söker är hur många det finns som är relevanta för mig. Relevanta innebär alltså att jag har någon form av dokumenterad kompetens eller erfarenhet av dem, samt att de ligger inom rimligt avstånd. Ibland finns inte sex stycken sådana och då får jag fylla ut genom att söka nåt jobb som jag inte har skuggan av en chans att få, bara för att kravet är sex stycken. Men det kan också bli åtta eller tolv, beroende på hur läget är.

Jag är en tillgång i alla sammanhang jag befinner mig och är aldrig någon till last.
Givetvis ligger du övriga befolkningen till last genom att leva på bidrag eller A-kassa. Verklighetsfrånvänt påståenden.

Varför tar du inte ett jobb som pott-kusk inom äldrevården? Det skrivs frekvent att de har svårt att värva personer som kan ordentlig svenska.
Citera
2025-05-08, 12:16
  #92
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhodez
Givetvis ligger du övriga befolkningen till last genom att leva på bidrag eller A-kassa. Verklighetsfrånvänt påståenden.

Varför tar du inte ett jobb som pott-kusk inom äldrevården? Det skrivs frekvent att de har svårt att värva personer som kan ordentlig svenska.

Arbetslösa hjälper till att hålla nere räntorna, så ibland är det viktigaste jobbet man kan göra att inte göra nåt jobb alls. Men jag ger även både pengar och några timmar i veckan åt en ideell förening, så jag gör samhällsnytta ändå. Kanske rentav mer än dig.

Vårdyrket är jätteviktigt, men det passar inte alla och jag är en av dem. Dessutom: behöver man vara utbildad undersköterska för att få fast tjänst i äldreomsorgen i min kommun, så det är inte ett relevant jobb för mig. Dessutom 2: nedskärningar gör att även undersköterskor går arbetslösa nu, trots att det finns behov i form av en åldrande befolkning. Minskade statsbidrag från den blåbruna regeringen gör att det inte finns pengar att anställa helt enkelt. Farmor får många gånger leva med en otorkad bakdel. Påverka gärna det med röstsedeln nästa gång du får möjlighet.
Citera
2025-05-08, 12:18
  #93
Medlem
Rhodezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Arbetslösa hjälper till att hålla nere räntorna, så ibland är det viktigaste jobbet man kan göra att inte göra nåt jobb alls. Men jag ger även både pengar och några timmar i veckan åt en ideell förening, så jag gör samhällsnytta ändå. Kanske rentav mer än dig.

Åter igen så vet du absolut ingenting om nationalekonomi och hur sambandet mellan räntor och arbetslöshet ser ut. Ska jag förhöra dig i nationalekonomi så får vi se hur bra det går? Du kan absolut inte lära mig någonting om nationalekonomi. Det framgår kontinuerligt av det du skriver att du inte förstår något alls.
Citera
2025-05-08, 12:21
  #94
Medlem
Rhodezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Vårdyrket är jätteviktigt, men det passar inte alla och jag är en av dem. Dessutom: behöver man vara utbildad undersköterska för att få fast tjänst i äldreomsorgen i min kommun, så det är inte ett relevant jobb för mig. Dessutom 2: nedskärningar gör att även undersköterskor går arbetslösa nu, trots att det finns behov i form av en åldrande befolkning. Minskade statsbidrag från den blåbruna regeringen gör att det inte finns pengar att anställa helt enkelt. Farmor får många gånger leva med en otorkad bakdel. Påverka gärna det med röstsedeln nästa gång du får möjlighet.
Jo det passar perfekt så att du slutar gå på A-kassa och måste bli försörjd av mig. Sätt i gång. Spelar ingen roll om det är fast tjänst eller inte.
Citera
2025-05-08, 12:25
  #95
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhodez
Åter igen så vet du absolut ingenting om nationalekonomi och hur sambandet mellan räntor och arbetslöshet ser ut. Ska jag förhöra dig i nationalekonomi så får vi se hur bra det går? Du kan absolut inte lära mig någonting om nationalekonomi. Det framgår kontinuerligt av det du skriver att du inte förstår något alls.

Om jag får förhöra dig i medmänsklighet och solidaritet. Jag har en känsla av att du skulle kugga.

Arbetslösheten är rekordhög i Sverige - en halv miljon människor går arbetslösa. Jag vet vad min situation beror på och har redogjort för det i den här forumtråden och andra. Dina okvalificerade synpunkter påverkar ingenting och betyder ingenting, förutom att de bekräftar den polarisering och oförmåga att förstå varandra som råder i det här samhället. Det är beklagligt, men jag gör vad jag kan för att öka förståelsen.
Citera
2025-05-08, 12:29
  #96
Medlem
Rhodezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Om jag får förhöra dig i medmänsklighet och solidaritet. Jag har en känsla av att du skulle kugga.
Nej då jag tycker det är otroligt osolidariskt att vissa personer ska leva som parasiter på andra när de inte måste. Så sätt igång och ta ett skitjobb. Du lever på mina skattepengar.

Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Arbetslösheten är rekordhög i Sverige - en halv miljon människor går arbetslösa. Jag vet vad min situation beror på och har redogjort för det i den här forumtråden och andra. Dina okvalificerade synpunkter påverkar ingenting och betyder ingenting, förutom att de bekräftar den polarisering och oförmåga att förstå varandra som råder i det här samhället. Det är beklagligt, men jag gör vad jag kan för att öka förståelsen.
Åter igen så fattar du ingenting om vad som driver arbetslöshet. Eller gör du det? Du svarade inte på om jag ska testa dig på kunskaper i nationalekonomi. Vad säger du? Du kan den matrisalgebra som behövs för att förstå hur allt hänger ihop antar jag.
__________________
Senast redigerad av Rhodez 2025-05-08 kl. 12:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in