2025-05-02, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superburkeen
Eh va ?
Köpte mitt utanför 1,1 miljon renovera för 1.1 miljon värderades till 3.8, 3 månader senare värderat till 4.5 idag efter 7 år
( byggt pool utbyggnad själv för 300' utöver dessa 2,2 mil)
Detta är alltså bara en kostar och ingen investering ?
Ja jag bor i huset.

"En investering är en kapitalinsats som förväntas leda till framtida avkastning. "

2 miljoner skulle jag säga är en bra avkastning på en investering i ett hus ?
Boendet är en kostnad punkt.
Citera
2025-05-02, 11:49
Medlem
Är inte problemet med hela den här diskussionen att man hakar upp sig på semantik och ordet "investering"? Det är väl ganska troligt att gemene man idag inte kan göra karriär på bostadsmarknaden och bli rik genom att köpa och sälja bostäder.

Däremot måste det i det långa loppet vara bättre ekonomiskt att köpa än att hyra. När du hyr försvinner ju hela boendekostnaden och det är inget du kommer få tillbaka. Äger du din egen bostad går åtminstone en del tillbaka till din bostad. Det som "försvinner" är avgift till en förening eller driftkostnader för hus.

Att äga sin bostad är väl bara sämre om bostadsmarknaden rasar så katastrofalt att värdet på din bostad i princip försvinner. Då försvinner ju alla pengar som du trodde att du betalade "till dig själv".

I slutändan måste vi alla bo någonstans och det kostar oavsett boendeform. Personligen föredrar jag att äga min bostad men jag har inga illusioner om att jag sak bli rik på det.
Citera
2025-05-02, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Boendet är en kostnad punkt.
Ägt boende är även en BESPARING jämfört med att ha hyreslägenhet...

Så lägenhet/hus kan visst vara en investering
(även om själva boendet är mycket viktigare, så OM man ser det som en investering då man köper behöver man även se potential. Mina insatslägenheter var i en ganska stor stad och sommarkåk i ett ganska populärt område, så de tjänade jag över 3 x inköpspriset på,
medan villan i bushen i avfolkningsbygd struntade jag i potentialen för eftersom den var tänkt att bli min bostad "till döden skiljer oss åt" så den är dålig som investering, men å andra sidan många års boende som andra bara har på semestrar plus ett 6 gånger större bostad än priset i stan...)
Citera
2025-05-02, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Ägt boende är även en BESPARING jämfört med att ha hyreslägenhet...

Så lägenhet/hus kan visst vara en investering
(även om själva boendet är mycket viktigare, så OM man ser det som en investering då man köper behöver man även se potential. Mina insatslägenheter var i en ganska stor stad och sommarkåk i ett ganska populärt område, så de tjänade jag över 3 x inköpspriset på,
medan villan i bushen i avfolkningsbygd struntade jag i potentialen för eftersom den var tänkt att bli min bostad "till döden skiljer oss åt" så den är dålig som investering, men å andra sidan många års boende som andra bara har på semestrar plus ett 6 gånger större bostad än priset i stan...)
Hyreslägenhet är även det ett boende.
Själv kommer jag bo i min villa tills jag dör och den kommer kosta mig pengar var månad, inte märkligt att de flesta svenskar är fattiga när de inte förstår grundläggande ekonomi.
Sommarstugan kanske jag säljer på ålderns höst och mina hus på Phuket kommer jag definitivt sälja, fram tills jag sålt de så kostar de mig pengar var månad, en investering ger pengar var månad, alltså motsats till bostad.
Citera
2025-05-02, 17:05
Medlem
Personer som är födda på 1950-talet och tidigare har sällan gjort exit från bostadsmarknaden. De har varit med om en kraftig prisutdelning på bostäderna som gjort att de i många fall på pappret blivit rika. Men eftersom de inte har sålt bostaden i tid så har de inte haft någon större nytta av pengarna. Man kan därför inte riktigt se bostaden som en investering.

60-talister och 70-talister förefaller dock vara villiga att tidigt sälja sina hus och flytta till lägenheter, både bostadsrätter men även hyresrätter. De ser ut som att de vill använda pengar på egen konsumtion istället för att barnen ska ärva. I denna grupp så skulle jag möjligen säga att bostaden har varit en investering.
Citera
2025-05-02, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Ser ibland i ekonomiforumet att man rekommenderas att investera i en bostad som hus eller lägenhet.

Anser att detta är lite av ett feltänkt då en bostad inte kan vara en investering. Förvisso kommer man förhoppningsvis att se en värdeökning på den men den medför också fasta kostnader för drift och underhåll. Framförallt ett hus behöver ett konstant underhåll för att inte tappa i värde.

En värdeökning är även svår att realisera även om huset går att belåna. En investering är enligt mig något som genererar en avkastning över tid och som även är relativt lätt att omvandla till likvida medel om det skulle behövas.

Tror att detta även har varit en delorsak till fastighetsbubblan då de som köper förväntar dig en värdeökning och de är beredda att betala mer än vad huset borde vara värt.

Era tankar om detta?
Du missar att man normalt får en betydligt lägre månadskostnad med eget boende jämfört med att hyra. Pengar som kan investeras. Och så plus värdeutvecklingen och inflationens verkan på eventuella lån.

Summan av kardemumman resulterar i att det blir en investering. Att du inte vill kalla det för investering då man betalar för renovering, olja med mera, gör inte att det blir sämre.
Citera
2025-05-02, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
60-talister och 70-talister förefaller dock vara villiga att tidigt sälja sina hus och flytta till lägenheter, både bostadsrätter men även hyresrätter. De ser ut som att de vill använda pengar på egen konsumtion istället för att barnen ska ärva. I denna grupp så skulle jag möjligen säga att bostaden har varit en investering.
Om man som nybliven pensionär säljer sin bostadsrätt eller sin villa, och inte konstant lånat upp dess värde, så får man en sjukt trygg ålderdom.

Att ts inte kan se det som en investering har jag väldigt svårt att förstå.

Sedan kanske det inte är lika fiffigt att köpa bostad i dag som det var för ett par årtionden sedan.
Citera
2025-05-02, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Ett hus är bara en investering om du inte bor i den själv annars är det en kostnad. Detta är ekonomisk grundfakta så jag struntar i om du tror att du tjänat 300 000 på din bostadsrätt.

Om du lägger 3 miljoner på en bostad, inklusive köp+löpande kostnader, och sen säljer för 4miljoner.

Kan du förklara för mig hur det inte är en vinst på 1miljon, minus skatt om du inte väljer att köpa nytt?
Citera
2025-05-02, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Ett hus är bara en investering om du inte bor i den själv annars är det en kostnad. Detta är ekonomisk grundfakta så jag struntar i om du tror att du tjänat 300 000 på din bostadsrätt.
En bostad är alltid en kostnad.

Om du hyr så är det en mellanhand som vill tjäna en del.

Jag köpte min bostad för tjugo år sedan, skulle jag sälja den i dag så är jag minst en miljon plus även med skatt. Och då enbart på försäljningen. Under tiden har jag betalat ungefär hälften i månadskostnad som vad motsvarande hyresrätt hade kostat.

Att du inte kan se det som en investering är bara jättekonstigt.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-05-02 kl. 18:55.
Citera
2025-05-02, 19:23
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Personer som är födda på 1950-talet och tidigare har sällan gjort exit från bostadsmarknaden. De har varit med om en kraftig prisutdelning på bostäderna som gjort att de i många fall på pappret blivit rika. Men eftersom de inte har sålt bostaden i tid så har de inte haft någon större nytta av pengarna. Man kan därför inte riktigt se bostaden som en investering.

Vad menar du med att dom inte sålt den i tid? Är man född på 1950-talet så har man precis gått i pension. Säljer man villan och cashar in 10 miljoner så lever man gott på den extra pensionen...
Citera
2025-05-02, 19:47
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Vad menar du med att dom inte sålt den i tid? Är man född på 1950-talet så har man precis gått i pension. Säljer man villan och cashar in 10 miljoner så lever man gott på den extra pensionen...
Dessutom är de inte bara rika på pappret utan bor i hus utan skulder eller med minimala lån och har extremt låga månadskostnader.

Jag värdesätter nästan mer att vara skuldfri och äga mitt boende när jag går i pension oavsett vad huset är värt, man kommer att gå runt minmal pension.
Senast redigerad av Perfecthairline 2025-05-02 kl. 19:51.
Citera
2025-05-02, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nu är ju inte alla husen värda 10 miljoner framförallt inte efter att lånen är betalade.

Visst, de som är födda 1955 är bara 70 år och hinner kanske sälja av och ha nytta av sparpengarna. Konstaterar dock att det nästan är fler 60- och 70-talister i min bekantskapskrets som när barnen har blivit utflugna valt att skala ner boendet för att frigöra kapital och spendera pengarna på nöjen.

Nästan ingen av de 30- och 40-talisterna som jag känner har sålt villorna i tid utan många har bott kvar i villan tills det varit dags för stödboende.

Det ska bli intressant att se om 50-talisterna faktiskt gör exit från bostadsmarknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in