2025-05-04, 20:23
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Byter man ut ord I "retoriskt" syfte och eller ersätter hela citeringen med "svammel", så är det lugnt ju?
Du kan roa dig med att fundera på hur inlägget du länkade till i trådstarten hade bedöms om den första citatrutan inte alls hade funnits med.
Citera
2025-05-04, 22:32
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Du kan roa dig med att fundera på hur inlägget du länkade till i trådstarten hade bedöms om den första citatrutan inte alls hade funnits med.

Är det medlemmarna som ska behöva roa sig med att tolka regelverket? Borde inte reglerna vara så pass tydliga och förutsägbara att man på förhand vet vad som gäller?
Citera
2025-05-04, 22:37
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Är det medlemmarna som ska behöva roa sig med att tolka regelverket? Borde inte reglerna vara så pass tydliga och förutsägbara att man på förhand vet vad som gäller?
Att du inte fattar vad som är trams när det gäller citering inget som håller mig vaken.
Har du hunnit fundera på det jag skrev i förra inlägget?
Citera
2025-05-05, 10:05
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Nej, ni ska inte behöva roa er med att försöka tolka regelverket. Ni ska läsa igenom reglerna och försöka förhålla er till dem så gott ni kan. Vi ska göra vad vi kan som moderatorer för att främja diskussionerna genom att moderera utifrån regelverket men även använda fingertoppskänsla och ingripa så lite i diskussionerna som möjligt för att inte störa dessa. Meningen med ett diskussionsforum är att diskutera. Inte att försöka göra allt man kan för att bryta reglerna utan att åka fast genom att utnyttja kryphål.
Citera
2025-05-05, 10:27
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Nej, ni ska inte behöva roa er med att försöka tolka regelverket. Ni ska läsa igenom reglerna och försöka förhålla er till dem så gott ni kan. Vi ska göra vad vi kan som moderatorer för att främja diskussionerna genom att moderera utifrån regelverket men även använda fingertoppskänsla och ingripa så lite i diskussionerna som möjligt för att inte störa dessa. Meningen med ett diskussionsforum är att diskutera. Inte att försöka göra allt man kan för att bryta reglerna utan att åka fast genom att utnyttja kryphål.

Om ni vill främja diskussionen så bör ni ju i så fall ingripa när användare förvanskar vad andra användare har skrivit.

Men enligt denna tråd så har ju ni moderatorer slagit fast i att man får byta ut ord i citeringar efter tycke och smak samt även ersätta hela citeringen med ex "skitsnack", så det är ju uppenbarligen inget kryphål överhuvudtaget.

Så om forumet eskalerar med sådant så är det ju pga att ni vill ha det så.
Citera
2025-05-05, 10:37
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Om ni vill främja diskussionen så bör ni ju i så fall ingripa när användare förvanskar vad andra användare har skrivit.

Men enligt denna tråd så har ju ni moderatorer slagit fast i att man får byta ut ord i citeringar efter tycke och smak samt även ersätta hela citeringen med ex "skitsnack", så det är ju uppenbarligen inget kryphål överhuvudtaget.

Så om forumet eskalerar med sådant så är det ju pga att ni vill ha det så.

Jag har läst tråden det berör för att få en bättre förståelse för klagomålet och är tacksam att inte jag modererar den aktuella tråden. Jag tycker att jag försökt förklara hur jag ser på det - men inser att vi inte kommer att nå en samsyn i det här.
Citera
2025-05-05, 10:45
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag har läst tråden det berör för att få en bättre förståelse för klagomålet och är tacksam att inte jag modererar den aktuella tråden. Jag tycker att jag försökt förklara hur jag ser på det - men inser att vi inte kommer att nå en samsyn i det här.

Den tråden har lite av varje ja.

Jag läser din ståndpunkt men eftersom det är "utrett" av er moderator i tråden att det är okej med fulciteringar så kan man ju inte tolka det på annat sätt än att det är fritt fram för alla att göra detsamma.

Man får ju se fulciteringar som ett verktyg i argumentationen helt enkelt.
Citera
2025-05-05, 18:19
Medlem
Jag har sett massor av "retoriska" citeringar som blomvattnare kallar dem. Det brukar alltid röra sig om en begränsad skara av användare.

Syftet med citeringarna verkar vara att förlöjliga meningsmotståndare. Det är ofta en Anti-Trump eller Pro-Ukraina användare.

Sådana här citeringar har jag sett ganska ofta i delforumen som handlar om utrikespolitik eller kriget i Ukraina.

Citat:

Citat:

Citat:
-----OT-----

Citat:
-----KLIPP-----

Citat:
-----IDIOTI-----

Citat:
-----TRAMS-----

Citat:
-----FANTASIER-----

Citat:
-----Wall of Text-----
Citera
2025-05-05, 22:25
Medlem
Citat:
De OT som ryker är förmodligen diskussoionsförstörande, precis på samma sätt som fulciteringar är, det fyller liksom funktion mer än att den som utförde det tycker den är lite fyndig och märkvärdig, medan alla andra måste dubbelkolla ursprungsposten.

Det finns alltså ingen som helst främjande anledning att tillåta fulciteringar överhuvudtaget.

Men tycker ni det är viktigt att alla ska få fulcitera enligt inom TS ramar så är det väl bara att börja fulcitera hej vilt, med måtta?
Jag tror rätt många är ense om att din närvaro är diskussionsförstörande.

Men ta risken och "fulcitera" om du vill. Du löper dock rätt stor risk att bli varnad om du inte förstår hur man gör det på ett ok sätt. Och uppenbarligen kan ingen hjälpa dig förstå det heller.

Citat:
Reglerna kommer aldrig bli så tydliga att alla förstår dem. För att de ska vara användbara måste de ha ett visst mått av komplexitet. Det kommer drabba vissa, som dig uppenbarligen.
Citera
2025-05-05, 22:33
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Jag har sett massor av "retoriska" citeringar som blomvattnare kallar dem. Det brukar alltid röra sig om en begränsad skara av användare.

Syftet med citeringarna verkar vara att förlöjliga meningsmotståndare. Det är ofta en Anti-Trump eller Pro-Ukraina användare.

Sådana här citeringar har jag sett ganska ofta i delforumen som handlar om utrikespolitik eller kriget i Ukraina.

Bedrövligt såklart, men är det ett "verktyg" som är tillåtet så är det ju bara att tuta och köra.
Citera
2025-05-06, 17:07
Medlem
Citat:
Bedrövligt såklart, men är det ett "verktyg" som är tillåtet så är det ju bara att tuta och köra.

Jag misstänker att det enbart är tillåtet om man har "rätt" åsikt.
Citera
2025-05-06, 20:11
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Jag misstänker att det enbart är tillåtet om man har "rätt" åsikt.
Nej, men har man en så säregen verklighetsuppfattning att man tror att jorden är platt, 2025 eKr (inte fKr), så har man nog också grava svårigheter med att förstå nyanser i regeltillämpningen. Inte konstigare än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in