• 1
  • 2
2025-05-02, 11:06
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Behövs mattor egentligen? Tycker det verkar vara mest nackdelar. Enklare att ha ett slätt golv man kan dammsuga och torka vid behov. Har folk blivit lurade att mattor är något bra kanske.
Citera
2025-05-02, 11:09
Medlem
Tidigare var det för att slippa kalla golv men idag, undrar det samma.
Citera
2025-05-02, 11:13
Medlem
Jag håller med dig. Jag har en matta som inredningsdetalj. Egentligen är den helt onödig. Jag tror att de flesta helt enkelt har mattor i syftet att det ska vara estetiskt tilltalande. Undantaget de som bor på landet i äldre hus, där gör de nytta.
Citera
2025-05-02, 11:14
Medlem
Westridges avatar
Skönt att gå på
Ljuddämpande
Citera
2025-05-02, 11:14
Medlem
Håller med dig, TS. Har själv inte en enda matta i mitt hem, totalvägrar!

Och badrumsmattor? Usch!
Senast redigerad av kaffekoppen 2025-05-02 kl. 11:17.
Citera
2025-05-02, 11:18
Medlem
ElexirPharmas avatar
Har en matta av viskos med orientaliskt mönster i sovrummet. Förstår mig inte på ryamattor/trasmattor/fluffiga mattor och speciellt inte i köket.
Citera
2025-05-02, 11:20
It really ties the room together
Citera
2025-05-02, 11:30
Moderator
Briasccas avatar
Nja, behövs gör det förstås inte. De var en nymodighet på framförallt 1800-talet, och eftersom de var eleganta i borgerskapets salonger fick man börja med inneskor och kunde inte längre gå omkring med stövlar och kängor inne som arbetare och allmoge gjorde.

I Sverige gick vi ännu längre i 1900-talets mitt och började ta av oss skorna helt inomhus, och till och med gå omkring hos främmande människor i bara strumplästen. Visst är det äckligt med folks illaluktande strumpfötter direkt på golv och mattor? Jag ber alltid folk behålla skorna på när de kommer hem till oss.

Att det är enklare att städa låter som en sådant där praktiskt folkhems- och socialdemokrati-resonemang, och att man ska ta bort det onödiga pyntet, inga dekorationer på fasaderna utan släta modernistiska ytor, och maten ska ha så få komponenter som möjligt.

Är inte tygsoffor egentligen lika onödigt. Trästolar och träsoffor producerar oerhört lite damm, och är väldigt enkelt. Jag slår ett slag för många mattor, av allehanda slag!
Citera
2025-05-02, 11:44
Medlem
Sereenas avatar
Matter har flera rent praktiska funktioner, tex så är dom ljuddämpande, och dom är mjuka att gå på, skyddar fötterna från kalla golv (tex nedanför sängen) osv.
Citera
2025-05-02, 11:47
Medlem
Jan-As avatar
Speciellt i rum med hårda golv som stengolv tycker jag att mattor behövs för att det inte ska bli så hårt att gå.
Sedan så ger golv som parkett, sten och plastmattor en hård akustik. Mattor dämpar effektivt en del ljud.
Sedan är de effektiva på att suga upp damm som annars mer flyger runt i rummet.
Det är bevisat att rum med heltäckande matta har betydligt lägre halt av damm och partiklar i luften än rum med "hårda" nakna golv.

Ett hem utan mattor ser naket och ogenytligt ut. De skapar mer hemtrevnad.
Citera
2025-05-02, 12:07
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Matter har flera rent praktiska funktioner, tex så är dom ljuddämpande, och dom är mjuka att gå på, skyddar fötterna från kalla golv (tex nedanför sängen) osv.

Man kan också använda mjuka och varma inneskor. Mjukare än några golv med mattor kan vara.
Citera
2025-05-02, 12:10
Medlem
pn222jws avatar
Dom kan vara vackra och dom absorberar oönskade luftpartiklar så att du slipper få dom i lungorna. Sen dammsuger man bort dom ibland. Dom är ljuddämpande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in