2025-05-02, 12:14
Medlem
manfalangs avatar
Värme, man ville inte gå på kalla stengolv. Snyggt också. Två på bollen ser jag nu. Man slipper det ekar i stora rum med högt till tak.
Citera
2025-05-02, 12:16
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Jag köpte massa mattor när jag var inne på psykedeliska droger,dom var roliga att titta på tyckte jag. Nu har jag kvar dom rör att dom är snygga. Men rätt drygt när man tappar vätska på dom.
Citera
2025-05-02, 12:46
Medlem
slagskotts avatar
Det är praktiskt med mattor då man lätt kan se vart kattjäveln pissar och så fastnar inte deras skit på det nylagda golvet.

Sen repar man inte golvet med stolar/bord och skit

OM jag fick välja hade det varit kakelgolv med brunn, bara att spola ned all smuts
Citera
2025-05-02, 13:20
Medlem
Förr så var det ofta fula plastgolv och/eller linoleummattor i lägenheterna, att ha mattor gjorde det finare.

Numera så är det ofta parkett eller snyggt klickgolv, så inte samma behov av mattor längre.

En robotdammsugare med moppning där påfyllning och tömning sker med en basstation blir så mycket bättre om inte har några mattor. Skinande rent golv varje dag
Citera
2025-05-02, 13:38
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Tidigare var det för att slippa kalla golv men idag, undrar det samma.

Det är bara en promille av en promille av alla golv som har golvvärme. Resten av alla golv är lika kalla som tidigare.

Jag har mattor för värmen, för akustiken och för att jag tycker det är snyggt.
Citera
2025-05-02, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är bara en promille av en promille av alla golv som har golvvärme. Resten av alla golv är lika kalla som tidigare.

Jag har mattor för värmen, för akustiken och för att jag tycker det är snyggt.
Kallras och dålig isolering i väggar och golv var betydligt vanligare förr.
Citera
2025-05-02, 14:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Kallras och dålig isolering i väggar och golv var betydligt vanligare förr.

Det är möjligt men alla golv jag har haft genom åren har varit svinkalla på vintern och då är det jävligt najs med mattor.
Citera
2025-05-02, 15:57
Medlem
Har mattor där barnen leker, skönare att sitta på och ljudisolerande.

Brukade ha en matta framför soffan men den åkte in i förrådet några år sen och inte saknat den.

Har golvvärme
Citera
2025-05-02, 16:05
Medlem
Giant Squids avatar
Har man bara vita väggar eller en vindsvåning med lutande väggar så är det svårt att få någon färgklick som bryter av allt. Då är golvet en perfekt yta att skapa kontraster på.
Citera
2025-05-02, 16:14
Medlem
Gosifs avatar
Lite ljudisolering och ger lite värme på vintrarna.
Citera
2025-05-02, 16:14
Medlem
SnutteFia03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Behövs mattor egentligen? Tycker det verkar vara mest nackdelar. Enklare att ha ett slätt golv man kan dammsuga och torka vid behov. Har folk blivit lurade att mattor är något bra kanske.

Det är ju lite skönare att gå på, samt att det ser tevligare ut. Men är de absolut nödvändiga? Nej du kan skippa dem såklart.

Huruvida folk blir lurade vet jag inte, men det finns säkert vissa mattor som kostar mer än de borde också.
Citera
2025-05-02, 16:18
Medlem
Har mattor i ett rum då golvet där ser för hemskt ut. I övrigt är lägenheten mattfri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in