Citat:
Ursprungligen postat av
AusnahmeMensch
4500kr i månaden, är det inklusive kapitalkostnaderna? Skulle du kunna bryta ner dessa kostnader? Jag bor i hus och betalar mycket mer. Känns som att jag gör något fel när ni kommer med driftkostnader på 3000 och 4500kr.
Exakt du gör fel, jag är i branschen, byggt ena hus sedan jag var 23 år gammal, blir mitt 7 hus.
Huset blir inte stort, då med tanke på driften ca 85kvm, givetvis en kamin för att kapa vinter topparna.
Nu bygger man smartare än förr, väggar består av 95mm reglar, utgör att bygget blir billigare, ut o insida av dessa reglar kläs med en 70mm klimatskiva o totala vägg isolering hamnar på 235mm utan köld bryggor, vad jag ofta sett är att grova reglar slå sig, har byggt till nya myresjöhus, trivselhus o känt att dom har drag i väggen, vilket förvånat mig med helt nya fabriks byggda hus.
Genom att jag bott i hus sedan 23 års ålder behöver jag inte låna, värde ökning har varit strålande sista 20 åren inte ett enda hus har sluta stiga i pris.
Men med mindre kvm och man tar ledigt o bygger, bara byggkostnaden är ca miljonen i skattade pengar, ett litet hus som detta på 85kvm tar uppskattat bara 5 månader, dvs man vinner kapital på bygga själv.
Lön denna tid ca 140k man plockar av egna pengar, 28k varje månad utan skatt. vinst 860k på bygga själv o vara helledig.
Ut över detta räknar man ihop allt material, gör offerter o man vinner oftast runt 200k på enbart att upphandla priset själv o inte låta någon annan ta rabatten, därefter gör man en lyftplan när allt material ska fraktas ut till bygget. ca kvm pris mellan 16000 till 18000kr
Man har ingen fastighets skatt första åren.
Man får lägre energikostnader, beräkning 85 kvm o väl isolerat enligt ovan, runt 9000 till 11000kwh, el område 2 (Umeå) el är den stora kostnaden.
Boendekostnad hamnar runt 4500kr/månad eller 54000kr år inkl internet/tv
Genom billigare byggkostnad samt billigare boende per månad skall även detta räknas med i totala kapitalvinsten utöver detta värdeökningen.