2025-05-05, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laneslaven
När man måste gömma sin ekonomiska inkompetens bakom billig ironi, då är man inte investerare, man är bara en skamsen konsument med ett bolån.
Men det där med kassaflöde för att något ska kunna kallas investering är bara blaha när det gäller privatekonomi. Man kan inte bara slippa ifrån boendekostnaden, om man nu inte vill bo hemma hos mamma. Det var absolut inte ironi, utan bara ett sätt för att få dig att förstå.

Om jag kan bo billigare i en bostadsrätt med lån, amorteringar, alternativkostnad med mera än vad du kan bo i en motsvarande hyresrätt, så är ett köp en investering jämfört med att hyra.

Sedan kan vi i dag inte veta om jag gör vinst eller inte med ett köp, men över ett gäng år är det ganska troligt, om jag inte väljer något i ett ruckel i en ödebygd när bruket har lagts ner.

Om jag kan bo för en tusenlapp billigare än du, så har jag en tusenlapp mer än du att investera på börsen. Om sedan bostaden inte säljs spelar det ingen roll. Jag har i alla fall lagt en tusenlapp mer än du på börsen.

Får känslan av att du missar att alternativet till att äga sin bostad är att hyra den.

Finns det fler saker i ditt liv som du anser att man ska hyra och plocka in ytterligare en mellanhand som vill tjäna pengar på dig? Typ hyr du ditt soffbord, din bil, dina skor?
Senast redigerad av Stiffinger 2025-05-05 kl. 13:48.
Citera
2025-05-05, 14:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Man kan inte bara slippa ifrån boendekostnaden, om man nu inte vill bo hemma hos mamma. Det var absolut inte ironi, utan bara ett sätt för att få dig att förstå.
Exakt. Vilket bevisar att bostaden inte är en investering. En investering betalar dig. Din bostad kostar dig varje månad oavsett om det är mindre än en hyra. Det är inte avkastning.

Citat:
Om jag kan bo billigare i en bostadsrätt med lån, amorteringar, alternativkostnad med mera än vad du kan bo i en motsvarande hyresrätt, så är ett köp en investering jämfört med att hyra.
Mindre utgifter är inte avkastning.

Citat:
Sedan kan vi i dag inte veta om jag gör vinst eller inte med ett köp, men över ett gäng år är det ganska troligt, om jag inte väljer något i ett ruckel i en ödebygd när bruket har lagts ner.
Så du erkänner att det är spekulation och inte investering. Du har inget kassaflöde, ingen garanterad avkastning, bara en tro på att marknaden kommer rädda dig.

Citat:
Om jag kan bo för en tusenlapp billigare än du, så har jag en tusenlapp mer än du att investera på börsen. Om sedan bostaden inte säljs spelar det ingen roll. Jag har i alla fall lagt en tusenlapp mer än du på börsen.
Du bor inte billigare. Du sitter fast med ränta, avgifter, amorteringar, underhåll och skit du blundar för. Och du "investerar" inte ett skit, du betalar av skulder och låtsas att det är vinst. Du ljuger för dig själv och tror att ingen märker det.

Citat:
Får känslan av att du missar att alternativet till att äga sin bostad är att hyra den.
Hellre hyra och vara fri än att sitta fast i ett bolånefängelse.
Citat:
Finns det fler saker i ditt liv som du anser att man ska hyra och plocka in ytterligare en mellanhand som vill tjäna pengar på dig? Typ hyr du ditt soffbord, din bil, dina skor?
Vad är det ens för efterbliven jämförelse? En bostad är inte ett soffbord.
Citera
2025-05-05, 14:21
Medlem
Citat:
Exakt. Vilket bevisar att bostaden inte är en investering. En investering betalar dig. Din bostad kostar dig varje månad oavsett om det är mindre än en hyra. Det är inte avkastning.
Du får kalla det precis vad du vill. För mig är det en investering om man kan köpa något som gör att ens totala löpande utgifter minskar med köpet.

Och även om jag inte skulle kalla det för en investering, så är det en bra affär.

Citat:
Vad är det ens för efterbliven jämförelse? En bostad är inte ett soffbord.
Men var går gränsen för när du anser att det är fiffigare att hyra än att köpa?
Citera
2025-05-05, 14:23
Medlem
Citat:
Men det där med kassaflöde för att något ska kunna kallas investering är bara blaha när det gäller privatekonomi. Man kan inte bara slippa ifrån boendekostnaden, om man nu inte vill bo hemma hos mamma. Det var absolut inte ironi, utan bara ett sätt för att få dig att förstå.

Förstår mig inte på dig. Här har du chansen att lära dig något som kan påverka ditt liv till det bättre på alla sätt men ändå envisas med dina helt värdelösa jämförelser bara för att du inte vill ha fel?

Det finns många skäl till att äga en bostad men den den kommer aldrig göra dig ekonomisk fri.
Citera
2025-05-05, 14:24
Medlem
Citat:
Du bor inte billigare. Du sitter fast med ränta, avgifter, amorteringar, underhåll och skit du blundar för. Och du "investerar" inte ett skit, du betalar av skulder och låtsas att det är vinst. Du ljuger för dig själv och tror att ingen märker det.
Snälla du. Jag har bott billigare i tjugo år, än motsvarande hyresrätt. Och under tiden har min bostad ökat i värde.

Och ja, jag har räknat med precis alla kostnader.
Citera
2025-05-05, 14:27
Bannlyst
Citat:
Du får kalla det precis vad du vill. För mig är det en investering om man kan köpa något som gör att ens totala löpande utgifter minskar med köpet.

Och även om jag inte skulle kalla det för en investering, så är det en bra affär.

Men var går gränsen för när du anser att det är fiffigare att hyra än att köpa?
Dina känslor ändrar inte definitionen av ordet. En investering genererar avkastning. Din bostad kostar pengar varje månad, ränta, underhåll m.m. Den matar dig inte. Du matar den.

Det är inte en bra affär. Du binder kapital i något som inte betalar dig. Du tar risk utan avkastning.
Citera
2025-05-05, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Förstår mig inte på dig. Här har du chansen att lära dig något som kan påverka ditt liv till det bättre på alla sätt men ändå envisas med dina helt värdelösa jämförelser bara för att du inte vill ha fel?

Det finns många skäl till att äga en bostad men den den kommer aldrig göra dig ekonomisk fri.
Och jag har försökt förklara för dig, att jag har redan påverkat mitt liv genom att äga min bostad, nåväl, bostadsrätt för närvarande.

Jag har kanske betalat hälften av vad motsvarande hyresrätt hade kostat under samma tid. Då har dessutom värdet på min bostad ökat under samma tid. Mellanskillnaden på månadskostnaden ungefär, har jag lagt på börsen.

För mig har det varit en investering. Du får kalla det precis vad du vill.
Citera
2025-05-05, 15:06
Medlem
Tittade på en bostadsrätt i en medelstor stad precis.

2 rok, 72 kvm, 900000. Månadskostnad 3900.

Om du lånar allt, egentligen menar jag lån plus alternativkostnad. Men kontantinsats är inräknad (i och med alternativkostnad, men det förutsätter att man har kapitalet). Då hamnar räntan på 2625, minus skatteavdrag på 30%, så ungefär 1850/månad.

Totalt 3900+1850=5750.

Motsvarande hyresrätt i en lite sunkigare del kostar 7100/månad.

I bostadsrätten ingår bredband, kabel-tv och fast IP-telefoni.

Amortering behövs inte om du har kapital, både den delen och räntan förutsatt att den är densamma, kommer ätas upp av inflationen. Och det troliga är att hyran på hyresrätten kommer att höjas mer än månadsavgiften på bostadsrätten.

Jag har inte här räknat med något i renovering, men det är ganska marginellt när det gäller en brf-lägenhet, och den delen kan man ta när man ska sälja. Dessutom brukar minsta renovering av en hyresrätt resultera i hyreshöjning. Har inte heller tagit med att försäkring kostar mer i en brf. Inte heller att brf:en jag tittade på har solpaneler och kollektivt elavtal.

Alltså kostar i dag mitt exempel på en hyresrätt 1350 mer per månad.

Mindre skillnad än när jag köpte min lägenhet, men det var när räntan var skyhög (14%), så jag hade nog inte kunnat räkna hem den ens då, men jag behövde en lägenhet snabbt.
Citera
2025-05-05, 15:14
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Du verkar inte fatta skillnaden mellan spekulation och investering. Du råkade ha tur i en stigande marknad.

Du glömde räkna in tiden, materialet, kostnaden för underhåll, el, vatten och all annan skit du betalade under tre år. Exakt. Du glömde driftskostnader. Amatör.

Antingen ljuger du eller så fick du huset gratis vilket bara bevisar poängen ännu mer. Hade marknaden gått ned hade du stått där med byxorna nere.

En investering är något som genererar kassaflöde. Ditt hus kostade dig pengar. Det är en utgift, inte en investering.

Du tror du är smart för att du råkade sälja i en högkonjunktur. Du satsade allt på tur, det är ren dumhet.

Oj vilken jävla tur jag måste haft varje gång jag sålt en fastighet att jag gått med vinst? Oavsett vart du bor så kostar det pengar men det verkar du inte förstå.
Att jag gått med vinst varje gång jag sålt en fastighet då heter det att man ljuger och nej jag fick inte huset utan är något jag betalat med egna pengar men det är väl svårt för dig att förstå då hus inte generar pengar utan bara är en utgift.

Glömde jag att räkna in tiden utgifterna?
Har du svårt att läsa nu också eller har du svårt att förstå?
Skrev klart och tydligt att arbetet och kostnaden för varmvattenberedaren, golvet och färgen till huset måste räknas bort från vinsten.
Om jag tar med el, vatten etc etc så gjorde jag en bra vinst som inte kan motsvara börsen.
Förstår att det måste vara svårt för dig att förstå, då du lever i din egna lilla bubbla där hus inte generar pengar utan bara är en STOR utgift i din värld.

Du verkar inte tro att börsen kan svänga? I din värld så är det bara husägare som är förlorare.
Vet inte om det är avundsjuka eller vad det är för fel på dig men något problem/ fel har du definitivt.
Du tror säkert att jorden är platt också?

I din värld så är jorden platt, hus är bara en utgift som inte ger några pengar överhuvudtaget, bara utgifter och börsen generar alltid pengar där kan man aldrig förlora pengar överhuvudtaget. Eller så ljuger folk.
Citera
2025-05-05, 15:15
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
En bostad är inte en investering då man inte får något kassaflöde utan bara löpande kostnader. Men visst om du inte vill uppnå ekonomisk frihet är det inget som stoppar dig att kalla din bostad en investering men försök inte lura andra.
Haha, är du sju år? Vad är det för hemmagjord idiot-teori att en investering måste generera ett kassaflöde? Finns inte heller några krav att en investering ska skapa ”ekonomisk frihet”, vad är det för imbecillt pladder?

Den enkla definitionen av en investering är att ett satsat kapital (eller annan resurs) över tid ska generera en värdeökning.
Citera
2025-05-05, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Haha, är du sju år? Vad är det för hemmagjord idiot-teori att en investering måste generera ett kassaflöde? Finns inte heller några krav att en investering ska skapa ”ekonomisk frihet”, vad är det för imbecillt pladder?

Den enkla definitionen av en investering är att ett satsat kapital (eller annan resurs) över tid ska generera en värdeökning.

Vissa får googla "investering" .
Citera
2025-05-05, 15:42
Medlem
Paris24s avatar
Hehe måste berätta en historia apropå TS. När jag var ca 30, år 1992 eller så, köpte jag en strandvilla i Nacka, tyckte det var coolt att bo vid vattnet, 10 minuter från Slussen. Den kostade 1.9mkr och ingen bjöd emot, den var nästan osäljbar eftersom räntorna var 16%. Sedan sålde jag den år 2000 för 5mkr. Tittade på skoj på nätet idag, den såldes 2022 för 20 mkr. Jag hade alltså en villa som 30-åring som nu är värd 20mkr. Hade jag bott i HR hela tiden hade jag hela tiden haft Noll kronor.

Bostäder har säkerligen gjort 1-2M svenskar till miljonärer. Det är betydligt fler än vad jobb har gjort till miljonärer.
Senast redigerad av Paris24 2025-05-05 kl. 15:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in