2025-05-02, 19:06
Medlem
Sinraths avatar
Mindre mattor man kan köra i tvättmaskinen är okej. Stora as man måste specifikt matt-tvätta är bara drygt. Folk tror dom kan dammsuga dom riktigt rena men det blir så klart bara ytlig och lös smuts som går bort. Kvar blir fett, oljor, missfärgningar och övrig smuts som man ignorerar för det syns inte om man inte går ner på knä och undersöker saker ordentligt.
Citera
2025-05-02, 20:01
Medlem
styckets avatar
Vad är poängen med mjukisbyxor?
Citera
2025-05-02, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Vad är poängen med mjukisbyxor?

Håller med!
Tycker det låter fattigt som satan att inte ha mattor hemma! Har själv ett flertal handgjorda kinesiska mattor i alla mina rum. Värdefulla, vackra och mycket sköna att gå på.
Citera
2025-05-02, 20:14
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Haha, nja. Jag bor i hus på landet från 1800-talet och jag har inte ens isolering i golvet. Ett lager golvbrädor bara ner mot torpargrunden. Då är det skönt med mattor på vintern för att få lite varmare golv. Plus att det är mysigt med mattor.

Håller helt med! Och är man någorlunda intresserad av inredning så kan en snygg matta göra mycket för helheten i ett rum.

Kom också på att småbarn och husdjur gillar mattor.
Citera
2025-05-02, 20:19
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
Jag bor i bostadsrätt i stan och jag har golvvärme. Mindre stad visserligen men långt ifrån landet. Oklart om du menar att det är överklass att ha golvvärme eller att inte ha det för övrigt. Hyresrätter brukar inte skrika pengar även om det givet finns undantag.

Det är inte jag som gjorde kopplingen mellan golvvärme och samhällsklasser - det var nån annan här i tråden som gjorde.

Jag hade bara en teori om att golvvärme framförallt hittas i hus på landsbygden. Nästan alla jag känner bor i lägenheter och golvvärme är väldigt sällsynt i hyresrätter (iaf i äldre hus) och det är inget som mina polare i bostadsrätter har prioriterat när de renoverat.
Citera
2025-05-02, 20:32
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Nja, behövs gör det förstås inte. De var en nymodighet på framförallt 1800-talet, och eftersom de var eleganta i borgerskapets salonger fick man börja med inneskor och kunde inte längre gå omkring med stövlar och kängor inne som arbetare och allmoge gjorde.

I Sverige gick vi ännu längre i 1900-talets mitt och började ta av oss skorna helt inomhus, och till och med gå omkring hos främmande människor i bara strumplästen. Visst är det äckligt med folks illaluktande strumpfötter direkt på golv och mattor? Jag ber alltid folk behålla skorna på när de kommer hem till oss.

Att det är enklare att städa låter som en sådant där praktiskt folkhems- och socialdemokrati-resonemang, och att man ska ta bort det onödiga pyntet, inga dekorationer på fasaderna utan släta modernistiska ytor, och maten ska ha så få komponenter som möjligt.

Är inte tygsoffor egentligen lika onödigt. Trästolar och träsoffor producerar oerhört lite damm, och är väldigt enkelt. Jag slår ett slag för många mattor, av allehanda slag!

Är inte det äckligare med smuts från gatan som dina gäster sprider i dina mattor medelst sina skor? Strumpor är normalt sett renare. Eller ber du folk ta med sig ett par extra skor?
Citera
2025-05-02, 22:41
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Är inte det äckligare med smuts från gatan som dina gäster sprider i dina mattor medelst sina skor? Strumpor är normalt sett renare. Eller ber du folk ta med sig ett par extra skor?
Går man bort så har man ju ett par tunnare inneskor med sig. Jag går själv alltid med skor inomhus.
Citera
2025-05-02, 22:45
Avstängd
Mattjävlar är ren idioti. Bara ivägen när man ska odla. Men dom håller vatten bra.
Citera
2025-05-02, 22:52
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Mindre mattor man kan köra i tvättmaskinen är okej. Stora as man måste specifikt matt-tvätta är bara drygt. Folk tror dom kan dammsuga dom riktigt rena men det blir så klart bara ytlig och lös smuts som går bort. Kvar blir fett, oljor, missfärgningar och övrig smuts som man ignorerar för det syns inte om man inte går ner på knä och undersöker saker ordentligt.
Efter dammsugning använder jag en fuktig allrengöringssvamp med lite diskmedel och drar den över mattan. Där syns det hur dåligt dammsugningen tar. Oj vad smuts det fastnar på svampen. Mattan blir ren och fräsch igen samt doftar gott.
Citera
2025-05-02, 23:01
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Går man bort så har man ju ett par tunnare inneskor med sig. Jag går själv alltid med skor inomhus.

Mycket udda beteende. Jag erbjuder mina besökare tofflor. I övrigt är det strumpor som gäller.
Citera
2025-05-02, 23:20
Medlem
Pungpuckels avatar
Glad att du frågar min vän.

De dämpar ljud.
Har en värmeisolerande förmåga.
Ergonomi.

Men vissa köper dom bara för utseendet.
Citera
2025-05-02, 23:32
Medlem
Jag ångrar att jag inte använde fler mattor tidigare, då de skyddar parketten. Och ger värme. Och är trevligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in