2025-05-03, 22:41
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Bitcoindominansen på coinmarketcap har nått 64 procent för första gången sedan januari 2021:

https://coinmarketcap.com/charts/bitcoin-dominance/

Det är inte ether som har stått för blödandet å sistone utan resten av altcoinmarknaden.

Dom här maximalisterna alltså...

Nu får det fan räcka snart. Skicka ETH och allt annat skräp till månen pronto tack.

https://www.youtube.com/watch?v=a3_PPdjD6mg
Citera
2025-05-04, 07:20
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Glömde kommentera den volatila frågan. Ja, Bitcoin är volatil med det gäller många av FANG aktierna också. Senaste nedgången på marknaden pga tarifferna har varit förödande för alla aktier främst på QQQ medans Bitcoin bara rört sig hälften så mycket.
Så det får inte bli en internet sanning att Bitcoin är FÖR volatil. Ju större Bitcoin blir ju rimligare blir det att kursen blir stabilare.

På längre sikt så har Bitcoin bara varit volatil uppåt...

Fast frågan var inte hur du ser på Bitcoins avkastning, inte volatilitet, långsiktigt jämfört med aktier?
Citera
2025-05-04, 09:44
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Fast frågan var inte hur du ser på Bitcoins avkastning, inte volatilitet, långsiktigt jämfört med aktier?
Bitcoin har lika lite avkastning som guld eller en Google aktie. Vad menar du? Menar du prisprojektion så har jag redan svarat.

Du kan låna ut dina Bitcoin mot ränta, men det är något annat.
Citera
2025-05-04, 09:58
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Här är teorin bakom bitcoins avkastning:

https://en.wikipedia.org/wiki/Greater_fool_theory

Så frågan är då hur man modellerar antalet fools, hur mycket pengar dessa har samt när/om de lockas in till bitcoincirkusen?
Citera
2025-05-04, 10:10
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Här är teorin bakom bitcoins avkastning:

https://en.wikipedia.org/wiki/Greater_fool_theory

Så frågan är då hur man modellerar antalet fools, hur mycket pengar dessa har samt när/om de lockas in till bitcoincirkusen?

Din invändning gäller förstås även guld, aktier (dina kära Tesla aktier tex), konst, bostäder och allt annat man investerar i. Man hoppas på att någon annan köper det av dig dyrare. Inga konstigheter.
Senast redigerad av Leaston 2025-05-04 kl. 10:13.
Citera
2025-05-04, 10:17
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Din invändning gäller förstås även guld, aktier (dina kära Tesla aktier tex), konst, bostäder och allt annat man investerar i. Man hoppas på att någon annan köper det av dig dyrare. Inga konstigheter.
Nej, det stämmer naturligtvis inte. Försöker du på riktigt hävda att alla investeringar i världen handlar om att hitta greater fools? Att ingenting egentligen är värdefullt?
Citera
2025-05-04, 10:17
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Guld är lite samma sak, förutom då att man kan göra fina saker av guld och att det har en historia på 5000+ år som värdefullt för människan.

Aktier fungerar dock helt annorlunda men visst finns det i vissa fall en rent spekulativ aspekt i handeln (t.ex. sista handeln i SAS).

Bostäder är som regel konsumtion, men det finns rent spekulativa aspekter även där, t.ex. köpa off-plan och flippa.

Tradingen i crypto är dock spekulativ i grunden och baseras i huvudsak på GFT.
Citera
2025-05-04, 10:20
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Guld är lite samma sak, förutom då att man kan göra fina saker av guld och att det har en historia på 5000+ år som värdefullt för människan.

Aktier fungerar dock helt annorlunda men visst finns det i vissa fall en rent spekulativ aspekt i handeln (t.ex. sista handeln i SAS).

Bostäder är som regel konsumtion, men det finns rent spekulativa aspekter även där, t.ex. köpa off-plan och flippa.

Tradingen i crypto är dock spekulativ i grunden och baseras i huvudsak på GFT.

Vi pratade investeringar vs greater fool, varför byter du ämne och börjar prata vad mer man kan använda de olika tillgångarna till?

Bitcoin kan man också använda till andra saker än att bara köpa och sälja. Tex skicka det runt halva jordklotet till någon i djungeln, snabbt, billigt och helt decentraliserat. Eller bära med sig i fickan när man skall ut på resa. Det är svårt med en aktie/lägenhet/konst/guld. Men nu var det inte det vi diskuterade som sagt.
Citera
2025-05-04, 10:22
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Bitcoin har lika lite avkastning som guld eller en Google aktie. Vad menar du? Menar du prisprojektion så har jag redan svarat.

Du kan låna ut dina Bitcoin mot ränta, men det är något annat.
Jag undrar om din bedömning av den framtida utvecklingen av priset på bitcoin jämfört med tex aktie index. Min tanke är att om Bitcoin lyckas hålla sig kvar som investerings alternativ så har den ändå en nackdel mot aktier, långsiktigt, eftersom det inte finns någon underliggande avkastning.
Citera
2025-05-04, 10:23
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Vi pratade investeringar vs greater fool, varför byter du ämne och börjar prata vad mer man kan använda de olika tillgångarna till?

Bitcoin kan man också använda till andra saker än att bara köpa och sälja. Tex skicka det runt halva jordklotet till någon i djungeln, snabbt, billigt och helt decentraliserat. Men nu var det inte det vi diskuterade som sagt.

Bitcoins huvudsakliga syfte och anledningen till att det tradas med är spekulation om prisvariation, de som köper hoppas på GFT.

Andra saker köper/säljer man av helt andra orsaker, varför GFT inte är applicerbart annat än i undantag.
Citera
2025-05-04, 10:24
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jag undrar om din bedömning av den framtida utvecklingen av priset på bitcoin jämfört med tex aktie index. Min tanke är att om Bitcoin lyckas hålla sig kvar som investerings alternativ så har den ändå en nackdel mot aktier, långsiktigt, eftersom det inte finns någon underliggande avkastning.
Ok. Jag sade tidigare att jag trodde Bitcoin kan nå $1M till 2030. Det är ungefär 10x på drygt 5 år.
Hur det står sig mot aktier är upp till var och en att överväga.
Citera
2025-05-04, 10:27
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Bitcoins huvudsakliga syfte och anledningen till att det tradas med är spekulation om prisvariation, de som köper hoppas på GFT.

Andra saker köper/säljer man av helt andra orsaker, varför GFT inte är applicerbart annat än i undantag.
När jag köper en Tesla aktie så hoppas jag på GFT. Jag hoppas jag kan sälja den dyrare. Det samma gäller boenden eller guld.

Konst har jag inte köpt, men bortsett från Hötorgskonst eller plascher från typ Åhlens så är jag rätt säker på att den stora delen, dvs den som kostar mer pengar än det gjort att producera, köps i förhoppning om att någon annan köper den dyrare av dig i framtiden.

Är man bara ute efter looken, inte efter investeringen, så finns det billigare fakeguld och billigare konstkopior.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in