2025-05-05, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Det är ett brott
Jag vet inte. När jag anmält till polis att folk röker hasch i trappuppgången och vägrar lämna. Så har polisen kommit och enbart avhyst dem från platsen med sitt pick, hasch och pack. Så ?
Citera
2025-05-05, 19:36
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
I ett demokratiskt land gäller följande definition för brottsling. Du måste bli dömd av en domstol för att vara en brottsling.

Ja och den som inte är dömd är därmed att betrakta som oskyldig tills annat bevisats i domstol. Det finns inga mellanting i ett demokratiskt land. Bara länder som Nordkorea har sådana definitioner.

Nej du har 100% fel i det. Man kan inte vara båda frikänd/aldrig åtalad/ej dömd och vara en samtidigt vara en brottsling. Måns är inte en brottsling. Inte ens i närheten. Han har har absolut brister, men brottsling är han inte.

Det finns en stor mängd ouppklarade mord. Menar du på fullt allvar att ingen brottsling har gjort sig skyldig till något av dessa mord? Att mörda/dräpa är brottsligt enligt mig.
Citera
2025-05-05, 19:37
Medlem
miamanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
"Bla,bla" i brist på argument?
Jag som privatperson kan inte stämma Ciara för förtal. Men jag hade gärna gjort det om jag haft möjlighet och råd.
Hoppas Måns stämmer Camilla Läckberg för förtal och uppvigling.
Tyvärr är det nog inte möjligt.
Ja du, inga argument verkar ju bita på dig så jag får helt enkelt önska dig lycka till med din stämning! Uppvigling! 😂 Antar att du har lika bra koll på det som förtal..
Citera
2025-05-05, 19:38
Medlem
miamanias avatar
Citat:
"Bla,bla" i brist på argument?
Jag som privatperson kan inte stämma Ciara för förtal. Men jag hade gärna gjort det om jag haft möjlighet och råd.
Hoppas Måns stämmer Camilla Läckberg för förtal och uppvigling.
Tyvärr är det nog inte möjligt.
Ja du, inga argument verkar ju bita på dig så jag får helt enkelt önska dig lycka till med din stämning! Uppvigling! 😂 Antar att du har lika bra koll på det som förtal.. 😅
Citera
2025-05-05, 19:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det finns en stor mängd ouppklarade mord. Menar du på fullt allvar att ingen brottsling har gjort sig skyldig till något av dessa mord? Att mörda/dräpa är brottsligt enligt mig.

Jo men hur ska du göra för att sätta dit varje mördare? Ska du gå på magkänslor och tro? I ett demokratiskt samhälle får vi tyvärr acceptera att några skyldiga mördare kommer att gå fria för att bevis saknas. De är skyldiga, men inte dömda och går det inte att bevisa så är det inte så mycket att göra åt saken. Det är spelets regler och en av demokratins grundpelare.
Citera
2025-05-05, 19:43
Medlem
miamanias avatar
Citat:
Jag vet inte. När jag anmält till polis att folk röker hasch i trappuppgången och vägrar lämna. Så har polisen kommit och enbart avhyst dem från platsen med sitt pick, hasch och pack. Så ?
Du vet alltså inte att det är ett brott att bruka narkotika? Men du vet att kändiskvinnor har ägnat sig åt grova brott som förtal och uppvigling baserat på ditt instagramflöde?
Citera
2025-05-05, 19:44
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jo men hur ska du göra för att sätta dit varje mördare? Ska du gå på magkänslor och tro? I ett demokratiskt samhälle får vi tyvärr acceptera att några skyldiga mördare kommer att gå fria för att bevis saknas. De är skyldiga, men inte dömda och går det inte att bevisa så är det inte så mycket att göra åt saken. Det är spelets regler och en av demokratins grundpelare.

Nej självfallet ska man åtala närt åklagaren tror sig kunna få en fällande dom. Men det är naturligtvis naivt att tro att endast dömda personer är brottslingar . Det går omkring mängder med personer som begått brott utan att dom blivit fällda men det gör inte att dom inte är brottslingar.

Det är handlingen inte domen som avgör om du är brottsling. Du klamrar fast dig vid juridiken som stöttepelare. Lämna den och se verkligheten
Citera
2025-05-05, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miamania
Ja du, inga argument verkar ju bita på dig så jag får helt enkelt önska dig lycka till med din stämning! Uppvigling! 😂 Antar att du har lika bra koll på det som förtal.. 😅
Nej lögnaktiga eller okunniga argument biter inte på mig.
Du kan ju sätta dig in i ämnet genom att googla och läsa på först.
Om du vill bli tagen på allvar får du ju vara påläst.

Men du är ju bara här för att agitera mot skribenter som du inte gillar.
Citera
2025-05-05, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miamania
Du vet alltså inte att det är ett brott att bruka narkotika? Men du vet att kändiskvinnor har ägnat sig åt grova brott som förtal och uppvigling baserat på ditt instagramflöde?
Nej deras Instagramflöde.
Citera
2025-05-05, 19:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Nej självfallet ska man åtala närt åklagaren tror sig kunna få en fällande dom. Men det är naturligtvis naivt att tro att endast dömda personer är brottslingar . Det går omkring mängder med personer som begått brott utan att dom blivit fällda men det gör inte att dom inte är brottslingar.

Det är handlingen inte domen som avgör om du är brottsling. Du klamrar fast dig vid juridiken som stöttepelare. Lämna den och se verkligheten

Vad det handlar om är att man inte ska gå runt och peka ut personer som brottslingar utan bevis. Det hör till ett demokratiskt samhälle att icke dömda personer inte ska behöva gå runt och känna sig stigmatiserade för att personer som du fått för sig att de är "brottslingar".

Det handlar inte bara om juridik. Det handlar om fundamentala demokratiska grundprinciper. Att kall Måns för brottsling är att gå för långt, även om han medgett narkotikamissbruk.
Citera
2025-05-05, 19:56
Medlem
miamanias avatar
Citat:
Nej lögnaktiga eller okunniga argument biter inte på mig.
Du kan ju sätta dig in i ämnet genom att googla och läsa på först.
Om du vill bli tagen på allvar får du ju vara påläst.

Men du är ju bara här för att agitera mot skribenter som du inte gillar.

Tror du behöver googla lite själv innan du startar en rättsprocess mot Camilla Läckberg för uppvigling. Jag tycker varken du verkar påläst eller tar dig på allvar, däremot är du så retligt dum att jag inte kan låta bli att svara dig mot bättre vetande. Det är ju som sagt ingen idé att förklara något för någon som inte begriper.
Citera
2025-05-05, 19:57
Medlem
Citat:
Men du förstår väl själv att om det var ett brott skulle ju ingen våga söka hjälp och behandling.
Så det hade varit väldigt kontraproduktivt av myndigheter.

Men jösses, det är ett brott oavsett vad du tycker eller tänker om det….!

Narkotikastrafflagen:
”1 § Den som olovligen
1. överlåter narkotika,
2. framställer narkotika som är avsedd för missbruk,
3. förvärvar narkotika i överlåtelsesyfte,
4. anskaffar, bearbetar, förpackar, transporterar, förvarar eller tar annan sådan befattning med narkotika som inte är avsedd för eget bruk, eller
5. Innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika
döms för narkotikabrott till fängelse i högst tre år.
Om en gärning som avses i första stycket innebär att gärningsmannen säljer narkotika eller annars befattar sig med narkotika som är avsedd att säljas, döms i stället till fängelse i lägst sex månader och högst tre år.
För narkotikabrott döms även den som olovligen bjuder ut narkotika till försäljning, förvarar eller befordrar vederlag för narkotika, förmedlar kontakter mellan säljare och köpare eller företar någon annan sådan åtgärd, om förfarandet är ägnat att främja narkotikahandel. Straffet är i ett sådant fall fängelse i lägst sex månader och högst tre år.”

Om man ber om hjälp för sitt missbruk får man hjälp och kommer inte bli polisanmäld eftersom det som du själv skriver vore kontraproduktivt.. Socialtjänsten varken vill eller får (utifrån sekretess) polisanmäla någon som söker hjälp… För att åka dit för narkotikabrott måste personen antingen bli tagen av polis med narkotika på sig eller vara narkotikapåverkad vilket bekräftas av provtagning (av polis), att bara erkänna att man använt droger tidigare kommer ingen åka dit för. Å vård kan man dömas till, istället för böter eller fängelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in