2025-05-02, 16:26
Medlem
Hemtrevligt, precis som gardiner å kruka i fönstren...
Citera
2025-05-02, 16:27
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motkraft
En robotdammsugare med moppning där påfyllning och tömning sker med en basstation blir så mycket bättre om inte har några mattor. Skinande rent golv varje dag

Min robotdammsugare klarar både att dammsuga mattorna och moppa golvet!

Mattorna har jag främst för att dölja fula märken i parkettgolvet i väntan på att det ska bytas ut.
Citera
2025-05-02, 16:28
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Behövs mattor egentligen? Tycker det verkar vara mest nackdelar. Enklare att ha ett slätt golv man kan dammsuga och torka vid behov. Har folk blivit lurade att mattor är något bra kanske.
Ja det hade ju varit lättare å städa men tycker det känns varmare å ser mer ombonat ut. Samt som nån annan sa.. Så är det väl lite ljuddämpande med.
Citera
2025-05-02, 16:35
Medlem
hippilis avatar
Det blir inte så kallt med mattor på vintern och bra ljudisolering och det är ju bra för dom som bor i lägenhet så slipper grannarna höra dammsugaren och annat det dämpar ljud bra och mjukare att gå på
Citera
2025-05-02, 17:04
Medlem
Citat:
Behövs mattor egentligen? Tycker det verkar vara mest nackdelar. Enklare att ha ett slätt golv man kan dammsuga och torka vid behov. Har folk blivit lurade att mattor är något bra kanske.

Mattor gardiner tavlor gör det hemtrevligt och har en ljuddämpande effekt,
Tar man hänsyn till sinna grannar kan det vara en bra inrednings detalje.
Citera
2025-05-02, 17:05
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:

Mattor eliminerar effektivt allt ljud, så skapar en avsevärt behagligare inomhus miljö.
Citera
2025-05-02, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är bara en promille av en promille av alla golv som har golvvärme. Resten av alla golv är lika kalla som tidigare.

Jag har mattor för värmen, för akustiken och för att jag tycker det är snyggt.

Projicera inte din hat mot medelklassen din såsse och försöka det låta som nån klassmarkör om man har golvvärme. Vi är i mittenskalan av medelinkomsttagare och alla andra mellanmjölks-svennar vi känner har också fin, behaglig golvvärme utan att någon av oss har en förmögenhet.
Citera
2025-05-02, 17:47
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Projicera inte din hat mot medelklassen din såsse och försöka det låta som nån klassmarkör om man har golvvärme. Vi är i mittenskalan av medelinkomsttagare och alla andra mellanmjölks-svennar vi känner har också fin, behaglig golvvärme utan att någon av oss har en förmögenhet.

Klassmarkör skulle jag inte säga men jag gissar på att golvvärme framförallt är en grej för folk som bor i hus på landsbygden. Själv har jag alltid bott i hyresrätter i äldre kåkar helt utan golvvärme. Och i hundra år gamla hus i stan tror jag inte att man brukar bryta upp parketten och lägga in värmeslingor.
Citera
2025-05-02, 18:13
Medlem
Lyzzas avatar
Mycket enklare utan matta, ja.

Men har man hundar så är det bättre med mattor så de inte halkar. Har sett folk som har hundar på bonade golv och hundarna är som Bambi på hal is. I värsta fall kan de bryta ett ben eller klor efter att de hoppar ner för en soffa. Eller förstöra ryggen.

https://youtu.be/PC-OF9OuhXo?si=FBxfIueb4BYxDEAM
Citera
2025-05-02, 18:47
Medlem
Citat:
Klassmarkör skulle jag inte säga men jag gissar på att golvvärme framförallt är en grej för folk som bor i hus på landsbygden. Själv har jag alltid bott i hyresrätter i äldre kåkar helt utan golvvärme. Och i hundra år gamla hus i stan tror jag inte att man brukar bryta upp parketten och lägga in värmeslingor.

Haha, nja. Jag bor i hus på landet från 1800-talet och jag har inte ens isolering i golvet. Ett lager golvbrädor bara ner mot torpargrunden. Då är det skönt med mattor på vintern för att få lite varmare golv. Plus att det är mysigt med mattor.
Citera
2025-05-02, 18:57
Medlem
liten.igelkotts avatar
Jag har inga mattor hemma eftersom att jag har katter. Mattor är ett helvete att rengöra när katter hårar ner dom och kräks på dom

Tur att man har golvvärme i alla rum så att man slipper kalla golv.
Citera
2025-05-02, 19:02
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:

Jag bor i bostadsrätt i stan och jag har golvvärme. Mindre stad visserligen men långt ifrån landet. Oklart om du menar att det är överklass att ha golvvärme eller att inte ha det för övrigt. Hyresrätter brukar inte skrika pengar även om det givet finns undantag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in