2025-05-04, 10:32
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
När jag köper en Tesla aktie så hoppas jag på GFT. Jag hoppas jag kan sälja den dyrare. Det samma gäller boenden eller guld.

Konst har jag inte köpt, men bortsett från Hötorgskonst eller plascher från typ Åhlens så är jag rätt säker på att den stora delen, dvs den som kostar mer pengar än det gjort att producera, köps i förhoppning om att någon annan köper den dyrare av dig i framtiden.

Är man bara ute efter looken, inte efter investeringen, så finns det billigare fakeguld och billigare konstkopior.

Så du bekräftar alltså att du köper bitcoin med just GFT som orsak?

Sen kan vi eventuellt diskutera varför GFT inte gäller andra saker.
Citera
2025-05-04, 10:39
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Så du bekräftar alltså att du köper bitcoin med just GFT som orsak?

Sen kan vi eventuellt diskutera varför GFT inte gäller andra saker.
Jag tror inte jag kommer sälja mina Bitcoin någonsin. Men jag, liksom alla andra, köper dom med förhoppningen att dom skall stiga i värde.

Det du kallar för GFT kallar jag för att investera. Du har inte gjort annat än gått i cirklar så jag är klar i denna diskussion.
Citera
2025-05-04, 10:43
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Jag tror inte jag kommer sälja mina Bitcoin någonsin. Men jag, liksom alla andra, köper dom med förhoppningen att dom skall stiga i värde.

Det du kallar för GFT kallar jag för att investera. Du har inte gjort annat än gått i cirklar så jag är klar i denna diskussion.

Kul ändå att du bekräftar att du köper bitcoin rent spekulativt med GFT som grund. Vet inte varför du skulle in och tjafsa om det när du sen håller med.

Det som är bra med bitcoin är i alla fall att marknaden är öppen 24/7/365. Kursen tog just en dipp ner till 95.5k.
Citera
2025-05-04, 10:46
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Kursen tog just en dipp ner till 95.5k.
"En dipp ner til 95.5k"
Gulligt

https://www.tradingview.com/x/wKVSAXqR/
Citera
2025-05-04, 11:01
Medlem
Citat:
"En dipp ner til 95.5k"
Gulligt

https://www.tradingview.com/x/wKVSAXqR/

Håller med:

Dollarn är dock ganska kass att jämföra med nu, med tanke på kursrörelsen för dollarn visavi andra valutor. Hur vore det att jämföra med guld eller göra en köpkraftsanalys?

https://www.xe.com/currencycharts/?from=BTC&to=XAU&view=5Y

Priset var högre i guld räknat 2021.
Citera
2025-05-04, 11:05
Avstängd
Citat:
Du tänker behålla dem för något sorts samlarvärde? Köper in dig bara för att vara snäll mot dem som vill sälja? Kanske "mest pengar när man dör vinner"? Om du aldrig säljer spelar ju inte en kursuppgång någon roll.
Citera
2025-05-04, 11:08
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Ja det visade sig vara helt rätt beslut!

Jag skulle eventuellt kunna tänka mig att kliva in igen på 94,3k

Om priset istället visar på fortsatt styrka kommer jag förmodligen att försöka igen så fort vi får ljusstängningar på 4H över 98,1k ca

Men det här är ett väldigt besvärligt område minst sagt.

Edit: om priset respekterar 95,3k skulle det också kunna vara av intresse. Men sitter på händerna nu tills något av ovanstående inträffar

Klev in igen här på 95,5k. Stänger om vi får ljusstängningar på 4H sub 95,3k.

Edit: Det här är ett besvärligt område. Jag är väldigt ödmjuk inför att det finns en överhängande risk att det här inte kommer att funka.
Senast redigerad av hazenectar 2025-05-04 kl. 11:11.
Citera
2025-05-04, 11:12
Medlem
Citat:

Håller tummarna för tredjen! (och att vi får upp BTC till 100k så att jag kan ha kortningsfest igen)
Citera
2025-05-04, 11:12
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Håller med:

Dollarn är dock ganska kass att jämföra med nu, med tanke på kursrörelsen för dollarn visavi andra valutor. Hur vore det att jämföra med guld eller göra en köpkraftsanalys?

https://www.xe.com/currencycharts/?from=BTC&to=XAU&view=5Y

Priset var högre i guld räknat 2021.
Skönt inlägg. Först tycka det är fel att jämföra i dollar pga something something, och sedan som om du inte inser vilken hycklare du är, vilja jämföra mot guld som "råkar" vara på ATH nivåer.

You do you.
Citera
2025-05-04, 11:14
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du tänker behålla dem för något sorts samlarvärde? Köper in dig bara för att vara snäll mot dem som vill sälja? Kanske "mest pengar när man dör vinner"? Om du aldrig säljer spelar ju inte en kursuppgång någon roll.
Dumt att sälja något som kommer ha höre värde i framtiden, eller hur? Behöver man pengar är det bättre att belåna tillgången istället.

Hence den gamla klassiska jämförelsen "När var det bäst att sälja ett kvarter av Manhattan, 1920? 1950?, 1980?, 2010?, Aldrig?".
Citera
2025-05-04, 11:15
Medlem
Citat:
Skönt inlägg. Först tycka det är fel att jämföra i dollar pga something something, och sedan som om du inte inser vilken hycklare du är, vilja jämföra mot guld som "råkar" vara på ATH nivåer.

You do you.

Det är jag långt ifrån ensam att göra i tråden: lägg särskilt märke till de inlägg där folk påpekar att de har förlorat rejält med SEK trots att BTC ligger på över 90.
Citera
2025-05-04, 11:20
Medlem
hazenectars avatar
Citat:

Edit: Det här är ett besvärligt område. Jag är väldigt ödmjuk inför att det finns en överhängande risk att det här inte kommer att funka.

Ångrade mig och stängde positionen. Upptäckte att stochen på 1D har kryssat bearish.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in