2025-05-04, 17:40
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Mitt tips till alla som tolkar det moderatorerna har skrivit i den här tråden på det sättet du gör är att helt enkelt avstå helt från att ändra i citat, med undantag från att klippa ut eller fetmarkera det väsentliga. Då riskerar ni inte onödiga varningar.

Byter man ut ord I "retoriskt" syfte och eller ersätter hela citeringen med "svammel", så är det lugnt ju?
Citera
2025-05-04, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Det var jag som startade den där 3 år gamla tråden och det där är ju exakt samma sak som jag blev varnad för, så ja det verkar som att det alltså är tillåtet nu.
Det är inte exakt samma sak. I ditt fall fanns en avsevärd risk för att andra läsare skulle tro att den du citerade faktiskt hade skrivit så. Där har du den stora skillnaden. För trådens skull citerar jag dig:

Citat:
Frågeställningen i trådstarten var hur pundare tjänar pengar. Då var ett av svaren bland annat:

”Det absolut bästa för både samhället & brukaren är om vi låter narkomanerna komma till en klinik där utbildad personal skjuter upp dom.”

Då citerade jag han som skrev det, men tog bort det näst sista ordet (”upp”), och skrev ”Det tror jag också kan vara en bra lösning”.

Dock ganska fyndigt av dig. Det får jag ge dig. Men personligen tycker jag den är värd att ta bort. Skulle den tillåtas skulle det vara alldeles för lätt att missbruka. Ett bättre sätt hade varit att svara "Om du tar bort ordet 'upp' skulle jag hålla med dig"

Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Byter man ut ord I "retoriskt" syfte och eller ersätter hela citeringen med "svammel", så är det lugnt ju?
Om du tror det så är det ditt val att chansa.
Citera
2025-05-04, 17:55
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Mummel

Ah, ni har ett litet hemligt "undantags-häfte" ni plockar fram ibland?

Men så länge jag använder "hittepå-effekten" som ersättningsord är det lugnt?

Självklart, jag tror stenhårt på god retorik. 😊
Citera
2025-05-04, 18:14
Medlem
Citat:
Jag är ju själv läsare och ser inget problem med att förstå den typen av retorik.

Vi andra kanske är mera intresserade av vad som faktiskt skrevs. Om alla håller på så där, så blir tråden oläsbar.

Att behöva använda funktionen för att gå tillbaks till original-inlägget blir bara jobbigt i längden.
Citera
2025-05-04, 18:22
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Det var jag som startade den där 3 år gamla tråden och det där är ju exakt samma sak som jag blev varnad för, så ja det verkar som att det alltså är tillåtet nu.

Nej, det är inte exakt samma sak. Du ändrar i någons inlägg utan att påpeka att du gör det och då blir det en fulcitering.

Den här tråden handlar om att ändra i någons inlägg men med en påpekan om vad användaren borde ha skrivit och då är det inte en fulcitering.
Citera
2025-05-04, 18:24
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Vi andra kanske är mera intresserade av vad som faktiskt skrevs. Om alla håller på så där, så blir tråden oläsbar.

Att behöva använda funktionen för att gå tillbaks till original-inlägget blir bara jobbigt i längden.
Givetvis är det så att det bör användas med måtta. Precis som med mycket annat. Skulle var och varannan börja använda det i alla sina inlägg skulle det ju bli ganska rörigt.
Citera
2025-05-04, 18:29
Medlem
Kedoxs avatar
Är ju gnäll på såna här minimala petitesser som försämrar forumet litegranna dag för dag.

Du billigost kanske kan ställa dig på barrikaderna och högt proklamera med gäll röst "Men jag hade faktiskt rätt" alltmedan övriga flashbackskribenter sular ruttna tomater rätt i planeten på dig.

Grattis
Citera
2025-05-04, 18:51
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Är ju gnäll på såna här minimala petitesser som försämrar forumet litegranna dag för dag.

Du billigost kanske kan ställa dig på barrikaderna och högt proklamera med gäll röst "Men jag hade faktiskt rätt" alltmedan övriga flashbackskribenter sular ruttna tomater rätt i planeten på dig.

Grattis

Vi är ju faktiskt flera som tycker fulcitering i all form förstör diskussionen, och som någon annan skrev, diskussionen är ju till för alla och inte ämnad för en intern fulciterings-jargong som bidrar till att alla ska behöva dubbelkolla ursprungsposten för att få reda på vad som egentligen skrivs.
Citera
2025-05-04, 18:53
Citat:
Givetvis är det så att det bör användas med måtta. Precis som med mycket annat. Skulle var och varannan börja använda det i alla sina inlägg skulle det ju bli ganska rörigt.

Man får fulcitera men bara med måtta?

Det verkar vara en extremt elastisk regel vi har att göra med.
Citera
2025-05-04, 19:14
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Man får fulcitera men bara med måtta?

Det verkar vara en extremt elastisk regel vi har att göra med.
Jämför med sådant som är OT.

Det är inte tillåtet att posta OT.
Ändå släpper vi igenom en hel del sådant eftersom trådarna skulle bli rejält stympade annars.

En viss fingertoppskänsla är behövligt när man moddar. Inlägg ser olika ut och följer inte mallar. Om de gjorde det skulle ju en robot kunna modda.
Citera
2025-05-04, 19:27
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Och bara för att vara helt säker, du tänker inte på inlägg från innan tiden bakåtpilen uppfanns? För många år sedan fanns inte den, utan det var enbart användarnamnet som kom med som metainformation. Vet inte när bakåtpilen infördes, men 2002 fanns den inte: (FB) Lars Leijonpung är rasist

Och du är också säker på att det inte handlar om att de exempelvis har citerat från en annan tråd som är stängd? För något vissa gör när de gör det är att manuellt infoga användarnamnet.

Vet inte om jag någonsin sett ett exempel på där någon medvetet tagit bort länken. Om du råkar sitta på ett exempel får du gärna posta det.

nej nej nej...
Det är som jag säger. Jag har själv råkat ut för det och då ifrågasatte jag det för jag tyckte det var ett märkligt beteende. Var något/några år sen.

Efter det så vet jag att någon annan klagade på just det förfarandet också.

Det blir så knepigt när någon hugger av i ens citat och medvetet tar bort länken så det blir svårt för andra att komma till sitt ursprungliga inlägg.
Citera
2025-05-04, 20:04
Citat:
Jämför med sådant som är OT.

Det är inte tillåtet att posta OT.
Ändå släpper vi igenom en hel del sådant eftersom trådarna skulle bli rejält stympade annars.

En viss fingertoppskänsla är behövligt när man moddar. Inlägg ser olika ut och följer inte mallar. Om de gjorde det skulle ju en robot kunna modda.

De OT som ryker är förmodligen diskussoionsförstörande, precis på samma sätt som fulciteringar är, det fyller liksom funktion mer än att den som utförde det tycker den är lite fyndig och märkvärdig, medan alla andra måste dubbelkolla ursprungsposten.

Det finns alltså ingen som helst främjande anledning att tillåta fulciteringar överhuvudtaget.

Men tycker ni det är viktigt att alla ska få fulcitera enligt inom TS ramar så är det väl bara att börja fulcitera hej vilt, med måtta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in