Citat:
Ursprungligen postat av
Leaston
Den klockan har tickat i över 50 år. Varme har du på fötterna att den klockan inte fortsätter att ticka om 5, 10 eller 20 år?
Ge mig ett datum när du tror det är rimligt att dollarn dör och slutar existera? Är det inom 5, 20 eller 50 år tror du?
Inom femtio år tror jag definitivt. Men det kan gå mycket snabbare också. Ingen kan förutsäga när det börjar accelerera (utom någon insider möjligen).
Klockan har tickat länge, men ännu på 1990-talet förekom det år med budgetöverskott, vilket förefaller helt utom räckhåll nu. Och ränteutgifterna överstiger numera försvarsutgifterna. Otänkbart för ett par decennier sedan.
Senast när ränteutgifterna överstiger skatteintäkterna borde det vara definitivt över. Troligen kommer man att göra något innan det går så långt dock. Något som kommer att försvaga dollarns värde, t.ex. inte betala fullt ut för statsobligationerna eller öka penningmängden drastiskt och mycket snabbare än tidigare. I värsta fall blir det ett storkrig som distraherar tillräckligt för att kunna göra något slags omstart.
Jag vet inte hur man kommer att fixa detta, men det är inte hållbart det som pågår.