Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
Man får anta att SE läste ”Der Spiegel” där nere i Wiesbaden.
Som tankeexperiment kan man till och med få ned attentatet jag skissade på till två personer. GM ställer sin egen bil ovanför Rådmansgatan och planerar att köra sin egen flyktbil om makarna Palme går norrut. Om de går söderut väljer han kumpanens bil istället.
Den här ”konspirationen” skulle i princip kunna bestå av vilka två jönsar som helst. Bara en av dem har tillgång till ett vapen. Jag tror inte att SE platsar i ”Jönssonligan” eftersom han inte kan fylla någon av rollerna från sin utgångspunkt på Skandia. Han kan inte vara flyktbilsförare och han kan inte vara efterföljande GM från Grand. Såvida man inte tror på den svårt tidspressade buskisfarsen med smällandet i dörrarna.
Som vanligt ligger djävulen i detaljerna. Det Spiegel läste väl SE rimligen i Rüdesheim? ME är en "ful fisk" som inte kom ihåg att hon sett SE i Rapport i april och hade av allt att döma körkort och tillgång till bil. Jag är ingen förespråkare av att förtala döda människor, men som ren fantasilösning förekommer väl en misstänkt röd bil på Sveavägen som väktaren ser och bilen på Snickarbacken kan ha varit en röd Citroën och inte en blå tysk bil?
Vittnen kan ha tagit fel på färgen och modellen på bilen på Snickarbacken. Dansrestaurangen Karelia låg väl på Snickarbacken så GM-SE hade supit lite under kvällen och använt de hala dansskorna vid mordet för att kunna slinka in på Karelia "och passa in" om flyktbilen inte var framkörd. Att gästerna på en finsk dansrestaurang var lite beskänkta hörde till normalbilden.
I den här påhittade "LÖSNINGEN" blev SE körd tillbaka till Skandia där han låtsades ringa hem till ME, men egentligen ringde till fröken Ur. Vid kontroll upptäckte SE att hans klocka gick rätt och att Fröken Ur gick några minuter för tidigt. Därför ändrade GM-SE sin utstämplingstid efter mordet.
Sedan joggade SE med de hala sulorna via Saltmätargatan till Wessléns taxi som körde GM-SE till Häggviksrondellen där ME mötte upp med bilen och sju sorters kakor, bland annat drömmar.
Jag tror att Skandias vaktmästare Hubert Falk kan vara Grandmannen, men att HF inte var inblandad i mordet om denna hypotes är sann. Skulle SVT fått grönt ljus och gjort en kortfilm (ca en halv minut) om hypotesen skulle Björn Gustafson känd från Jönssonligan kunna spelat SE i kortfilmen.
Edit: Jag noterar att du inte ens blandar in SE i ditt teoribygge, men får påminna om att "två-olika-personer-teorin" inte gäller i denna tråd och att din teori inte klarar "Cluedotestet" där bara kända vittnen kan ha mördat OP.