2025-05-06, 11:09
Medlem
När vi börjar snacka några miljoner hos fogden kanske jag skulle dra till ett annat land. 400tkr är något du kan gneta ihop på ett år inom ditt yrke om du är lite driven.
Citera
2025-05-06, 11:12
Medlem
alisvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik89an
Funderar på om det är värt att arbeta som
inhyrd svetsare inom industrin när man är skuldsatt med över 400.000kr hoss kronofogden?

Tänker man sliter ut sig i onödan dels med en osäker anställning samt dels då man ändå inte vad jag antar får behålla mer än existensminimum av lönen man får ändå?

Känns som man likaväl kan prioritera viktigare saker i sitt liv

Efter en konkurs för 20 år sen stod jag på bar backe med närmare en mille i skulder och sket i allt i några år, sen insåg jag att jag var tvungen att göra rätt för mig. Jag började gnaga på mina skulder och sakta men säkert var jag uppe på noll. Efter som jag var var att leva sparsamt fortsatte jag att spara i stället och nu många år senare sitter jag med en aktieportfölj som är värd långt mer än vad skulderna var. Men det kändes ju givetvis surt när man satt i skiten. Kämpa på så blir du skuldfri..
Citera
2025-05-06, 11:20
Medlem
Paris24s avatar
1) Det är underbart att jobba och träffa människor och egentligen är det inte ett liv om man bara går upp för att se TV.

2) 400k är inte ett särskilt stort belopp och betalas av på 2-3 år, om man fått en uppgörelse så att man slipper räntor.

3) Den man är skyldig är sannolikt ganska glad att få tillbaka ens något så man bör förhandla beloppen.

4) Du han aldrig köpa eller hyra en bostad och alltså aldrig flytta t.ex, om du har en skuld.

Så jobba på.
Citera
2025-05-06, 11:29
Medlem
Citat:
inhyrd svetsare inom industrin när man är skuldsatt med över 400.000kr hoss kronofogden?

Tänker man sliter ut sig i onödan dels med en osäker anställning samt dels då man ändå inte vad jag antar får behålla mer än existensminimum av lönen man får ändå?

Det är dem du är skyldig pengar som sett till att få dina skulder noterade hos kronofogde. KFM. KFM har alltså övertagit ansvaret för att se till att de du är skyldig pengar ska få betalt. KFM är en statlig myndighet och skattefinansierad. Det betyder att t.ex. jag och andra betalar domdotlen (tingsrätten) och KFM för att de du är sjyldig pengar ska få betalt. Åtminstone något av det du har utnyttjat dem för. Sunda människor sätteer sig inte i skuld och de värjer sig för att hamna i KFM.

Hamnar människor ändå hos KFM så kämpar man för att komma loss. De flesta väljer nog att prioritera detta att bli skuldfri i relation till andra och försöker skapa goda relationer till andra genom att inte utnyttja andra.

Du skriver inget om hur du fått din skuld på 400 tkr. Du är relativt ung om vi gissat rätt att du är född 1989. Om du ska leva tills du är 85 år så vore det smart att se till att den noteringen hos KFM försvinner genom att du betalar skulderna. Sen får du vänta 3-5 år innan dina betalningsanmärkningar försvinner och du blir en betrodd person igen. Nu är du inte betrodd och du måste ljuga för alla för att ha någon slags rätt att prioritera i ditt liv. Folk i allmänhet tar avstånd från sådana som du. De kanske bjuder på en kopp kaffe ett par gånger, men när de inser att du bara utnyttjar andra så lär su bli ensam.

Så betala!!
Citera
2025-05-06, 11:31
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Betalar underhåll så klart
Arbetar heltid 40h/vecka

Men blir helt matt fysiskt & psykiskt men vill jobba så klart och göra rätt för mig men känner mig helt hjärndöd av tabletterna/medicinen

Men efter räkningar osv så lever jag på 1500kr i månaden och då är inte mat samt basvaror inräknat

Vet inte hur jag ska gå?

Har kontakt med soc och ersättning därifrån

Sedan föräldrar som tycker man är lat och både pressar och tjatar om att man ska klara allt som alla andra

När jag har barnen så har jag dem med föräldrarna ifall något skulle hända
Vilken sjuk historia du sitter inne med. Men menar du att du arbetar lite då och då? Plus att du får det du fattas till minimum i uppehälle från soc?
Får liksom inte ihop detta. Hur kom skulderna till? Har inte soc rekommenderat dig att tala med någon skuldrådgivare på kommunen?
Problemet är lite dina 2 sjukdomar samtidigt som du är med barnen med dina föräldrar.
Hur ser liksom framtiden ens ut för dig?
Hjälper inte dina föräldrar för att kunna lösa din situation? Eller sitter dom bara passiva och gillar läget?
400 k kan vara sjukt svårt att lösa själv när du inte har regulart arbete.
Citera
2025-05-06, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Vilken sjuk historia du sitter inne med. Men menar du att du arbetar lite då och då? Plus att du får det du fattas till minimum i uppehälle från soc?
Får liksom inte ihop detta. Hur kom skulderna till? Har inte soc rekommenderat dig att tala med någon skuldrådgivare på kommunen?
Problemet är lite dina 2 sjukdomar samtidigt som du är med barnen med dina föräldrar.
Hur ser liksom framtiden ens ut för dig?
Hjälper inte dina föräldrar för att kunna lösa din situation? Eller sitter dom bara passiva och gillar läget?
400 k kan vara sjukt svårt att lösa själv när du inte har regulart arbete.

Just fått en visstidsanställning via bemanning,
Arbetade tidigare heltid inom transport som chaufför men blev av med behörigheten för att köra yrkesmässigt på grund av epilepsi

Därav förlorade jag den inkomst jag hadde för att kunna betala mina skulder varje månad och mina skulder hamnade hoss kronofogden.

När jag vart arbetslös så var jag tvungen att gå på soc bidrag då jag av olika anledningar blev av med min a-kassa

Så fram till nyligen gick jag på soc som enda inkomst innan jag kom in på det jobb jag nu har på 100% inhyrd svetsare på industrin

Frågat och bett om hjälp från föräldrarna men de blir bara irriterad och vägrar ställa upp på t.ex. ett lån för att komma ifrån fogden.

Min styvsyster hjälper de både med barn, ekonomiskt och står som borgenär så att hon kunde som arbetslös köpa en vinterstuga i Kläppen

Framtiden är jag osäker på så lever dag för dag
Senast redigerad av Fredrik89an 2025-05-06 kl. 12:03.
Citera
2025-05-06, 12:05
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:

Gör av med skulderna så fort du bara kan.
Citera
2025-05-06, 12:11
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Krediter och lån
Har två barn födda -15 & -20 och ensamstående
Har epilepsi & adhd

Ta kontakt med kommunens budget och skuldrådgivning, de hjälper dig att förhandla med fordringsägarna.
Citera
2025-05-06, 12:21
Medlem
400 K är peanuts för en svetsare.

Varför drömmer alla äckliga lowlifes alltid om skuldsanering?
Citera
2025-05-06, 12:22
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Just fått en visstidsanställning via bemanning,
Arbetade tidigare heltid inom transport som chaufför men blev av med behörigheten för att köra yrkesmässigt på grund av epilepsi

Därav förlorade jag den inkomst jag hadde för att kunna betala mina skulder varje månad och mina skulder hamnade hoss kronofogden.

När jag vart arbetslös så var jag tvungen att gå på soc bidrag då jag av olika anledningar blev av med min a-kassa

Så fram till nyligen gick jag på soc som enda inkomst innan jag kom in på det jobb jag nu har på 100% inhyrd svetsare på industrin

Frågat och bett om hjälp från föräldrarna men de blir bara irriterad och vägrar ställa upp på t.ex. ett lån för att komma ifrån fogden.

Min styvsyster hjälper de både med barn, ekonomiskt och står som borgenär så att hon kunde som arbetslös köpa en vinterstuga i Kläppen

Framtiden är jag osäker på så lever dag för dag
Helvete mannen du har missat en satans massa saker på vägen. Jag fattar att du INTE får köra tunga foron.
Men sedan har du blivit av med ddin akassa som är sjukt viktig idag. Du dyker ner till botten med soc och skulder på 400 k.
Du har lång väg att vandra mannen om dina föäldrar inte ställer upp.
Kommunens skuld och budgetrådgivning är nog ditt enda hopp.
Har du tur kommer du få skuldsanering. Problemet är kanske att du inte kan jobba heltid med tanke p dina diagnoser.
Hade du varit 100 frisk skulle du kunna jobba röven av dig.
Men i ditt fall tror jag inte det är möjligt samtidigt som du har barn med.
Jag kan bara se att en skuldsanering kan hjälpa dig för det finns inget mer att satsa på.
Citera
2025-05-06, 12:23
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5150-5157
400 K är peanuts för en svetsare.

Varför drömmer alla äckliga lowlifes alltid om skuldsanering?
Har du ens läst TS story så kanske inte 400 k är en peace of cake.
Läs gärna vad han/hon skrivit s kanske du fattar att det inte bara är en baggis.
Citera
2025-05-06, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
När vi börjar snacka några miljoner hos fogden kanske jag skulle dra till ett annat land. 400tkr är något du kan gneta ihop på ett år inom ditt yrke om du är lite driven.
håller med.. jag tänkte ofta att livet var kört efter vissa dumma skulder man dragit på sig, men har idag knappt 150k kvar och känns helt ärligt inte som om livet e slut längre. det löser sig alltid, livet är ganska långt i Sverige iaf...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in