2025-05-05, 00:28
Medlem
Månsans avatar
Detta kan vara den mest hjärndöda tråden på internet. En investering kan göras i vad som helst — bostad, veteranbil, konstverk, järnskrot, aktier, gammal vinbutelj, travhäst, 500 kilo kålrötter — som förväntas ge en framtida avkastning, d v s värdeökning eller besparing.

Påståendet att en bostad inte kan vara en investering är ren idioti. En investering behöver inte ens ge pengar, avkastningen kan även utgöras av lägre kostnader. En bostad som inte ökar en krona i värde på 20 år kan alltså vara en investering om de löpande kostnaderna är lägre än de alternativa boendeformer som står till buds.
Citera
2025-05-05, 01:42
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Detta kan vara den mest hjärndöda tråden på internet. En investering kan göras i vad som helst — bostad, veteranbil, konstverk, järnskrot, aktier, gammal vinbutelj, travhäst, 500 kilo kålrötter — som förväntas ge en framtida avkastning, d v s värdeökning eller besparing.

Påståendet att en bostad inte kan vara en investering är ren idioti. En investering behöver inte ens ge pengar, avkastningen kan även utgöras av lägre kostnader. En bostad som inte ökar en krona i värde på 20 år kan alltså vara en investering om de löpande kostnaderna är lägre än de alternativa boendeformer som står till buds.

Dom har bestämt sig att en bostad inte är en investering då den bara kostar pengar. Så det spelar ingenroll vad du skriver. Har själv sålt hus som jag gjort vinst på, jag hade aldrig fått dom pengarna om jag hade placerat dom på börsen. Dom väljer att bo I hyresrätt för det är tydligen ingen kostnad😅
Citera
2025-05-05, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Dom har bestämt sig att en bostad inte är en investering då den bara kostar pengar. Så det spelar ingenroll vad du skriver. Har själv sålt hus som jag gjort vinst på, jag hade aldrig fått dom pengarna om jag hade placerat dom på börsen. Dom väljer att bo I hyresrätt för det är tydligen ingen kostnad😅

Det som gör att en del inte förstår att en bostadsrätt eller eget hus är en investering är nog att de känner att löpande kostnaderna är så mycket högre än den de har i sitt nuvarande bostad, förmodligen en liten eller äldre hyresrätt.

Klarar man inte av räntekostnaderna eller kan amortera av lånet tillräckligt för att se ekonomin förbättras månad för månad så är det nog inte värt det. Då får man istället fokusera på grundproblemet att ens inkomster är för dåliga.
Citera
2025-05-05, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Svaret finns i det du fetade. Det beror på. Det finns varianter där en hyresrätt när man är sjuttio ger mig mer att leva för per år fram till exempelvis åttio, än om jag skulle köpt en billigare bostadsrätt.

När jag är i den åldern vill jag troligen inte ha massor pengar bundna i en bostadsrätt, och att låna upp till bra ränta i den åldern finns helt enkelt inte.
Men då blir det ju inte mycket kvar till barn och barnbarn som det jag svarade på.....
Citera
2025-05-05, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Precis, att äga sitt boende är inte en investering, men att äga aktier är det.
Nu har ju bostäderna gått upp i värde historiskt. Men som jag skrev så investerar vi hus/BR minst lika mycket på börsen som hyrestorskar.
Citera
2025-05-05, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Men då blir det ju inte mycket kvar till barn och barnbarn som det jag svarade på.....
Det beror som sagt på hur länge du tänkt leva och på hur mycket du tänkt lämna efter dig. Alla har inte barn. Alla tror inte de kommer att leva för evigt.
Citera
2025-05-05, 13:07
Medlem
Citat:

En bostad är inte en investering då man inte får något kassaflöde utan bara löpande kostnader. Men visst om du inte vill uppnå ekonomisk frihet är det inget som stoppar dig att kalla din bostad en investering men försök inte lura andra.
Citera
2025-05-05, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Du har förmodligen aldrig bott i ett hus överhuvudtaget med tanke på ditt svar?Du svarade utan problem om detta med hus och hyreslägenhet men hade svårt att svara på hur mycket du spar varje månad? Undra varför? 😅
Du verkar inte fatta skillnaden mellan spekulation och investering. Du råkade ha tur i en stigande marknad.

Citat:
Sist jag sålde hus så gjorde jag en bra vinst och det enda jag hade gjort själv var att byta ut varmvattenberedaren, bytt golv på övervåningen samt målat om huset och allt detta på 3 år så det får man självklart räkna bort från vinsten.
Betalade ingen ränta till banken heller. Hade aldrig fått dom pengarna om jag så hade placerat dom på börsen under samma tid. Hade även kunnat förlorat pengarna om det hade gått illa om man inte hade valt sparkonto som ett säkrare alternativ.
Du verkar ha väldigt dålig erfarenhet?
Du glömde räkna in tiden, materialet, kostnaden för underhåll, el, vatten och all annan skit du betalade under tre år. Exakt. Du glömde driftskostnader. Amatör.

Antingen ljuger du eller så fick du huset gratis vilket bara bevisar poängen ännu mer. Hade marknaden gått ned hade du stått där med byxorna nere.

En investering är något som genererar kassaflöde. Ditt hus kostade dig pengar. Det är en utgift, inte en investering.

Du tror du är smart för att du råkade sälja i en högkonjunktur. Du satsade allt på tur, det är ren dumhet.
Citera
2025-05-05, 13:25
Bannlyst
Citat:
Det här är ekonomisk analfabetism på steroider.

Du har lyckats blanda ihop konsumtion med investering.

Att något KAN öka i värde betyder inte att det är en investering. Det betyder att du spekulerar. Du har exakt samma tänk som de idioter som köpte på toppen och blev ruinerade 2008.
Citat:
Vad i helvete snackar du om? Om något inte ökar i värde och inte ger kassaflöde, men istället kostar dig pengar varje månad, så är det per definition en förlust.

En investering är något som ger dig avkastning utan att du behöver jobba för det. En bostad är oftast ett svart hål där du slänger in pengar i hopp om att framtiden ska rädda dig.

Låtsas du att din soffa är en investering också för att den sparar dig pengar? Du kan ju fortsätta med det
Citera
2025-05-05, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laneslaven
Vad i helvete snackar du om? Om något inte ökar i värde och inte ger kassaflöde, men istället kostar dig pengar varje månad, så är det per definition en förlust.

En investering är något som ger dig avkastning utan att du behöver jobba för det. En bostad är oftast ett svart hål där du slänger in pengar i hopp om att framtiden ska rädda dig.
Om ditt alternativ till eget boende är att bo gratis hos din mamma, så är det självklart en dålig idé rent ekonomiskt att köpa ett eget boende.

Så med den aspekten förstår jag dig till fullo.
Citera
2025-05-05, 13:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om ditt alternativ till eget boende är att bo gratis hos din mamma, så är det självklart en dålig idé rent ekonomiskt att köpa ett eget boende.

Så med den aspekten förstår jag dig till fullo.
När man måste gömma sin ekonomiska inkompetens bakom billig ironi, då är man inte investerare, man är bara en skamsen konsument med ett bolån.
Citera
2025-05-05, 13:36
Medlem
DiggerNicksons avatar
Tråden blir bara dummare och dummare ju mer som skrivs.

Borstaden du bor i kan inte ses som en regelrätt investering - av alla skäl som redan framförts av mig och andra.

En bostad du inte bor i men hyr ut på kommersiell basis är en investering. Den ger dig ett kontinuerligt kassaflöde.

Ifall du blir av med ditt jobb eller får en kännbar lönesänkning kan du liksom inte bryta av en del av din (potentiellt värdeökade) bostad och sälja den för att betala dina räkningar.

Du snarare tvingas sälja hela rasket och hitta en billigare bostad. När du då är likvid så kan du investera dessa pengar, tills du låser dem igen i en ny bostad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in