Citat:
Ursprungligen postat av
laddsteffe
De är garanterat redan dödsförklarade och blev förmodligen det så fort läkaren anlände till frisersalongen. Där emot har Ratsit förmodligen inte hunnit hämta in de nya uppgifterna ang dödsförklaring ifr Skatteverket ännu. Det tar ofta flera dagar innan det syns på Ratsit, ibland får man ge det en vecka.
Ja, du - man kan inte vara nog försiktig med sina formuleringar. Iaf inte jag. Nå, de var alldeles säkert jättedöda när de kom in, det inser jag också. Men, när jag talade om "strikta rutiner" och tog Örebro som exempel, så syftade jag mest på identifieringen. De döda måste få sin identitet säkerställd. I örebrofallet antog man att det tog så lång tid berodde på skadornas art. Ett sönderskjutet ansikte/huvud gör identifieringen osäker. Så om man visste preliminärt namnen på de döda nu, så måste rätt namn fästas vid rätt kropp. Om någon avlider i hemmet eller på sjukhus brukar ju den frågan vara lätt avgjord och då går det fort. Men under omständigheter som denna blir det lite omständligare ibland.